Strona główna Temat dnia Spróbują ożywić Rynek

Spróbują ożywić Rynek

24

Darmowe soboty w Strefie Płatnego Parkowania, bezpłatny parking w pobliżu centrum, obniżki czynszów w zamian za reklamę wydarzeń kulturalnych, bezpłatny internet w centrum miasta. Dwa dni po oficjalnym apelu świdnickich kupców i restauratorów władze miasta prezentują pilotażowy program na ożywienie śródmieścia. – To nie jest plan przygotowany przez noc na kolanie – zastrzega zastępca prezydenta, Ireneusz Pałac. – Pracowaliśmy nad nim od stycznia i w znacznej mierze wykorzystaliśmy postulaty, zgłoszone i omówione z reprezentacją kupców podczas kilku spotkań.

To, że centrum miasta pustoszeje i stale znikają sklepy czy punkty usługowe, nie jest niczym nowym. Wraz z pojawieniem się centrum handlowego i galerii handlowej mieszkańcy rzadziej zaglądają do Rynku. – To tendencja ogólnopolska, że zainteresowanie przenosi się w kierunku miejsc, gdzie są duże parkingi, a sklepy w jednym miejscu – mówi Waldemar Skórski, zastępca prezydenta Świdnicy. – Chcemy jednak podjąć działania, które podniosą atrakcyjność Rynku i okolic. Na razie wprowadzamy program pilotażowy, który ruszy w połowie czerwca i potrwa do końca roku. Później przeanalizujemy, które rozwiązania się najlepiej sprawdziły i zadecydujemy, co dalej. Wiele – jak np. zmiany w Strefie Płatnego Parkowania – zależy od decyzji Rady Miejskiej. 7 czerwca radnym przedstawimy pod głosowanie stosowne uchwały.

W projekcie nie przewidziano obniżenia opłat za postój w Strefie Płatnego Parkowania. Jak przekonują wiceprezydenci, taki ruch spowodowałby „zabetonowanie” strefy i wykorzystywanie jej na wielogodzinne postoje. – W tej chwili, już po podwyżce, strefa zapełniona jest w 92-94 procentach – tłumaczy Maciej Rataj, kierownik SPP. – Optymalnym natomiast poziomem jest ok. 80%.

Władze miasta zaproponowały także rozwiązanie, które ma obniżyć czynsze w lokalach miejskich o około 15%. By uniknąć skomplikowanych procedur, miasto chce płacić kupcom i restauratorom za reklamowanie wydarzeń kulturalnych i rozrywkowych. Niestety, pomysł dotyczy zaledwie ok. 7% lokali w centrum, bo pozostałe są w rękach prywatnych. – W należących do miasta lokalach czynsze wynoszą średnio 20 złotych za m2, dodatkowo stosujemy szereg ulg za ponoszone koszty remontów i modernizacji – wyjaśnia Waldemar Skórski. – Na własność prywatną nie mamy wpływu, a z naszych informacji wynika, że tam czynsze zaczynają się od 50 zł za m2, a kończą nawet na 200. Stąd apel do właścicieli, który wspólnie wystosują prezydent miasta i przewodnicząca Rady Miejskiej, by przyłączyli się do naszego programu i zmniejszyli ceny.

Koszty wprowadzenia zmian mają sięgnąć rocznie prawie 370 tysięcy złotych.

Program pilotażowy „Rynek z tradycjami”

pod patronatem Prezydenta Miasta Świdnicy Wojciecha Murdzka
i Przewodniczącej Rady Miejskiej w Świdnicy Joanny Gadzińskiej

Cel programu:

  • ożywienie Starego Miasta,
  • wsparcie handlu i usług w obrębie świdnickiej starówki,
  • promocja ciekawych miejsc, wydarzeń, ludzi.

 

Założenia:

 Stare Miasto przyjazne dla kierowców czyli:

(projekty uchwał przygotowane, decyzje podejmie Rada Miejska w Świdnicy w dn. 7 czerwca)

 

  • darmowe parkowanie w samym centrum Świdnicy w sobotę – pilotażowo do końca 2013 r.
  • inne godziny funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania – w godz. 9.00-17.00,
  • dodatkowy bezpłatny parking – zniesienie SPP na parkingu (vis a vis Wyższego Seminarium Duchownego) przy ul. Sprzymierzeńców.

 Stare Miasto przyjazne dla dostawców czyli:

(decyzja podjęta Zarządzeniem Prezydenta)

 

  • bezpłatna możliwość zaopatrywania sklepów w Rynku do godz. 12.00 (obecnie 9.30),
  • obniżenie do 800 zł opłaty dla przedsiębiorców zainteresowanych realizacją dostaw do lokali w Rynku przez całą dobę (obecnie 1.000 zł).

Pomoc najemcom lokali miejskich na Starym Mieście w zamian za promocję, co będzie stanowiło równowartość zmniejszenia czynszów średnio o 15 proc. (maksymalnie o 3,24 zł/m2 brutto)

Biuletyn promocyjny „Rynek z tradycjami” – kwartalnik informujący o ciekawych wydarzeniach, ofertach handlowych, miejscach i ludziach.

Rynek z atrakcjami:

  • pierwszeństwo dla działań organizowanych przez Miasto i jego jednostki w Rynku,
  • dwie odsłony Dni Świdnicy – festyn rodzinny w Rynku oraz koncerty na terenie OSiR,
  • nowe formy działań Młodzieżowego Domu Kultury i Świdnickiego Ośrodka Kultury w obszarze bloku śródrynkowego i Rynku,
  • każde duże przedsięwzięcie artystyczne i gospodarcze musi „opierać” się o Rynek i Stare Miasto
  • wdrażanie, w miarę możliwości finansowych, nowych projektów (Świdnickie Targi Sztuki, Kino Pod Chmurką itp.).

Pełny Program „Rynek z tradycjami”

 

Poprzedni artykułNie mogą doczekać się matury
Następny artykułZ „Hotelarki” na Maltę