Ku końcowi zmierza warta blisko 217 mln złotych rewitalizacja linii kolejowej łączącej Świdnicę z Sobótką oraz Wrocławiem. O aktualnym stanie prac informuje rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. – Wykonawca obecnie deklaruje zakończenie prac w marcu – wskazuje Mirosław Siemieniec. Wtedy też możliwe będzie wznowienie ruchu pasażerskiego na trasie prowadzącej pod Ślężę oraz do stolicy Dolnego Śląska.
![](https://swidnica24.pl/wp-content/uploads/2022/01/stacja-Swidnica-Przedmiescie-2022.01.24-7.jpg)
Przez wiele miesięcy przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadali, że wznowienie ruchu pasażerskiego na linii kolejowej nr 285 łączącej Świdnicę z Sobótką i Wrocławiem nastąpi w połowie grudnia ubiegłego roku. W listopadzie poinformowano jednak, że przywrócenie przejazdów osobowych opóźni się o kwartał, a pociągi wyjadą na tę trasę w połowie marca 2022 roku. – Wydłużyła się realizacja dodatkowych prac na stacji Kobierzyce. Zakres robót rozszerzono ze względu na przygotowanie połączenia linii Wrocław – Świdnica z planowaną do uruchomienia trasą do Piławy Górnej. Wykonawca potrzebuje także więcej czasu na sprawdzenie radiołączności dla bezpiecznego prowadzenia ruchu na trasie Wrocław – Świdnica i wzmocnienie nasypu na odcinku Sobótka – Świdnica – tłumaczył wówczas Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Przedstawiciel kolejowej spółki poinformował właśnie o postępie prac związanych z rewitalizacją linii. – Na trasie Wrocław – Sobótka – Świdnica zakończono prace związane z łącznością bezprzewodową. Wykonawca kończy działania związane z zapewnieniem zasilania. Na peronach odbudowanych przystanków zamontowane zostały wygrodzenia. W kolejnych tygodniach – w ostatnim etapie prac – przewidziano montaż wiat oraz oznakowania. Planowane jest wznowienie ruchu towarowego przez Kobierzyce do Wrocławia. Takie rozwiązanie pozwoli utrzymać dojazd dla transportu kamienia z okolic Sobótki. Na odcinku Sobótka – Świdnica będzie wykonane wzmocnienie nasypu. Wykonawca obecnie deklaruje zakończenie prac w marcu – wylicza Siemieniec.
Zgodnie z dostępnym rocznym rozkładem jazdy 2021/2022, pociągi pasażerskie mają powrócić na trasę Świdnica-Sobótka-Wrocław 13 marca 2022 roku. – Czas podróży Wrocław Główny – Sobótka – Świdnica wyniesie około godziny w zależności od liczby zatrzymań. Na trasie między Wrocławiem a Świdnicą podróżni skorzystają z 14 przystanków z nowymi peronami: Wrocław Wojszyce, Wrocław Partynice, Bielany Wrocławskie, Domasław, Kobierzyce, Wierzbice Wrocławskie, Pustków Żurawski, Rogów Sobócki, Sobótka, Sobótka Zachodnia, Szczepanów, Marcinowice, Pszenno, Świdnica Przedmieście. Przystanki są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Podróżni mogą liczyć na jasne oświetlenie oraz oznakowanie i gabloty informacyjne. Na peronach będą wiaty i ławki. Przewidziano stojaki na rowery – informuje rzecznik PKP PLK.
W ramach rewitalizacji przewidziano również przeprowadzenie generalnego remontu zabytkowej, drewnianej wiaty ze stacji Świdnica Przedmieście. Zadaszenie peronu było w fatalnym stanie. W lipcu 2019 roku interweniowała tam Straż Miejska, bowiem część konstrukcji zaczęła się zapadać, stanowiąc zagrożenie dla osób postronnych. Teren otaczający wiatę został wówczas zagrodzony, a o sytuacji powiadomiono PKP PLK. Wykonawca kolejowej inwestycji zajął się oczyszczeniem oraz konserwacją elementów zadaszenia, odtworzeniem zniszczonych elementów konstrukcyjnych, a także odbudową wyremontowanej wiaty.
Z przyszłym rozkładem jazdy pociągów można się zapoznać za pośrednictwem Portalu Pasażera – wyszukując połączenia lub przeglądając plakatowy rozkład jazdy.
Michał Nadolski
[email protected]