Nie pod koniec czerwca, nie w wakacje, ale dopiero w październiku na świdnickich przystankach mają stanąć pierwsze elektroniczne tablice, które będą informować pasażerów o godzinie przyjazdu autobusów i ich możliwym opóźnieniu. Do realizacji inwestycji miasto musi też dołożyć ponad 350 tys. złotych.
Pod koniec marca 2018 roku podpisano umowę z firmą R&G z Mielca, która za blisko 700 tys. złotych ma się zająć dostawą, montażem i uruchomieniem docelowych 15 elektronicznych ekranów, które staną przy świdnickich przystankach. Dwustronne tablice będą wyświetlały 4 najbliższe odjazdy z danego przystanku. Mają pokazywać przewidywany czas przyjazdu autobusów, uwzględniając ewentualne opóźnienia. Rozwiązanie ma na celu ułatwienie korzystania z komunikacji miejskiej i już teraz sprawdza się w wielu dolnośląskich miastach, w tym we Wrocławiu, Wałbrzychu, Jeleniej Górze i Legnicy.
Do 26 czerwca elektroniczne tablice miały stanąć na 10 przystankach: pl. Grunwaldzki/kiosk, pl. Grunwaldzki/Jonatan, pl. św. Małgorzaty/Łukasińskiego, pl. św. Małgorzaty/Chrobrego, Pobożnego, Kopernika (w stronę centrum), Riedla (w stronę centrum), E. Plater/pętla, Łukasińskiego/Gdyńska, oraz pl. Wolności/Równa. Z kolei do 30 kwietnia 2019 roku, wykonawca ma zamontować 5 dodatkowych tablic przy przystankach: Zamenhofa (w stronę centrum), pl. Drzymały, Westerplatte/Śląska, Muzealna (w stronę centrum), Muzealna/baszta.
Terminu realizacji pierwszego etapu nie udało się dotrzymać. – Prace budowlane rozpoczną się w drugiej połowie lipca. Bezpośrednio po zakończeniu robót elektrycznych nastąpi montaż tablic do miejskiego systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Przesunięcie terminu realizacji zadania, na wniosek wykonawcy, wynika z wydłużenia okresu oczekiwania na zmianę warunków przyłączenia od firmy Tauron Dystrybucja S.A., które są podstawą dalszego procedowania dokumentacji prawno-technicznej tego zadania – wyjaśniała w lipcu Magdalena Dzwonkowska ze świdnickiego magistratu.
Teraz okazało się, że termin montażu ekranów uległ ponownej zmianie, zaś na realizację zadania inwestycyjnego trzeba przeznaczyć dodatkową kwotę w wysokości blisko 355 tys. złotych. – Zwiększenie środków na przedmiotowe zadanie (…) następuje w związku ze zbyt długim okresem oczekiwania na pozyskanie przez wykonawcę map do celów projektowych, a także okresem oczekiwania na zmianę warunków przyłączenia od Tauron Dystrybucja S.A., które są podstawą do dalszego procedowania dokumentacji prawno-technicznej, niezbędnej do wykonania zaprojektowania i budowy przyłączy elektrycznych do zasilania tablic informacji przystankowej – tłumaczy skarbnik miasta, Kacper Siwek, w uzasadnieniu do projektu uchwały o zmianach w budżecie Świdnicy, którym na najbliższej sesji zajmą się świdniccy radni.
– Wobec powyższego nastąpiła zmiana terminu realizacji ww. zadania. Przyłącza elektryczne zostaną wykonane do dnia 29 września 2018 roku. Przedłużenie ww. terminu skutkowało przesunięciem terminu dostawy, montażu i uruchomienia 10 tablic dynamicznej informacji pasażerskiej na 10 października 2018 roku – deklaruje skarbnik.
Michał Nadolski
[email protected]