Strona główna 0_Slider Blaski i cienie modernizacji trasy Świdnica-Modliszów-Stary Julianów

Blaski i cienie modernizacji trasy Świdnica-Modliszów-Stary Julianów

28

W lipcu lub sierpniu 2018 roku ruszy gruntowna modernizacja ponad 11 kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 379 od ronda przy ul. Wałbrzyskiej w Świdnicy do ronda w Starym Julianowie. Ma być wygodniej, bezpieczniej, a dodatkowe atuty to trasa rowerowa, przystanki i dwa ronda. Jest jednak i zła wiadomość. Dzięki modernizacji drogą pojadą ciężarówki i będą mogły bez ograniczeń wjeżdżać do centrum Świdnicy.

O kończących się przygotowaniach do jednego z najbardziej oczekiwanych remontów poinformował na pierwszej radzie budowy Leszek Loch, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu. Jak przypomniała gospodyni spotkania, wójt gminy Świdnica Teresa Mazurek, zabiegi o przebudowę trwały od lat. Droga na odcinku 9,5 kilometra przebiega przez tereny gminy Świdnica, nieco ponad kilometr leży na terenie gminy Walim. – To niewiele, ale dla nas bardzo istotny odciek – mówił wójt Adam Hausman. – Ze względu na fatalny stan drogi zawieszone zostały przewozy pasażerskie do Starego Julianowa, mieszkańcy tej wsi byli praktycznie pozbawieni transportu zbiorowego.

W podobnie trudnej sytuacji byli mieszkańcy Modliszowa. Dodatkowo droga należy do bardzo kolizyjnych. Przebudowa zakłada poszerzenie jezdni do 7 metrów, wyprofilowanie zakrętów i budowę dwóch rond – na skrzyżowaniu z drogą do Witoszowa i na skrzyżowaniu w Modliszowie. Dodatkowo zostaną wybudowane nowe zatoki przystankowe w Modliszowie i Starym Julianowie, a na odcinku od Świdnicy do lasu modliszowskiego powstanie trasa pieszo-rowerowa. Przy tej okazji dyrektor Loch poinformował o konieczności przebudowania w części już wykonanego ponad rok temu odcinka, bowiem ścieżka i chodnik istniejące “nie spotykają się” z tymi projektowymi. Nadleśniczy Roman Bereźnicki zapowiedział, że leśnicy wykonają remont leśnej, około 4 kilometrowej drogi do Złotego Lasu, co ma być ukłonem w stronę rowerzystów.

Modernizację drogi 379 w systemie zaprojektuj i wybuduj wykona wyłonione w przetargu konsorcjum Polbud-Pomorze Sp. z o.o. W tej chwili jest już większość potrzebnych zgód, poza pozwoleniem wodno-prawnym i Zezwoleniem na Realizację Inwestycji Drogowej. Rozpoczęły się pomiary geodezyjne. Jak zadeklarował Sylwester Matkowski, dyrektor kontraktu, roboty rozpoczną się w lipcu lub sierpniu, a konsorcjum zależy na jak najszybszym wykonaniu inwestycji. Oficjalny termin zakończenia to 28.12.2020 rok, ale jak zapowiedział dyrektor DSDIK Leszek Loch, prace powinny się zakończyć w 2019 roku. Inwestycja będzie kosztowała prawie 31 milionów złotych, dotacja ze środków unijnych wyniesie 28,5 miliona złotych.

Dyrektor Loch wskazywał, że droga wpisze się w rozwiązanie, które w przyszłości ułatwi nie tylko komunikację między strefami ekonomicznymi, ale także poprawi dojazd do Wrocławia i budowanej drogi ekspresowej. Jak podkreślali z kolei samorządowcy, ulgę odczują mieszkańcy Witoszowa i Pogorzały. Obecnie kierowcy pracujący w WSSE w Wałbrzychu wybierali dojazd właśnie przez te wsie, omijając zniszczoną i niebezpieczną drogę przez Modliszów. Prezydent Świdnicy Beata Moskal-Słaniewska chwaliła włączenie do projektu budowy ścieżki rowerowej, przypomniała również o wspólnych przedsięwzięciach DSDiK oraz Świdnicy przy remontach kolejnych odcinków tras wojewódzkich w mieście, w tym kolejnej części ulicy Wałbrzyskiej i całej alei Niepodległości. Nie wspomniała jednak, że wszystkie te remonty przyniosą także zmianę, która może budzić niezadowolenie. Na wyremontowane trasy będą mogły wjechać ciężarówki.

W tej chwili ruch ciężarowy ani na odcinku drogi wojewódzkiej nr 379, ani na powiatowej drodze przez Witoszów do Wałbrzycha, ze względu na stan nawierzchni nie jest możliwy. Po modernizacji na 379 zostanie zniesione ograniczenie do 15 ton. – Nie będzie żadnych ograniczeń tonażowych – mówi Leszek Loch. Pytany, którędy do Świdnicy wjadą samochody ciężarowe, odpowiada, że ulicą Wałbrzyską, po wykonaniu remontu odcinka od ulicy Traugutta do placu Grunwaldzkiego. Dalej kierowcy tirów będą mogli pojechać albo w ulicę Żeromskiego, albo w aleję Niepodległości (po zakończeniu remontu) i dalej do ul. Westerplatte lub Wrocławskiej. Dyrektor nie wykluczył również udostępnienia ciężarówkom ulicy Polna Droga nad zalewem Witoszówka, ale to dopiero po remoncie, który na razie nie jest planowany. Obecnie ruch ciężkich pojazdów, poza autobusami komunikacji miejskiej, na ul. Wałbrzyskiej i alei Niepodległości nie jest możliwy.

/asz/
Zdjęcia Dariusz Nowaczyński

  • Franek

    Tiry mają jeździć ulicą Wałbrzyską, na której jest kilka szkół i przedszkoli?
    Serio? Wierzyć się nie chce!!!!!!!!!!!!!!

    Tiry mają jeździć Polną Drogą czyli nad zalewem, nad którym mieszkańcy miasta szukają odpoczynku i wytchnienia? Serio? !!!!!!!!

    A może jeszcze autostrady tamtędy poprowadźcie!!!!!!!

  • Obi von Kenobi ;-)

    1. Tiry ze strefy w Wałbrzychu mają przejeżdżać przez centrum Świdnicy ? jakiś poroniony pomysł !
    2. Fajnie, znów się wytnie las dla tirów
    3.Ciekawe co na to mieszkańcy Wałbrzyskiej , Polnej Drogi i wszyscy Świdniczanie przyprowadzający dzieci do Parku Centralnego, że im autostradę robią w miejscach wypoczynku.
    4.Żeroskiego, Niepodległości, Grunwaldzki = to idealne miejsce by wprowadzić ruch ciężarówkowy. Brawo – pan Leszek Loch, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu

    • Krisper

      Z tego co pamiętam to koncepcja trasy dla tirów od planowanego wówczas ronda na Wałbrzyskiej, przez Polną drogę, Pionierów i Śląską powstał za poprzedniej kadencji samorządowców. Któryś z ówczesnych wiceprezydentów tłumaczył jak to będzie wspaniale jak TIRy ominą centrum jadąc obok parku centralnego. Dlatego też Śląska została wyremontowana z podbudową betonową umożliwiającą ruch ciężarowy.

      • hanka

        Chciałam zapytać co tam robił poseł..teraz juz rozumiem..

        • Obi von Kenobi ;-)

          Świdnica to jedyne znane mi miasto które ruch ciężarówkowy wprowadza niemal pod sam rynek. Dlaczego władze nie zaprotestują u DSDiK przeciw głupim pomysłom poprzedniej ekipy.

          • HaKa

            Nie ma czegoś takiego jak ruch ciężarówkowy 😉
            A po drugie, spójrz na to z innej strony, wychodzi na to że poprzednia ekipa obmyśliła rozwiązania na przyszłość, a to bardzo rzadko występujące zjawisko u rządzących. Wiedzieli że droga 379 to droga wojewódzka, na którą za bardzo nie mają wpływu co nią pojedzie, oraz wiedzieli że wprowadzony zakaz tonażowy jest tymczasowy – podyktowany stanem nawierzchni, który zostanie zniesiony wraz z planowanym remontem…
            Więc wydaje mi się że obmyślili najlepsze rozwiązanie w tej sytuacji, poprowadzić ruch ciężki Polną Drogą – Pionierów – Śląską do Westerplatte, bo chyba nie ma co do tego wątpliwości że z dwojga złego jest to lepsze wyjście niż tiry na Wałbrzyskiej, później Niepodległości – Wrocławskiej/Westerplatte, bądź Wałbrzyskiej – Żeromskiego – Komunardów – Sikorskiego, ew. Żeromskiego – Chrobrego – pl. Św. Małgorzaty – Łukasińskiego.
            Skoro tak być musi, to co lepsze? Wiadomo że obwodnica, od ronda przy Słotwinie, przez rondo na Wałbrzyskiej do ronda na Westerplatte/Towarowa (jeszcze lepiej poza Świdnicą, gdzieś przed Boleścinem), ale władze starają się już o nią od kilku dekad i jak na razie możemy tylko pomarzyć… Dodatkowo pieniądze pakowane w remont krajowej 35 i innych wojewódzkich raczej nie napawają optymizmem, że coś się w kwestii obwodnicy zmieni w najbliższych latach…

          • Obi von Kenobi ;-)

            “Zwykle najwyższą wystawia notę. Miernota, miernocie za miernotę”
            Pytanie tylko -po co wprowadzać ruch ciężarówkowy do miasta ?
            Przecież teraz spokojnie wszystkie ciężarówki omijają centrum !

    • GlosGlos

      Będzie ruch, będzie obwodnica, zresztą nie wszyscy nagle pojadą tą trasą. Więc nie panikuj.

  • Antek

    A Jak wyglądają prace nad obwodnicą Świdnicy o ronda w Słotwinie do ul. Bystrzyckiej i dalej w stronę Boleścina?
    Może najpierw obwodnica, a potem droga wojewódzka i al. Niepodległości?

  • Swidniczanin

    Po ostatnim przejeździe tą drogą stwierdziłem, że wracam naokoło przez 35 bo szkoda zawieszenia. Cieszy mnie, że w końcu się za to wezmą – jest tragedia. Pytanie czy ronda mają sens i oczywiście nie podoba mi się z tymi tirami, które mają jeździć przez miasto.

  • oloderay

    Kolejny genialny pomysł. Przy okazji nie dałoby się jakoś poprowadzić tirów przez Budowlaną, Różaną, Spółdzielczą potem przez podwórko obok Katedry dalej w lewo w dół w kierunku Długiej potem nawrót na Pułaskiego w prawo do Szpitalnej dalej Teatralną i przez podwórko za Polo i po schodach w dół prosto na 1 Maja. Byłby to precedens na skalę prawie całej Europy…

    • YES

      jak to by się nie dało? potrzymaj mi piwo…

    • Swidniczanin

      Do Biedronki na Spółdzielczej TIRy dojeżdżają. Pod prąd, ale jakoś sobie radzą 😉 no mają rozmach 😀

    • Natalia

      Europy to za malo…… kosmosu !!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • JAcenty

    Mam genialny pomysł. Przecież można poprowadzić trasę dla ciężarówek przez ulicę Słowiańską obok cmentarza, następnie przez ulicę Kraszowicką, Bystrzycką w kierunku na Dzierżoniów i Wrocław. To będzie idealne rozwiązanie. W razie wypadku – cmentarz blisko.

    • obserwator

      Nie przejadą pod nowo wyremontowanym wiaduktem przy Przyjaźni.

  • JAcenty

    Tiry z Wałbrzycha przestaną jeździć przez centrum miasta, za to pojadą Polną Drogą, pod nowym wysokim wiaduktem wjadą na ul. Pionierów, przetną dwa nowe duże ronda, aby szeroką i bezpieczną ul. Śląską wjechać przebudowanym skrzyżowaniem na ul. Westerplatte i wyjechać w stronę Dzierżoniowa. Tak wielkie plany mają miejscy urzędnicy. Zaczynają od Śląskiej i ronda na skrzyżowaniu z Pionierów, które teraz ma pięć metrów
    średnicy, a będzie miało metrów czterdzieści! – to artykuł z dnia 14.01.2011 z portalu swidniczka wypowiadał się na ten temat ówczesny dyrektor wydziału komunikacji UM Świdnica pan Maciej Gleba. Macie zatem autora – BRAWO!

    • YES

      brawo Maciek,brawo on :-))

    • HaKa

      Przeczytaj mój koment powyżej, z dwojga złego wybrali najlepsze rozwiązanie, w danej sytuacji. Nie mając obwodnicy z tej strony Świdnicy lepiej aby ruch odbywał się Polną Drogą, później Pionierów i Śląską, które faktycznie są teraz szerokie i przystosowane, do tego Pionierów i Śląska słabo zamieszkane, niż wybrać opcję wprowadzenia ruchu ciężkiego w ścisłe centrum na Plac Grunwaldzki… Bo szlabanu z zakazem wjazdu dla ciężarowych niestety nie da się postawić…
      I trzeba będzie się przemęczyć, aż w końcu Świdnica wywalczy swoją obwodnicę…

      • JAcenty

        Już teraz w godzinach szczytu wyjechać z miasta w kierunku na Dzierżoniów to droga przez mękę. Chcesz teraz dołożyć do tego następny strumień pojazdów wlewający się na ulicę Westerplatte od skrzyżowania ze Śląską? Gratuluję pomysłu!

    • Obi von Kenobi ;-)

      Odnoszę wrażenie że pan Maciej specjalnie “gotuje” obecne władze miasta.
      Ciężarówki smrodzące i pędzące w miejsca wypoczynku Świdniczan: przy parku centralnym, zalewie czy stojące sznurkiem pod pocztą na Grunwaldzkim to prosta droga do przegranych wyborów.
      Brawo wy ? On ? 🙂

  • Wit Git

    A kiedy remont krajowej 35 Świdnica Świebodzice? Ta droga to tragedia.

  • Polny Konik

    Cała ta sytuacja pokazuje jak wygląda polityka Pani Prezydent a właściwie jej brak. Szełemej ją ogrywa jak tylko chce, dał 40 baniek z ZITu i ma co chce. Nasze geniusze w mieście nawet nie mieli pomysłu na co tę kwotę wydać wiec pojechali na bogato parkiem ścieżkami i całą resztą, która wpadła im do głowy. 3 lata rządzenia i totalny paraliż części Świdnicy. Brawo Beata tak jak obiecałaś bliżej ludzi (tym razem tiry)

    • GlosGlos

      Pierw poczytaj do kogo należą te drogi p. Moskal a tym bardziej Szełemej nie mają w tej kwesti nic.
      Teraz ciężarówki i tak jeżdżą przez Świdnicę, bo przecież nie latają …
      Dzięki Wałbrzychowi jest w późniejszym czasie szansa na budowę obwodnicy Świdnicy (…)
      Tak by nikt nie wiedział gdzie jest Świdnica.
      Będzie też dobry dojazd do pracy na strefę, bo 35 ledwo zipie…

  • Maciej Miłosz

    To się Henryk ucieszy.

  • tnk

    Polna droga jaka nazwa taka droga dziurawa, Świdnica 10lat za Wałbrzychu w kwestii budowy i remontów drogowych.

    • GlosGlos

      No nie tylko za drogami

  • Pingback: Prezydent Świdnicy walczy o reelekcję. Zapowiada: będę dalej sadzić kwiatki - Swidnica24.pl - wydarzenia, informacje, rozrywka, kultura, polityka, wywiady, wypadki()