Skargi na pogotowie pod lupą

    20

    Drugie posiedzenie Rady Społecznej SP ZOZ Powiatowe Pogotowie Ratunkowe w Świdnicy zdominowały tematy skarg, jakie wpłynęły na placówkę na przestrzeni ostatnich 4 lat. Spotkanie z udziałem członków Rady, dyrektora pogotowia i jego pracowników trwało ponad dwie godziny. Sprawdzane było przestrzeganie procedur w placówce. Rozważana jest kontrola zewnętrzna.

    W sumie na przestrzeni lat 2008 – 2010 do pogotowia wpłynęły 24 skargi złożone na piśmie (2008r. – 12 skarg, 2009r. – 8 skarg, 2010r. – 4 skargi). Natomiast w tym roku wpłynęły 3 skargi. Z tego ok. połowa to skargi nieuzasadnione.

    – W 95 % skargi dotyczą sposobu zachowania lekarza niosącego pomoc pacjentom w ich domach, a nie zespołów ratunkowych. Skarżono się przede wszystkim na to, że lekarze są niemili i asertywni. – wyjaśniał Zbigniew Kołodziejczyk, dyrektor pogotowia. –  Wobec wszystkich uzasadnionych skarg wyciągnąłem konsekwencje służbowe. Zależy nam, aby pacjenci byli zadowoleni z naszej pracy, chociaż nie zawsze się to udaje. – dodał dyrektor.

    Zaraz po tym posypały się pytania od przewodniczącej Rady Społecznej Pogotowia, wicestarosty Alicji Synowskiej, która chciała ustalić, czy w placówce przestrzegane są procedury czynności medycznych.

    – Niepokojące są docierające do mnie skargi, które dotyczą nieodpowiedniej organizacji pracy w placówce, braku procedur. To ma bowiem wpływ na jakość pracy jednostki. – mówiła wicestarosta Alicja Synowska.

    Dyrektor zapewnił jednak, że kierowana przez niego placówka posiada niezbędne procedury czynności medycznych. Funkcjonują one od lat, są przestrzegane, a każdy pracownik w momencie zatrudnienia w placówce musiał się z nimi zapoznać.

    – Może warto zastanowić się nad wdrożeniem w placówce procesu zarządzania jakością ISO. Taki proces pozwoli na przyjrzenie się wszystkim procedurom, ich ewentualnej modyfikacji i stworzenie takiego ich zbioru, aby było to pomocne dla funkcjonowania placówki. – proponowała Sabina Cebula z Zarządu Powiatu, członek RS Pogotowia.

    Na koniec wicestarosta Alicja Synowska zaproponowała także rozważenie konieczności przeprowadzenia zewnętrznej kontroli w pogotowiu, z czym zgodził się także dyrektor jednostki Zbigniew Kołodziejczyk. Zarówno Radzie Społecznej, jak i dyrekcji pogotowia zależy bowiem, aby z pracy placówki zadowoleni byli jej pacjenci.

    Monika Żmijewska

    rzecznik prasowy Starostwa Powiatowego w Świdnicy