Strona główna 0_Slider Doraźne naprawy i „łatanie” zapadającej się ulicy. Co z poważniejszym remontem?

Doraźne naprawy i „łatanie” zapadającej się ulicy. Co z poważniejszym remontem? [FOTO]

0

Od kilku miesięcy służby miejskie usiłują opanować problem zapadającej się nawierzchni ulicy Parkowej, który ma związek ze złym stanem przebiegającego pod jezdnią kanału sanitarnego. Doraźne prace naprawcze prowadzą tam wodociągowcy oraz drogowcy, a w przygotowaniu jest dokumentacja obejmująca przebudowę ulicy. Rozpoczęcie podzielonej na kilka etapów drogowej inwestycji mogłoby nastąpić w drugiej połowie przyszłego roku.

Na ulicy Parkowej pierwsze duże zapadnięcie nawierzchni nastąpiło w styczniu tego roku. Powodem tego uszkodzenia był zły stan techniczny kanału sanitarnego będącego w zarządzie Świdnickiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji. Naprawa jezdni wykonana w niesprzyjających warunkach atmosferycznych w styczniu, niestety spowodowała osiadanie nawierzchni drogi. Niemniej jednak w niedużej odległości pojawiło się kolejne pękniecie nawierzchni w osi drogi i obecnie trwają prace sprawdzające, co jest powodem takiej sytuacji. Po zebraniu wszystkich materiałów będą podjęte rozstrzygnięcia, co do sposobu i zakresu prac naprawczych. Kolejne uszkodzenie ulicy Parkowej, na wysokości numeru 9, spowodowane jest złym stanem kanału sanitarnego. Obecnie ŚPWiK prowadzi tam prace naprawcze związane z wymianą odcinka rury kanalizacyjnej – wyjaśnia Magdalena Dzwonkowska, rzecznik Urzędu Miejskiego w Świdnicy.

Informacje w tej sprawie potwierdzili pod koniec kwietnia również świdniccy wodociągowcy. Jak tłumaczyli,”przyczyną zapadania się fragmentów jezdni ulicy Parkowej jest zły stan kanału sanitarnego zbudowanego w latach trzydziestych ubiegłego stulecia i zaprojektowanego z myślą o obsłudze jedynie koszar”. – Dokonujemy tam doraźnych napraw, a Miasto Świdnica jest na etapie sporządzania dokumentacji projektowej, która obejmie również budowę nowej kanalizacji w tym rejonie – wskazywali przedstawiciele ŚPWiK.

Sprawę coraz bardziej wyboistej, a miejscami zapadającej się, ulicy Parkowej poruszano również podczas ubiegłotygodniowego posiedzenia Rady Miejskiej. Dyrektor wydziału dróg i infrastruktury miejskiej Urzędu Miejskiego informował wówczas, że prowadzone są tam prace naprawcze. – Dzisiaj ten odcinek łatamy poprzez fragmentaryczne odbudowanie tego kanału kanalizacji ogólnospławnej i poprzez remonty cząstkowe nawierzchni. Taki stan będzie trwał dopóki nie zakończymy prac projektowych i nie rozpoczniemy realizacji [inwestycji związanej z przebudową ulicy Parkowej – red.]. Wodociągi prawdopodobnie są gotowe do przebudowy tego kolektora ogólnospławnego, który obecnie na poszczególnych odcinkach się załamuje, natomiast my nie jesteśmy – ani projektowo, ani finansowo – gotowi do odpalenia tej inwestycji – zaznaczał dyrektor Maciej Gleba.

Dyrektor przywoływał przy tym plany dotyczące przebudowy ulicy Parkowej. O takim zamiarze mówi się już od kilku lat w związku z powstającymi w sąsiedztwie wielorodzinnymi budynkami mieszkalnymi i wynikającymi z tego obawami dotyczącymi znacznego zwiększenia ruchu samochodowego w północnej części świdnickiego śródmieścia. – Deweloperzy za chwilę wybudują tam 1460 mieszkań, w związku z czym wydolność istniejącego układu drogowego będzie wysoce niezadowalająca. W związku z tym deweloperzy zostali „przymuszeni” do podpisania porozumień, na mocy których zobowiązali się, że sfinansują w 100% koszt opracowania dokumentacji technicznej, którą miasto zleciło do opracowania. W tej chwili trwają prace nad dokumentacją przebudowy ulicy Parkowej w czterech etapach – opisywał Gleba.

Etap pierwszy obejmuje odcinek o nawierzchni gruntowej, który musi być skomunikowany z drogą publiczną o nawierzchni trwałej. Jego realizacja w 100% będzie finansowana przez deweloperów. Drugi etap dotyczy odcinka od tejże drogi gruntowej do skrzyżowania z drogą krajową nr 35. Mamy nadzieję, że dzięki realizacji tego odcinka, układ drogowy [w tej okolicy] stanie się bardziej drożny. W tym przypadku przewidziane jest finansowanie 50% kosztów realizacji tej inwestycji przez dewelopera, a 50% przez nas – o ile znajdziemy na to środki. Kolejny etap obejmuje budowę mini-ronda, które projektujemy na skrzyżowaniu z ulicami Hetmańską i Gdyńską. Ostatni etap dotyczy odcinka, który dzisiaj wygląda z dnia na dzień coraz gorzej, a który również chcemy objąć przebudową. Jest to odcinek między ulicą Gdyńską a Saperów – wyliczał dyrektor.

Jak dodał, ma on nadzieję, że w drugiej połowie 2024 roku nastąpi rozpoczęcie prac na pierwszych z wymienionych przez niego odcinkach. – Realizujemy inwestycje w mieście w ramach posiadanych środków finansowych. Dzisiaj koncentrujemy się na realizacji tych inwestycji, które przede wszystkim mogą uzyskać finansowanie zewnętrzne. W przypadku ulicy Parkowej mamy to szczęście, że udało nam się znaleźć takich deweloperów, którzy spisali z nami stosowne porozumienia i dzisiaj materializują je w postaci płatności za opracowaną dokumentację – tłumaczył.

Michał Nadolski
[email protected]

Poprzedni artykułTu zeznawał Hitler i zbrodniarze wojenni. History Story Łukasza Kazka kręci w Sądzie Okręgowym w Świdnicy
Następny artykułDreszczowiec dla gospodarzy z Zamościa