Strona główna 0_Slider Kamery będą rejestrować wykroczenia na przejazdach kolejowych? To element planowanej modernizacji stacji Świdnica...

Kamery będą rejestrować wykroczenia na przejazdach kolejowych? To element planowanej modernizacji stacji Świdnica Miasto

0

Kilkadziesiąt milionów złotych ma pochłonąć planowana przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe przebudowa stacji Świdnica Miasto. Inwestycja zakłada przede wszystkim unowocześnienie urządzeń sterowania ruchem kolejowym, ale też zainstalowanie monitoringu na dwóch przejazdach kolejowo-drogowych. Kamery będą tam rejestrowały wykroczenia popełniane przez kierujących, zaś wykonane nagrania będą mogły zostać przekazane policji celem ukarania sprawców. Wiadomo już, jakie firmy wyraziły zainteresowanie realizacją kolejowej inwestycji.

Pod koniec października ubiegłego roku spółka PKP PLK ogłosiła zamówienie na zaprojektowanie i wykonanie robót związanych z modernizacją stacji Świdnica Miasto, obejmującą m.in. przebudowę dwóch nastawni, budowę nowoczesnego i wyposażonego w zasilanie awaryjne systemu sterowania ruchem kolejowym, czy też wymianę urządzeń torowych, sygnalizatorów, wskaźników oraz oświetlenia na terenie stacji i pobliskich przejazdów kolejowych. Konieczność wykonania przebudowy tłumaczona była rosnącym ruchem pasażerskim i towarowym na stacji.

Głównym celem zadania „Modernizacja stacji Świdnica Miasto” jest zwiększenie możliwości obsługi pociągów na stacji Świdnica Miasto i lepsze dostosowanie do przejazdów na linii Wrocław – Świdnica Miasto oraz na przygotowywanej linii Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój. Dzięki wykonanym pracom przejazdy będą sprawniejsze i wyeliminowane będą ograniczenia, które mogą wpływać na rozkład jazdy – tłumaczył wcześniej Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy spółki PKP PLK.

W ramach inwestycji przewidziano również budowę nowego systemu monitoringu na przejazdach kolejowych na ulicy Komunardów oraz Wałbrzyskiej. Kamery mają zapewnić dyżurnemu ruchu podgląd na bieżącą sytuację na przejazdach, natomiast sam system monitoringu ma posiadać funkcję automatycznego wykrywania wykroczeń w postaci wjazdu na strefę przejazdu kolejowego przy włączonych sygnalizatorach, opuszczonych rogatkach lub też w trakcie ich zamykania. Zbierane dane, które później będą mogły zostać przekazane policji, mają zawierać datę i godzinę zdarzenia, nagranie samego wykroczenia, a także ogólne zdjęcie przejazdu i zbliżenie na tablicę rejestracyjną pojazdu.

Podobne rozwiązanie zostało wprowadzone na początku 2022 roku na przejeździe kolejowym na ulicy Żeromskiego w Wałbrzychu. W ciągu zaledwie dwóch miesięcy wałbrzyscy policjanci otrzymali ponad 400 nagrań dokumentujących drogowe wykroczenia w tej lokalizacji. – Kierującemu pojazdem zabrania się wjeżdżania na torowisko, gdy urządzenie zabezpieczające nadaje sygnał czerwony, objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone. Nie wolno wjeżdżać na przejazd również, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy. Kierujący mogą otrzymać za popełnienie tego typu wykroczeń mandat karny w kwocie 2 tysięcy złotych. Taka sama kara grozi także pieszym za wchodzenie na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub rozpoczęto ich opuszczanie – przypominali mundurowi.

Do ogłoszonego przez PKP PLK przetargu wpłynęło osiem ofert od firm zainteresowanych realizacją inwestycji. Najniższą cenę zaproponowała spółka Infrakol z Jawora, która gotowa jest podjąć się tego zadania za ponad 19 mln 830 tys. złotych. Z kolei najdroższa oferta, którą złożyły Kolejowe Zakłady Automatyki z Katowic, opiewa na przeszło 38 mln 451 tys. złotych. Wybrany w drodze przetargu wykonawca będzie musiał uporać się z powierzonym zadaniem w ciągu 25 miesięcy od dnia podpisania umowy.

/mn/

Poprzedni artykuł„Szóstka” zwyciężyła i powalczy dalej [FOTO]
Następny artykułElectrolux Cup po pierwszej rundzie [FOTO]