W przyszłym roku mają zakończyć się prace projektowe związane z planowaną budową ścieżki rowerowej, która miałaby połączyć największe świdnickie osiedle ze śródmieściem. Świdnicki magistrat zlecił opracowanie dokumentacji wymaganej do realizacji inwestycji.
O utworzeniu trasy rowerowej łączącej największe świdnickiego osiedle mieszkaniowe ze śródmieściem mówi się już od kilku lat. Temat ten był poruszany między innymi we wrześniu 2015 roku, kiedy to władze miasta przedstawiły radnym plan rozwoju infrastruktury drogowej w Świdnicy na lata 2014-2020. Wśród wielu proponowanych inwestycji znalazła się właśnie budowa nowego połączenia rowerowego prowadzącego z Osiedla Młodych. Według wstępnej koncepcji trasa miałaby swój początek na skrzyżowaniu ulic Ignacego Prądzyńskiego i Stefana Wyszyńskiego, następnie zostałaby poprowadzona wzdłuż ulic Wyszyńskiego, Riedla, Ofiar Oświęcimskich i Komunardów, by zakończyć się na skrzyżowaniu ulic Grodzkiej i Zamkowej.
Zalety oraz wady tej propozycji zostały wyliczone w opracowaniu przygotowanym przez świdnicki magistrat. – Bez dużych nakładów finansowych nie da się zrealizować przedmiotowego zadania. Na obszarze Osiedla Młodych na jezdni nie da się wyznaczyć pasa dla rowerów na jezdni ze względu na zbyt małą szerokość jezdni (na odcinku od Prądzyńskiego do Marcinkowskiego). Chodniki na odcinku od wjazdu do wieżowców Wyszyńskiego 3-9 do ul. Marcinkowskiego nie pozwalają na dopuszczenie ruchu dwukierunkowego ze względu na szerokość, przez co niezbędne będą inwestycje w rozbudowę infrastruktury drogowej. Od drogi krajowej do wjazdu do Gimnazjum nr 2 [obecnie Szkoła Podstawowa nr 2 – red.] chodniki są szerokie i jest możliwość dopuszczenia ruchu rowerowego – wskazywali urzędnicy. W 2018 roku na fragmencie ostatniego ze wskazanych odcinków przeprowadzono zresztą remont i wykonano 150-metrową trasę pieszo-rowerową.
– Problemem jest ul. Ofiar Oświęcimskich na odcinku od wjazdu do gimnazjum do ul. Komunardów. Chodniki są zbyt wąskie i w dodatku stoją na nich słupy oświetlenia ulicznego, słupki oznakowania pionowego, kubły na śmieci oraz dopuszczone jest parkowanie samochodów. Aby móc wprowadzić dwukierunkowy ruch rowerowy na chodniki niezbędne jest poszerzenie chodnika kosztem jezdni. Innym wariantem jest wyznaczenie pasów rowerowych na jezdni, jednak to powoduje likwidację miejsc do parkowania przy krawędzi jezdni. Dodatkowo należy zlikwidować pasy lewoskrętu przy skrzyżowaniu z ul. Lwa Tołstoja. Od ul. Ofiar Oświęcimskich do ul. Żeromskiego jezdnia pozwala na wyznaczenie pasów rowerowych na jezdni, chodniki są szerokie, ale stoją na nich słupy oświetlenia i słupki oznakowania poziomego. Od ul. Żeromskiego do ul. Zamkowej szerokie chodniki w pasie drogowym pozwalają na ruch dwukierunkowy po odpowiednim oznakowaniu. Na całym przebiegu problemem są przystanki autobusowe, które najlepiej omijać wydzieloną ścieżka rowerową z tyłu, co powoduje, że należy najpierw wykonać dokumentację techniczną na ich przebudowę – wyliczono w opracowaniu.
– Ścieżka rowerowa łącząca centrum miasta z Osiedlem Młodych jest ujęta w planie rozwoju sieci drogowej Świdnicy na lata 2014-2020. W tej chwili skupiamy się na realizacji tych ścieżek rowerowych, które otrzymały dofinansowanie na ich wykonanie – informowała w 2018 roku Magdalena Dzwonkowska, rzecznik świdnickiego magistratu. Rok później do sprawy powrócił radny Krzysztof Grudziński. – Mniejsze osiedla Zarzecze i Zawiszów zostały już wyposażone w ścieżki rowerowe, kolej więc na Osiedle Młodych – wskazywał radny. Do złożonego przez niego zapytania odniosła się prezydent Świdnicy. – Planowane jest wykonanie drogi rowerowej wyprowadzającej ruch z osiedla poprzez ul. Wyszyńskiego, Riedla, Ofiar Oświęcimskich do Komunardów i włączenie się do drogi rowerowej wybudowanej wzdłuż ul. Sikorskiego. Takie poprowadzenie drogi rowerowej umożliwi również wjazd rowerzystom do parku Młodzieżowego od strony ul. Spacerowej – wyjaśniała Beata Moskal-Słaniewska. – Propozycja wykonania takiego projektu została zgłoszona do budżetu na rok 2020, jednak ostateczna decyzja o realizacji zadania zostanie podjęta po zrównoważeniu wydatków i dochodów miasta na rok przyszły – zaznaczała Moskal-Słaniewska.
Ostatecznie prace projektowe związane z budową rowerowej trasy z Osiedla Młodych do centrum zostały zlecone pod koniec września 2021 roku. Na opracowanie dokumentacji przeznaczono blisko 117 tys. złotych z budżetu miasta, a gotowy projekt ma zostać sporządzony do 30 listopada 2022 roku. Dopiero wówczas, w zależności od dostępnych środków finansowych, możliwe będzie ogłoszenie przetargu na realizację robót budowlanych.
Michał Nadolski
[email protected]