Strona główna 0_Slider Chciała sprzedać bluzę, oszust wyczyścił jej konto

Chciała sprzedać bluzę, oszust wyczyścił jej konto

0

Od kilku miesięcy ofiarami oszustów padają użytkownicy popularnych platform ogłoszeniowych. Chwila nieuwagi oraz chęć szybkiej sprzedaży swoich rzeczy może skończyć się utratą oszczędności na rachunku bankowym. Do świdnickiej komendy zgłosiła się ostatnio 21-letnia mieszkanka powiatu świdnickiego, która na portalu ogłoszeniowym wystawiła do sprzedaży bluzę. Zamiast spodziewanego zysku kobieta straciła ze swojego konta pieniądze.

Oszuści nie przepuszczą żadnej okazji, by wzbogacić się kosztem innych ludzi. Często słyszy się o ich działaniach na serwisach aukcyjnych – mówi Magdalena Ząbek ze świdnickiej policji. Do tej pory przestępczy mechanizm polegał na tym, że oszuści – podając się za osoby zainteresowanie zakupem wystawionych przedmiotów – nawiązywali kontakt ze sprzedającym za pośrednictwem komunikatora WhatsApp. Ostatnio oszuści zaczęli również wysyłać e-maile, podszywając się pod adres serwisu aukcyjnego i wyłudzając wrażliwe dane, które są potrzebne do logowania się na kontach bankowości elektronicznej.

W treści zamieszczona zostaje informacja o zakupie wystawionego przedmiotu z prośbą o odebranie pieniędzy, które zostały przelane przez kupującego. Na końcu wiadomości znajduje się link, za pomocą którego należy się zalogować na stronie i odebrać przelaną gotówkę. Niestety link przekierowuje nas do fałszywej strony internetowej łudząco przypominającej aukcje, na której wystawiony został przedstawiony w ogłoszeniu przedmiot. Podczas logowania się na tej stronie, musimy wypełnić formularz z danymi wrażliwymi, których na co dzień nie podaje się podczas logowania na konto bankowości elektronicznej. Nie róbmy tego pod żadnym pozorem! Po podaniu naszego numeru PESEL, karty kredytowej wraz z kodem CVC oraz hasłami, przestępcy zyskują pełen dostęp do naszych kont bankowych. W taki sposób dokonują kradzieży pieniędzy – tłumaczy Ząbek.

Tak właśnie było w przypadku 21-latki, która straciła część swoich oszczędności. – Mieszkanka powiatu świdnickiego postanowiła pozbyć się bluzy, która zalegała w szafie. Wystawiła ją za symboliczną kwotę do sprzedaży na portalu aukcyjnym. Do kobiety odezwała się osoba zainteresowana, która wysłała e-maila, by transakcja przebiegła bardzo szybko. Niestety okazało się to oszustwem. Do 21-latki przyszedł mail z prośbą o wypełnienie danych, które pozwolą na szybki przelew gotówki. Mail wydawał się na tyle wiarygodny, że młoda kobieta wypełniła wszystkie rubryki w arkuszu. Dało to oszustom dostęp do jej konta i w efekcie 21-latka straciła 400 złotych – informuje rzecznik KPP Świdnica.

Świdniccy policjanci apelują o rozwagę w trakcie operacji bankowych. – Apelujemy, by nie podawać swoich danych wrażliwych na odległość oraz za pomocą stron internetowych. Nie wykonujmy transakcji bankowych za pomocą podsyłanych linków. Sprawdzajmy zawsze wiarygodność otrzymywanych informacji bezpośrednio na stronach serwisów aukcyjnych i pod żadnym pozorem nie udostępniajmy otrzymywanych kodów BLIK – przypomina Ząbek.

/KPP Świdnica, opr. mn/

Poprzedni artykułZa mała liczba gniazdek z trójnikami elektrycznymi to nie problem! Zobacz dlaczego
Następny artykułJakie dziecięce atrakcje do ogrodu?