W ubiegłym roku na fragment odnowionej linii 285 wróciły pociągi towarowe. Kiedy pojadą składy pasażerskie? Czy na miejsce wróci peron i zabytkowa wiata przy stacji Świdnica Przedmieście?
Na nieczynnej przez 20 lat linii 285 prace rozpoczęły się 2 lata temu. Inwestycja za 217 mln zł mln realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z RPO Województwa Dolnośląskiego. Na jakim etapie są prace i kiedy na całą trasę wyruszą pociągi osobowe? Informacji udzielił Bohdan Ząbek z Zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Świdnica-Sobótka-Wrocław
Na odcinku z Wrocławia do Świdnicy w sierpniu ub.r. została otwarta dla ruchu trasa Sobótka Zachodnia – Świdnica. Na tym odcinku został położony nowy tor, odnowiono blisko 30 obiektów inżynieryjnych; w tym 6 mostów i 3 wiadukty. Obecnie prace torowe prowadzone są na odcinku Wrocław – Sobótka Zachodnia; został tu zdemontowany tor i wzmacniane jest podtorze.
Odnowiono większość obiektów inżynieryjnych /m.in. odnowiona została konstrukcja mostu kolejowego nad rzeką Ślężą we Wrocławiu/. Dla zwiększenia przepustowości powstaną dwie mijanki w Bielanach Wrocławskich i Sobótce Zachodniej. Dodatkowy zakres prac, zwiększający możliwości wykorzystania linii i stacji w Kobierzycach w ramach przedsięwzięć samorządowych, wymagał więcej czasu na realizacje projektu. Zakończenie prac i wznowienie ruchu przewidziano na koniec 2021 r.
Świdnica Kraszowice-Jedlina Zdrój
Na odcinku Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój zakończono już prace na blisko 90 obiektach ze 116, które są w zakresie robót. Wzmocniono podtorze, ułożono odcinki nowego toru i rozjazdy w Świdnicy Kraszowicach i na stacji w Jedlinie Zdroju. Przygotowany jest materiał do montażu toru na kolejnych etapach.
Budowane są perony m.in. w Burkatowie, Bystrzycy, Lubachowie, Zagórzu, Jugowicach i w Jedlinie Zdrój Centrum. Wykonawca prowadzi roboty instalacyjne, związane z okablowaniem dla urządzeń zabezpieczających ruch kolejowy. W trakcie realizacji prac okazała się potrzebna weryfikacja nośności kilkunastu historycznych obiektów inżynieryjnych, na podstawie metodologii obliczeń uzgodnionej z wykonawcą. Prace (weryfikacja) mają na celu ograniczenie zmian w konstrukcji obiektów, ale także zapewnienie bezpiecznego ich użytkowania. Zakres rewitalizacji obiektów – wiaduktów, uzależniony będzie od uzyskanych wyników. Rozszerzenie zakresu projektu o dodatkową procedurę wydłużyło czas realizacji projektu, dlatego planowane zakończenie to koniec 2022 r.
Co z zabytkową wiatą przy stacji Świdnica Przedmieście?
Na stacji Świdnica Przedmieście peron został rozebrany i będzie przebudowany w taki sposób, aby spełniał wymagania przepisów w zakresie bezpieczeństwa i dostępności dla osób niepełnosprawnych.
Uszkodzona wiata na stacji Świdnica Przedmieście w 2019 roku.
Widok od strony peronu na stację Świdnica Przedmieście, luty 2021r.
Stara wiata peronowa została rozebrana i przewieziona na halę remontową. Poszczególne elementy zostaną poddane oczyszczeniu i konserwacji. Zniszczone elementy konstrukcyjne będą odtworzone. Wymienione zostanie deskowanie wiaty i ułożone nowe pokrycie z papy wraz z obróbkami blacharskimi. Elementy stalowe zostaną oczyszczone i ponownie wykorzystane. Wiata zostanie odbudowana w pierwotnej lokalizacji na nowych fundamentach betonowych. Historyczny charakter wiaty zostanie w pełni zachowany.
Zebrała Agnieszka Szymkiewicz