Strona główna 0_Slider Koleje Dolnośląskie chcą kupić nowe pociągi. Hybrydowe składy miałyby dojeżdżać do Świdnicy

Koleje Dolnośląskie chcą kupić nowe pociągi. Hybrydowe składy miałyby dojeżdżać do Świdnicy

3

Jedenaście nowych składów – w tym sześć, pierwszych w Polsce pociągów hybrydowych – chcą do 2023 roku kupić Koleje Dolnośląskie w planowanym przetargu na zakup taboru. To już trzecie zamówienie dotyczące nowych pociągów – dwa poprzednie zakończyły się unieważnieniem z powodu zbyt wysokich cen zaproponowanych przez producentów.

fot. Koleje Dolnośląskie

W ramach planowanego postępowania przetargowego dolnośląski przewoźnik planuje zakup sześciu sztuk trzyczłonowych pojazdów z dwusystemowym napędem elektryczno-spalinowym (hybrydowym, HZT), które będą mogły zabrać na pokład minimum 320 pasażerów oraz pięciu pięcioczłonowych składów o napędzie elektrycznym (EZT), które będą obsługiwać minimum 550 pasażerów.

Cieszę się, że możemy dziś ogłosić tak wyczekiwany plan zakupu nowego taboru dla Kolei Dolnośląskich. Szacunkowa wartość zakupu 11 pociągów to aż 280 mln złotych – powiedział Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego, które będzie gwarantem kredytu bankowego na zakup taboru. – Dzięki dotacji pozyskanej z Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakup zostanie dofinansowany ze środków unijnych kwotą 85,1 mln złotych – dodał Przybylski.

Pierwsze nowe pociągi miałyby pojawić się na Dolnym Śląsku w połowie 2022 roku. Jedenaście zespołów trakcyjnych trafiłoby do spółki na przełomie 2022 i 2023 roku. – Planujemy zakup sześciu składów hybrydowych i pięciu elektrycznych, jednak w przyszłości chcemy skorzystać z opcji zakupowej jaką daje nam przetarg, która pozwala na zamówienie łącznie aż 41 pociągów – podkreślał Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Pojazdy hybrydowe zakupione z projektu unijnego mają obsługiwać trasę z Trzebnicy do Świdnicy przez Wrocław i Sobótkę, która zostanie uruchomiana po zakończeniu prac rewitalizacyjnych. Nowe pociągi elektryczne połączą również Jelcz Laskowice z Wrocławiem, obsługując dwie trasy: pierwszą do Wrocławia Głównego przez Wrocław Wojnów oraz drugą, przedłużoną na potrzeby projektu kolei aglomeracyjnej do Oleśnicy przez Siechnice i Wrocław Główny.

/Koleje Dolnośląskie, opr. mn/