Strona główna 0_Slider Pierwsze prace na kolejowej trasie ze Świdnicy do Wrocławia przez Sobótkę

Pierwsze prace na kolejowej trasie ze Świdnicy do Wrocławia przez Sobótkę [FOTO]

8

Od wycinki drzew i krzewów rozpoczęły się prace przy modernizacji nieczynnej od ponad 10 lat linii kolejowej nr 285 między Świdnicą a Wrocławiem. Zadanie zostało podzielone na dwa etapy. W tym roku modernizacja obejmie odcinek od Świdnicy do Sobótki.

Budowana w latach 1884-1898 linia kolejowa nr 285 jest obecnie – w sporej części – zupełnie niewykorzystywana. Czasem między Wrocławiem i Sobótką przejedzie pociąg towarowy, podobnie jak na krótkim odcinku łączącym stację Świdnicę Przedmieście z Pszennem. Przewozy pasażerskie wstrzymano w 2000 roku. Od tego czasu dyskutowano nad przywróceniem połączeń kolejowych, jednak bez gruntownego remontu torowiska nie miało to sensu. Na to potrzeba było sporych pieniędzy.

Sytuacja uległa zmianie w ostatnich latach. Dzięki uzyskaniu unijnego dofinansowania kolejarze i samorządowcy ponownie mogli zająć się tematem rewitalizacji linii Wrocław Główny – Świdnica Przedmieście. W październiku 2018 roku spółka PKP PLK ogłosiła przetarg na wykonanie modernizacji. Na początku grudnia okazało się, że do zamówienia zorganizowanego przez kolejarzy zgłosiło się osiem firm i konsorcjów budowlanych. Wszystkie złożone oferty znacząco przewyższyły szacunki PKP PLK. Kolejowa spółka zarezerwowała na realizację inwestycji 184 mln 994 tys. złotych.

Najtańszą ofertę złożyły niemiecka firma Schweerbau GmbH startująca wraz z wrocławską spółką-córką SBM. 27 marca 2019 roku Polskie Linie Kolejowe ogłosiły zwycięzcę postępowania. Modernizację powierzono firmie Schweerbau GmbH, która zaproponowała zakończenie i rozliczenie wszystkich robót budowlanych do 31 października 2020 roku, przy czym w pierwszej kolejności (do 10 grudnia 2019) wykonany zostanie odcinek od stacji Świdnica Miasto do Sobótki Zachodniej w celu zapewnienia dojazdu pociągów towarowych do Sobótki, zaś następnie zmodernizowany zostanie odcinek łączący Sobótkę z Wrocławiem. Ostateczny odbiór inwestycji ma nastąpić do 30 grudnia 2020 roku. Umowa została podpisana w czerwcu. W lipcu zaczęła się wycinka roślinności, ale to nie jest jeszcze właściwa inwestycja. – Obecnie przygotowywane są projekty budowlane. Pierwsze roboty w terenie ruszą we wrześniu. Wartość tej inwestycji wynosi blisko 200 mln zł. Przedsięwzięcie jest realizowane z RPO Województwa Dolnośląskiego 2014–2020 – informuje Bohdan Ząbek z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

– Na 14 przystankach między Wrocławiem a Świdnicą lepszy standard obsługi zapewnią wybudowane nowe, wygodne perony odpowiednio oświetlone i oznakowane. Obiekty umożliwią dostęp do pociągów wszystkim podróżnym, bez względu na możliwości ruchowe. Po pracach tory, obiekty i urządzenia sterowania na 60 km odcinku umożliwią przejazd pociągów z prędkością 80-100 km/godz. Poziom bezpieczeństwa zwiększy przebudowa 39 przejazdów kolejowo-drogowych – wylicza planowane zmiany Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

W efekcie podróż na trasie ze Świdnicy do Wrocławia przez Sobótkę ma zająć od 60 do 80 minut. Jak podkreśla PKP, ważnym aspektem rewitalizacji jest turystyka. Pociąg ułatwi dojazd do atrakcji Masywu Ślęży.

/opr. red./
Zdjęcia wykonane na odcinku miedzy Marcinowicami a Szczepanowem. Fot.Dariusz Nowaczyński