Strona główna 0_Slider Dziury na świdnickich drogach. Jakie naprawy szykują zarządcy?

Dziury na świdnickich drogach. Jakie naprawy szykują zarządcy?

9

W połowie marca czytelnicy portalu Swidnica24.pl alarmowali o bardzo złym stanie nawierzchni na świdnickich ulicach. Za ich utrzymanie odpowiada kilku zarządców. Jakie mają plany naprawcze?

Blisko 50 cm dziury można spotkać na głównych alejach komunikacyjnych, począwszy od skrzyżowania Wałbrzyska-A.Krajowej (dziura od 5 lat), poprzez Aleję Niepodległości, Wrocławską, Stęczyńskiego, Zamenhofa, Traugutta, Polną Drogę, Wałbrzyską, Kolejową, Spacerową, Ofiar Oświęcimskich, Niecała, o Towarowej i Przemysłowej nie wspominając – ponoć te 2 to “obwodnica”… – wyliczał czytelnik Swidnica24.pl. Kolejny dodawał ul. Stęczyńskiego, Jodłową oraz skrzyżowanie 1 Maja z Wrocławską.

Ulice w zarządzie województwa

W ubiegłym roku, przed okresem zimowym zabezpieczone zostały przede wszystkim następujące ulice Przemysłowa, Towarowa i Westerplatte oraz wylot ze Świdnicy na Dzierżoniów – DW 382, poprzez wykonanie dużego zakresu napraw cząstkowych nawierzchni. Naprawa spełnia swoją rolę, jej stan nie uległ zmianie po zimie. Ogólnie stan nawierzchni dróg wojewódzkich przebiegających przez m. Świdnica jest dostateczny co oznacza, że drogi nie wymagają remontu, przeprowadzana jest częsta i systematyczna obserwacja stanu nawierzchni i w miarę możliwości wykonywane są roboty prewencyjne.

W złym stanie jest jedynie odcinek DW 379 ul. Niepodległości, który wymaga przebudowy i takie zadanie zostało powierzone do realizacji jednostce samorządu terytorialnego w ramach zastępstwa inwestorskiego. W ramach Porozumienia z Miastem Świdnica prowadzone są prace projektowe.  W 2019 r. rozpocznie się etapowa przebudowa ul. Niepodległości. Do tego czasu wszelkie ubytki w nawierzchni wypełniane są na bieżąco w okresie zimowym – masą na zimno, a w  okresie letnim – mieszanką bitumiczną na gorąco. Jednocześnie informuję, że na bieżąco monitorowany jest stan nawierzchni dróg wojewódzkich na terenie m. Świdnica pod względem zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom ruchu drogowego.

Leszek Loch
Dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu

Ulice w zarządzie powiatu

Status dróg powiatowych mają ul. Bystrzycka, ul. Westerplatte (od ul. Bystrzyckiej do ronda  gen. Romana Abrahama), ul. Kopernika od ul. Towarowej do granic miasta oraz część ul. Kochanowskiego od ronda im.Ireny Sendlerowej do granic miasta. – Stan nawierzchni po zimie na tych drogach jest dobry i bardzo dobry. Nie przewidujemy większych prac remontowych poza reagowaniem na bieżące potrzeby – mówi Marek Olesiński, dyrektor Służby Drogowej Powiatu Świdnickiego.

Ulice w zarządzie Gminy Miasto Świdnica

Na zlecenie miasta w pierwszej kolejności wykonane zostaną remonty cząstkowe następujących ulic:

•          ul. M. Langiewicza na całym odcinku

•          ul. M. Kunic przed skrzyżowaniem z drogą krajową nr 35

•          ul. I. Prądzyńskiego na całym odcinku

•          ul. E. Plater

•          ul. K. Marcinkowskiego nr 49, nr 31, zatoka autobusowa, włączenie do wieżowca

•          ul. J. Korczaka

•          ul. Westerplatte  na wysokości Galerii Świdnickiej

•          ul. Kraszowicka – odcinek od Bystrzyckiej do przejazdu  kolejowego

•          ul. Kraszowicka od Przyjaźni do Bystrzyckiej  w kierunku granic miasta

•          skrzyżowanie ulic Ks. Bolka – Łukasińskiego

•          skrzyżowanie ulic Of. Oświęcimskich – Sybiraków

•          ul. Mała

•          ul. Kolejowa – przekopy

•          ul. Rolnicza

•          ul. W. Witosa

•          ul. Częstochowska

•          ul. Ząbka na wysokości zatoki  i posesji firmy Tauron

•          ul. H. Brodatego nr  25-29

•          ul. K. Odnowiciela

Stosujemy technologię wykonania robót – masą mineralno-asfaltową na gorąco z wycięciem krawędzi i mechanicznym zagęszczeniem. Na odcinkach ulic, gdzie planowany jest w bieżącym roku remont warstwy ścieralnej (ul. Traugutta, Jodłowa, Spacerowa) prace zabezpieczające wykonywane są przy użyciu masy na zimno i na gorąco, bez wycinania krawędzi ubytków.

Kolejny harmonogram remontowy zostanie przedłożony wykonawcy po przeglądzie infrastruktury drogowej, który  planowany jest na koniec marca br. Tak jak co roku, pozimowe remonty  ulic zakończą się na przełomie kwietnia i maja. W ramach trzyletniej umowy wykonuje je Świdnickie Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. Na pozimowy remont ulic o nawierzchni asfaltowej wydamy w tym roku od 60 do 80 tys. zł.

Nie zgadzam się ze słowami autora artykułu „Mimo że zima nie była sroga, nawierzchnie wielu ulic przypominają ser szwajcarski”, gdyż każdy drogowiec wie,  że nie temperatura ujemna jest największym wrogiem  dla  nawierzchni dróg, a jej wahania powodują najwięcej szkód w warstwach jezdnych.

Odcinki  ulic opisane w artykule  dotyczą w znacznej mierze dróg wojewódzkich  lub drogi krajowej. Panowie przedstawieni na zdjęciach są pracownikami DSDiK Wrocław Oddział Wałbrzyski. W zarządzie  Gminy Miasta Świdnica są następujące ulice wymienione w artykule  tj. ul. Traugutta, Polna Droga, Kolejowa, Spacerowa, Of. Oświęcimskich, Niecała i Jodłowa.

Magdalena Dzwonkowska
rzecznik prasowy UM w Świdnicy

Zebrała Agnieszka Szymkiewicz

Poprzedni artykułO bezpieczeństwie w mieście, budżecie i regulaminach. W piątek sesja Rady Miejskiej
Następny artykułGmina Świdnica coraz więcej dopłaca do oświaty