Strona główna 0_Slider Duma polskiej techniki ujrzała światło dzienne

Duma polskiej techniki ujrzała światło dzienne [FOTO]

2

Na co dzień stoi pod dachem, gdzie ciężko podziwiać go w pełnej krasie. We wtorek, po raz pierwszy od kilku lat, Pt31 – jeden z najbardziej oryginalnych parowozów znajdujących się w kolekcji Muzeum Techniki w Jaworzynie Śląskiej – został na kilka godzin wytoczony na wachlarz przed zabytkową parowozownię.

Parowóz zaprojektowany został w 1931 roku w biurze konstrukcyjnym Pierwszej Fabryki Lokomotyw w Polsce w Chrzanowie przez zespół inż. Kazimierza Zembrzuskiego. Jazdy próbne pierwszych trzech egzemplarzy odbyły się jesienią 1931 roku. Po ich pomyślnym zakończeniu lokomotywa skierowana została do seryjnej produkcji. Łącznie w latach 1931-1940 zakłady w Chrzanowie wyprodukowały 110 egzemplarzy, w tym 12 sztuk już pod okupacją niemiecką. Parowozy serii Pt31 były pierwszymi polskimi seryjnie produkowanymi lokomotywami pospiesznymi w historii. W latach 30. XX wieku parowozy te stanowiły podstawowe pospieszne lokomotywy pozostające w służbie PKP. W czynnej służbie pozostały do końca lat 70. XX wieku.

Pt31 to jeden z dwóch zachowanych w Polsce egzemplarzy tego parowozu będącego w latach międzywojennych dumą polskiej myśli technicznej. Jeszcze przed wojną lokomotywa pośpieszna Pt31 wzbudzała niekłamane zachwyty większości europejskich przewoźników kolejowych. Była jedną z najbardziej znanych i cenionych lokomotyw parowych polskiej produkcji – wizytówką i przykładem przedwojennej polskiej myśli technicznej – opowiada Katarzyna Szczerbińska-Tercjak, dyrektor Muzeum Techniki. Koszt renowacji, a właściwie całkowitej odbudowy egzemplarza znajdującego się w Jaworzynie Śląskiej, szacowany jest na 6 mln złotych.

Drugi z zachowanych Pt31 znajduje się w skansenie w Chabówce.

Podstawowe dane techniczne:

  • ciężar służbowy: 110 000 kg,
  • moc znamionowa: 2 000 KM,
  • długość całkowita: 23 955 cm,
  • prędkość maksymalna: 110 km/h.

Michał Nadolski
nadolski@swidnica24.pl