Strona główna 0_Slider Pociągi jednak pojadą przez Sobótkę do Wrocławia. “Dorzucili” brakujące miliony

Pociągi jednak pojadą przez Sobótkę do Wrocławia. “Dorzucili” brakujące miliony

15

Zarząd województwa dolnośląskiego zwiększa pulę środków na rewitalizację linii kolejowej nr 285, na odcinku Wrocław Główny – przez Sobótkę – do Świdnicy Przedmieście wraz z linią nr 711 Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto. Na ten cel przeznaczonych zostanie dodatkowe 42 mln złotych.

Prace przy remoncie odcinka linii kolejowej Świdnica – Jedlina-Zdrój

Jak informuje dolnośląski Urząd Marszałkowski, przeprowadzone przez PKP PLK postępowanie przetargowe na projekt i wykonanie prac modernizacyjnych dla linii 285 wykazało, że wszystkie oferty złożone w przetargu przekraczają zaplanowaną przez inwestora wartość. W związku z tym, PKP PLK zwróciło się do Marszałka Województwa o zwiększenie dofinansowania tej inwestycji.

Przyznana kwota dotacji w ramach dofinansowania unijnego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020 wyniesie blisko 42 mln zł. Oznacza to, że Samorząd Województwa dofinansuje rewitalizację blisko 60-kilometrowej linii Wrocław – Świdnica, przez Sobótkę, kwotą przekraczającą 170 mln zł. –  Dzięki dofinansowaniu unijnemu linia zostanie uruchomiona w nowym, komfortowym i bezpiecznym standardzie. Zakończenie tej inwestycji jest kluczowe dla funkcjonowania całego systemu kolei aglomeracyjnej – mówi marszałek Cezary Przybylski.

Od lat trwały starania o ponowne uruchomienie linii nr 285 na całej długości. W październiku 2018 roku PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały firmę, której zlecono zaprojektowanie i przebudowę ponad 21-kilometrowego odcinka Świdnica Kraszowice – Jedlina-Zdrój. Za 110 mln złotych prace te wykona DOLKOM. W połowie listopada firma wkroczyła na plac budowy i przystąpiła do realizacji I etapu prac – wykonania pierwszego kilometra toru. W ramach kolejnych etapów skompletowana ma zostać dokumentacja projektowa wraz ze wszystkimi wymaganymi zezwoleniami pozwalającymi na remont pozostałej części kolejowej trasy (do marca 2019 roku), zrewitalizowane mają zostać mosty w Lubachowie i Jedlinie Zdrój (do końca listopada 2019 roku), by ostatecznie ukończyć całość inwestycji w listopadzie 2020 roku.

Po wyremontowaniu drugiego odcinka linii nr 285 – Świdnica-Wrocław – pociągi mogłyby pojechać ze stolicy Dolnego Śląska wprost do Jedliny. Mimo dzisiejszej decyzji o dofinansowaniu zadania nie wiadomo jeszcze, kiedy na wspomniany odcinek wkroczą ekipy remontowe. 5 grudnia 2018 roku okazało się, że do przetargu zorganizowanego przez PKP PLK zgłosiło się osiem firm i konsorcjów budowlanych, jednak najtańsza ze złożonych ofert opiewała na ponad 245 mln złotych brutto, o kilkadziesiąt milionów więcej niż kolejarze planowali przeznaczyć na realizację inwestycji.

/opr. red./