Strona główna 0_Slider Remont linii do Jedliny-Zdrój rozpocznie się od Kraszowic

Remont linii do Jedliny-Zdrój rozpocznie się od Kraszowic

10

Już w listopadzie powinien ruszyć pierwszy etap modernizacji linii kolejowej łączącej Świdnicę i Jedlinę-Zdrój. – Oczekiwaliśmy na to wydarzenie przez niemal 16 lat. To miód na nasze serca – mówi burmistrz uzdrowiskowej miejscowości, Leszek Orpel. Na początek odtworzony zostanie kilometr linii od dawnej stacji Świdnica Kraszowice w kierunku Jedliny.

Wybudowana w 1904 roku 24-kilometrowa trasa powstała wzdłuż doliny rzeki Bystrzycy. Z uwagi na położenie w górskim terenie konieczne było wzniesienia ośmiu pokaźnych mostów i wiaduktów. Budowa była dla niemieckich inżynierów nie lada wyzwaniem, zaś sama linia do dziś uchodzi za jedną z perełek dolnośląskiej techniki.

Stan malowniczo położonej trasy zaczął się diametralnie zmieniać się w schyłkowych latach Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i początki Rzeczypospolitej Polskiej. Coraz gorszy stan infrastruktury doprowadził do tego, że mieszkańcy zaczęli porzucać powolną kolej na rzecz coraz powszechniejszych samochodów. Sytuację miał uratować kapitalny remont torów i mostów, rozpoczęty w roku 1989. W związku z tymi pracami wstrzymano ruch pociągów na linii. Składy pasażerskie już tam więcej nie wróciły. Zamknięcie odcinka Świdnica – Jedlina nastąpiło w maju 1992 roku.

Od kilku lat toczyła się dyskusja nad reanimacją całej linii kolejowej nr 285, łączącej Wrocław, Sobótkę, Świdnicę i Jedlinę-Zdrój. Przeprowadzenie remontu dałoby szansę na wznowienie kursowania pociągów pasażerskich na tej trasie. Po długich przygotowaniach PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i wykonanie przebudowy odcinka Świdnica Kraszowice – Jedlina-Zdrój. W środę kolejowa spółka podpisała umowę z wykonawcą prac, firmą DOLKOM, która za 110 mln złotych ma przywrócić linii drugie życie.

Podczas czwartkowej konferencji prasowej, zorganizowanej w Jedlinie-Zdrój, lokalni włodarze świętowali zbliżający się wielkimi krokami początek rewitalizacji malowniczej trasy. – Ojcami tego sukcesu są samorządowcy, którzy uratowali tę linię przed jej rozebraniem. Pamiętam spotkanie z przedstawicielami PKP PLK, podczas którego w dramatycznym apelu prosiliśmy o podjęcie wysiłków, aby linia nie została rozebrana – mówił prezydent Wałbrzycha, Roman Szełemej. Dziękował przy tym także miłośnikom kolei i członkom stowarzyszeń, którzy popierali samorządowców w staraniach mających na celu odnowę kolejowej trasy.

Dla mieszkańców i lokalnych samorządowców modernizacja tej linii, to jak dla dużego miasta budowa obwodnicy – stwierdził burmistrz Jedliny-Zdrój. Jak dodał, według wstępnych uzgodnień z Urzędem Marszałkowskim, odnowioną trasą może kursować 8 par pociągów osobowych. Podkreślił przy tym, że wśród korzyści płynących z wyremontowania linii znajdzie się nie tylko samo umożliwienie przewozu pasażerów między poszczególnymi miastami i miejscowościami, ale też możliwość urozmaicenia oferty turystycznej regionu o trasę, która sama w sobie może stanowić atrakcję.

Zakończenie remontu ma nastąpić do listopada 2020 roku. Po wykonaniu prac szynobusy będą mogły pokonać górską trasę z prędkością od 50 do 80 km/h. Nie jest jednak wykluczone, że po wyremontowaniu drugiego odcinka linii nr 285 – Świdnica-Wrocław – pociągi pojadą ze stolicy Dolnego Śląska wprost do Jedliny.

Okolice dawnego przystanku osobowego w Lubachowie

Co ulegnie zmianie?
Wszystko wskazuje na to, że w najbliższym czasie nie powstanie przystanek osobowy na dawnej stacji Świdnica Kraszowice, a tym samym nie będą się tam zatrzymywać pociągi. W ramach remontu linii zlikwidowane mają zostać pozostałości po jednym z peronów na dawnej stacji. Przy zamkniętym obecnie budynku stacji stanie nowa nastawnia kontenerowa z pomieszczeniami dla dyżurnych ruchu. Okolica nastawni zostanie uprzątnięta, zagospodarowane zostaną też sąsiednie tereny zielone.

Planowana jest też likwidacja przystanku Bystrzyca Dolna. Jego rolę przejmie peron wybudowany 1,5 kilometra dalej, w okolicy Burkatowa. Odbudowane zostaną dawne przystanki w Bystrzycy Górnej, Lubachowie, Zagórzu Śląskim i Jugowicach. PKP PLK chce też zbudować nowy przystanek Jedlina-Zdrój Centrum.

Michał Nadolski
nadolski@swidnica24.pl

fot. Dariusz Nowaczyński