Po ulicach Świdnicy miały jeździć wyłącznie autobusy z napędem elektrycznym, a do realizacji tego planu przybliżały pieniądze z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jak się okazało, nie były wystarczające. Jedyny chętny do wykonania pojazdów dla MPK zażądał o kilka milionów złotych więcej niż przewidywał budżet na to zadanie. Miasto nie dołoży, jak to robiło przy wielu innych inwestycjach.
Świdnica pod koniec 2022r. podpisała umowę z NFOŚiGW w ramach programu Zielony Program Publiczny. „Miasto Świdnica zakupi dwanaście autobusów z napędem elektrycznym oraz dwanaście stacjonarnych stacji ładowania typu plug-in, na co otrzyma dotację w kwocie 23 772 358 zł, a także pożyczkę w kwocie 6 926 829 zł (łączna wartość projektu, to 37 760 000 zł).” – informował fundusz 11 października 2022r.
W czerwcu 2023r. Urząd Miejski w Świdnicy ogłosił zamówienie na zakup i dostawę 12 sztuk fabrycznie nowych, 12-metrowych autobusów o napędzie elektrycznym. Zakupione pojazdy mają być niskopodłogowe, mieścić co najmniej 75 pasażerów – z czego minimum 27 na miejscach siedzących, a także posiadać zasięg na jednym ładowaniu wynoszącym minimum 250 km. Będą również wyposażone w system informacji pasażerskiej, monitoringu wizyjnego oraz system kamer pełniących funkcję lusterek, ogrzewanie i klimatyzację przedziału pasażerskiego, kasowniki z funkcją biletomatu, czy też porty ładowania USB.
– Mogę się tylko cieszyć. Obecnie dysponujemy ośmioma autobusami elektrycznymi. Po zrealizowaniu tego zamówienia będziemy posiadać 20 takich pojazdów. Jako MPK złożyliśmy też wniosek o dofinansowanie zakupu kolejnych trzech autobusów przegubowych o napędzie elektrycznym. Jeżeli uzyskalibyśmy dofinansowanie na ten cel, to do końca 2025 roku nasz tabor wykorzystywany w komunikacji miejskiej w 100% składałby się z pojazdów elektrycznych. To może być ewenement w skali kraju. Najprawdopodobniej bylibyśmy pierwszym albo jednym z pierwszych przewoźników posiadających w 100% tabor elektryczny – oczywiście wyłączając z tego małe miejscowości, w których wykorzystywane są pojedyncze pojazdy – mówił wówczas prezes MPK Tomasz Kurzawa.
12 września zostały otwarte oferty w przetargu na zakup elektryków. Potencjalny wykonawca Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. chciał za wykonanie tego zadania dla Świdnicy 45 047 520 zł.
Wiadomo już, że miasto tym razem nie dołoży brakujących kilku milionów złotych. — Przetarg został unieważniony, z przyczyn finansowych leżących po stronie zamawiającego – cena oferty przekroczyła kwotę, jaką zamawiający zamierzał przeznaczyć na finansowanie zamówienia – poinformowała Magdalena Dzwonkowska, rzeczniczka UM. Nie podaje, czy przetarg zostanie powtórzony w takim samym kształcie, czy zostanie zmieniony zakres zadania.
/asz/