Od opinii trzech instytucji rządowych uzależniony będzie dalszy przebieg postępowania środowiskowego w sprawie punktu zbierania oraz przeładunku odpadów na świdnickim Zarzeczu. Przedstawiciel spółki Eneris, która przed tygodniem złożyła wniosek o wydanie stosownej decyzji, twierdzi, że cała procedura wynika wyłącznie z kwestii zmiany nazwy firmy zarządzającej punktem, który z kolei istnieje już od kilku lat.
- Doradca zarządu spółki Eneris ds. komunikacji deklaruje: – Dla mieszkańców oraz gminy nie zmieni się nic. (…) Nie zmieniamy w żadnym stopniu zakresu świadczonych usług. Nie budujemy również stacji przeładunkowej.
- Okoliczni mieszkańcy nie kryją jednak zaniepokojenia. Z dostępnej dokumentacji przedsięwzięcia wynika bowiem, że na działce przy ulicy Okrężnej firma mogłaby magazynować łącznie do 3000 ton odpadów rocznie, a więc istotnie więcej niż dotychczas.
Przypomnijmy, 25 października na wniosek firmy ENERIS Ekologiczne Centrum Utylizacji wszczęte zostało postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla realizacji przedsięwzięcia o nazwie „Punkt zbierania, w tym przeładunku odpadów w Świdnicy przy ul. Okrężnej 14A”. Informację w tej sprawie przekazał Urząd Miejski w Świdnicy, wydając obwieszczenie o rozpoczęciu procedury.
– W związku z wewnętrznymi procesami i reorganizacją naszych spółek wystąpiliśmy o wydanie decyzji środowiskowej dla spółki ENERIS ECU. Będzie to bliźniacza decyzja w stosunku do tej, jaką ma w tej chwili spółka ENERIS Surowce – tłumaczy Janusz Kamiński, doradca zarządu ENERIS ds. komunikacji. – Nie zmieniamy w żadnym stopniu zakresu świadczonych usług. Nie budujemy tam również stacji przeładunkowej. Zgodnie z przepisami, zmiana podmiotu wymaga przeprowadzenia nowej decyzji i o taką właśnie wystąpiliśmy. Aktualna decyzja obowiązuje od 2013 roku i była wielokrotnie odświeżana. Dla mieszkańców oraz gminy nie zmieni się zatem nic – wyjaśnia przedstawiciel spółki.
Z dokumentacji dołączonej do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej również wynika, że „przedsięwzięcie będzie polegało na kontynuacji eksploatacji istniejącego punktu do zbierania, w tym przeładunku odpadów (…) przez inny podmiot gospodarczy”. – Spółka ENERIS Surowce S.A., która w chwili obecnej prowadzi przedmiotowy punkt do zbierania odpadów i dysponuje decyzją nr 29/O/13 z dnia 23.04.2013 roku ze zmianami, udzielającą zezwolenia na zbieranie odpadów, wydaną przez Starostę Świdnickiego, planuje przeniesienie swojego Oddziału Wrocław do swojej spółki zależnej – Eneris Ekologiczne Centrum Utylizacji Sp. z o.o. – wskazano w karcie informacyjnej przedsięwzięcia.
– Na przedmiotowym terenie tj. części dz. nr 646, obr. 003 Fabryczna w Świdnicy, ENERIS ECU Sp. z o.o. zamierza w dalszym ciągu zbierać odpady inne niż niebezpieczne i niebezpieczne. Miejsce zbierania i magazynowania odpadów usytuowane jest wewnątrz istniejącego, jednokondygnacyjnego, zadaszonego obiektu budowlanego (budynek magazynu surowców), w którym znajdują się 4 boksy magazynowe na odpady. Przedmiotowy obiekt połączony jest z wiatą produkcyjno-magazynową, w której właściciel terenu prowadzi również działalność gospodarczą. ENERIS ECU Sp. z o.o. w związku z planowanym zamierzeniem planuje kontynuować dzierżawę obiektów będących składową działki nr 646, obr. 003 Fabryczna tj. 1) 70,0 m² powierzchni użytkowej obiektu (wiaty produkcyjno-magazynowej), w którym znajduje się pomieszczenie rejestratora danych monitoringu wizyjnego miejsc magazynowania odpadów; 2) 227,0 m² powierzchni użytkowej obiektu (budynku magazynu surowców z suwnicą), w którym znajdują się 4 boksy magazynowe na odpady; 3) 57,0 m² placu utwardzonego, na którym znajduje się waga samochodowa najazdowa. Pozostałe części składowe w/w działki użytkowane są przez właściciela nieruchomości – wyliczono w dokumencie.
W opracowaniu wskazano również rodzaje i ilości odpadów planowanych do zbierania w punkcie przy Okrężnej. Wśród nich znalazły się nie tylko odpady w postaci opakowań z różnych materiałów, drewno, metale szkło, papier, tworzywa sztuczne, tekstylia, odpady z czyszczenia ulic, gruz i odpady betonowe, odpady wielkogabarytowe, czy też inne odpady komunalne. W wykazie wyliczono również m.in. sorbenty i materiały filtracyjne, tkaniny i ubrania ochronne zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi, szlamy wodne zawierające farby i lakiery zawierające rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne, opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych, opakowania z metali zawierające niebezpieczne porowate elementy wzmocnienia konstrukcyjnego (np. azbest), zużyte urządzenia zawierające niebezpieczne elementy, baterie i akumulatory, opony, leki, odpady zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi, rozpuszczalniki, kwasy, alkalia, lampy fluorescencyjne i inne odpady zawierające rtęć. Jak stwierdzono w karcie informacyjnej, odpady te „po zebraniu odpowiedniej ilości transportowej zostaną skierowane do zakładów zajmujących się ich zbieraniem, odzyskiem lub unieszkodliwianiem i odbierane będą przez firmy posiadające stosowne zezwolenia w ramach zawartych umów”.
Zaznaczono przy tym, że „maksymalna łączna masa wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w tym samym czasie – 160,000 Mg, a maksymalna łączna masa wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w ciągu roku – 3000,000 Mg”. Przywołano zarazem dane o rodzajach i ilościach zbieranych odpadów określonych na podstawie dotychczas prowadzonej ewidencji przez Eneris Surowce S.A. o. Wrocław. W 2020 roku było to łącznie 1103,5 ton/rok, w 2021 roku – 386,5 ton/rok, a w roku 2022 – 300,5 ton w okresie od stycznia do sierpnia.
Jak wyglądać będzie procedura dotycząca wydania decyzji środowiskowej? – Po złożeniu przez wnioskodawcę wniosku wraz ze wszystkimi niezbędnymi załącznikami, zgodnie z zapisami ustawy „o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko” oraz w przypadku przedsięwzięć zakwalifikowanych (tak jak w sytuacji rzeczowego przedsięwzięcia), w oparciu o zapisy rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, jako przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko oraz uznaniu, że spełnione są wymogi formalne, Prezydent Miasta występuje o opinię w sprawie stwierdzenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, do następujących organów: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świdnicy, PGW Wody Polskie Zarządu Zlewni w Legnicy – tłumaczy Magdalena Dzwonkowska, rzecznik Urzędu Miejskiego w Świdnicy.
– Po uzyskaniu wyżej wymienionych opinii, w zależności od stanowiska organów, na podstawie art. 63 ust. 1. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko prezydent podejmuje decyzje, czy należy w przypadku danego przedsięwzięcia nałożyć obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach organ właściwy do jej wydania zapewnia możliwość udziału społeczeństwa w postępowaniu, w ramach którego przeprowadza ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko – wyjaśnia Dzwonkowska.
W jakim terminie możliwy będzie udział społeczeństwa w postępowaniu? – Trudno w tym momencie przewidzieć, gdyż w związku z art. 35 § 5 Kpa, który mówi, że do terminów załatwienia sprawy nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu – wskazuje rzecznik świdnickiego magistratu. – Obecnie nie jest możliwe zajęcie stanowiska w badanej sprawie, bez uzyskania opinii uprawnionych organów – zaznacza.
Michał Nadolski
[email protected]