Strona główna 0_Slider Znamy plany dotyczące punktu zbierania odpadów na Zarzeczu. Rocznie mogłoby się tam przewinąć...

Znamy plany dotyczące punktu zbierania odpadów na Zarzeczu. Rocznie mogłoby się tam przewinąć nawet 3000 ton śmieci

0

Od opinii trzech instytucji rządowych uzależniony będzie dalszy przebieg postępowania środowiskowego w sprawie  punktu zbierania oraz przeładunku odpadów na świdnickim Zarzeczu. Przedstawiciel spółki Eneris, która przed tygodniem złożyła wniosek o wydanie stosownej decyzji, twierdzi, że cała procedura wynika wyłącznie z kwestii zmiany nazwy firmy zarządzającej punktem, który z kolei istnieje już od kilku lat.

  • Doradca zarządu spółki Eneris ds. komunikacji deklaruje: – Dla mieszkańców oraz gminy nie zmieni się nic. (…) Nie zmieniamy w żadnym stopniu zakresu świadczonych usług. Nie budujemy również stacji przeładunkowej.
  • Okoliczni mieszkańcy nie kryją jednak zaniepokojenia. Z dostępnej dokumentacji przedsięwzięcia wynika bowiem, że na działce przy ulicy Okrężnej firma mogłaby magazynować łącznie do 3000 ton odpadów rocznie, a więc istotnie więcej niż dotychczas.

Przypomnijmy, 25 października na wniosek firmy ENERIS Ekologiczne Centrum Utylizacji wszczęte zostało postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla realizacji przedsięwzięcia o nazwie „Punkt zbierania, w tym przeładunku odpadów w Świdnicy przy ul. Okrężnej 14A”. Informację w tej sprawie przekazał Urząd Miejski w Świdnicy, wydając obwieszczenie o rozpoczęciu procedury.

W związku z wewnętrznymi procesami i reorganizacją naszych spółek wystąpiliśmy o wydanie decyzji środowiskowej dla spółki ENERIS ECU. Będzie to bliźniacza decyzja w stosunku do tej, jaką ma w tej chwili spółka ENERIS Surowce – tłumaczy Janusz Kamiński, doradca zarządu ENERIS ds. komunikacji. – Nie zmieniamy w żadnym stopniu zakresu świadczonych usług. Nie budujemy tam również stacji przeładunkowej. Zgodnie z przepisami, zmiana podmiotu wymaga przeprowadzenia nowej decyzji i o taką właśnie wystąpiliśmy. Aktualna decyzja obowiązuje od 2013 roku i była wielokrotnie odświeżana. Dla mieszkańców oraz gminy nie zmieni się zatem nic – wyjaśnia przedstawiciel spółki.

Z dokumentacji dołączonej do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej również wynika, że „przedsięwzięcie będzie polegało na kontynuacji eksploatacji istniejącego punktu do zbierania, w tym przeładunku odpadów (…) przez inny podmiot gospodarczy”. – Spółka ENERIS Surowce S.A., która w chwili obecnej prowadzi przedmiotowy punkt do zbierania odpadów i dysponuje decyzją nr 29/O/13 z dnia 23.04.2013 roku ze zmianami, udzielającą zezwolenia na zbieranie odpadów, wydaną przez Starostę Świdnickiego, planuje przeniesienie swojego Oddziału Wrocław do swojej spółki zależnej – Eneris Ekologiczne Centrum Utylizacji Sp. z o.o. – wskazano w karcie informacyjnej przedsięwzięcia.

Punkt zbierania oraz przeładunku odpadów miałby powstać na działce nr 646 – zaznaczonej czerwoną obwódką (mat. Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego)

Na przedmiotowym terenie tj. części dz. nr 646, obr. 003 Fabryczna w Świdnicy, ENERIS ECU Sp. z o.o. zamierza w dalszym ciągu zbierać odpady inne niż niebezpieczne i niebezpieczne. Miejsce zbierania i magazynowania odpadów usytuowane jest wewnątrz istniejącego, jednokondygnacyjnego, zadaszonego obiektu budowlanego (budynek magazynu surowców), w którym znajdują się 4 boksy magazynowe na odpady. Przedmiotowy obiekt połączony jest z wiatą produkcyjno-magazynową, w której właściciel terenu prowadzi również działalność gospodarczą. ENERIS ECU Sp. z o.o. w związku z planowanym zamierzeniem planuje kontynuować dzierżawę obiektów będących składową działki nr 646, obr. 003 Fabryczna tj. 1) 70,0 m² powierzchni użytkowej obiektu (wiaty produkcyjno-magazynowej), w którym znajduje się pomieszczenie rejestratora danych monitoringu wizyjnego miejsc magazynowania odpadów; 2) 227,0 m² powierzchni użytkowej obiektu (budynku magazynu surowców z suwnicą), w którym znajdują się 4 boksy magazynowe na odpady; 3) 57,0 m² placu utwardzonego, na którym znajduje się waga samochodowa najazdowa. Pozostałe części składowe w/w działki użytkowane są przez właściciela nieruchomości – wyliczono w dokumencie.

W opracowaniu wskazano również rodzaje i ilości odpadów planowanych do zbierania w punkcie przy Okrężnej. Wśród nich znalazły się nie tylko odpady w postaci opakowań z różnych materiałów, drewno, metale szkło, papier, tworzywa sztuczne, tekstylia, odpady z czyszczenia ulic, gruz i odpady betonowe, odpady wielkogabarytowe, czy też inne odpady komunalne. W wykazie wyliczono również  m.in. sorbenty i materiały filtracyjne, tkaniny i ubrania ochronne zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi, szlamy wodne zawierające farby i lakiery zawierające rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne, opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych, opakowania z metali zawierające niebezpieczne porowate elementy wzmocnienia konstrukcyjnego (np. azbest), zużyte urządzenia zawierające niebezpieczne elementy, baterie i akumulatory, opony, leki, odpady zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi, rozpuszczalniki, kwasy, alkalia, lampy fluorescencyjne i inne odpady zawierające rtęć. Jak stwierdzono w karcie informacyjnej, odpady te „po zebraniu odpowiedniej ilości transportowej zostaną skierowane do zakładów zajmujących się ich zbieraniem, odzyskiem lub unieszkodliwianiem i odbierane będą przez firmy posiadające stosowne zezwolenia w ramach zawartych umów”.

Zaznaczono przy tym, że „maksymalna łączna masa wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w tym samym czasie – 160,000 Mg, a maksymalna łączna masa wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w ciągu roku – 3000,000 Mg”. Przywołano zarazem dane o rodzajach i ilościach zbieranych odpadów określonych na podstawie dotychczas prowadzonej ewidencji przez Eneris Surowce S.A. o. Wrocław. W 2020 roku było to łącznie 1103,5 ton/rok, w 2021 roku – 386,5 ton/rok, a w roku 2022 – 300,5 ton w okresie od stycznia do sierpnia.

Jak wyglądać będzie procedura dotycząca wydania decyzji środowiskowej? – Po złożeniu przez wnioskodawcę wniosku wraz ze wszystkimi niezbędnymi załącznikami, zgodnie z zapisami ustawy „o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko” oraz w przypadku przedsięwzięć zakwalifikowanych (tak jak w sytuacji rzeczowego przedsięwzięcia), w oparciu o zapisy rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, jako przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko oraz uznaniu, że spełnione są wymogi formalne, Prezydent Miasta występuje o opinię w sprawie stwierdzenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, do następujących organów: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świdnicy, PGW Wody Polskie Zarządu Zlewni w Legnicy – tłumaczy Magdalena Dzwonkowska, rzecznik Urzędu Miejskiego w Świdnicy.

Po uzyskaniu wyżej wymienionych opinii, w zależności od stanowiska organów, na podstawie art. 63 ust. 1. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko prezydent podejmuje decyzje, czy należy w przypadku danego przedsięwzięcia nałożyć obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach organ właściwy do jej wydania zapewnia możliwość udziału społeczeństwa w postępowaniu, w ramach którego przeprowadza ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko – wyjaśnia Dzwonkowska.

W jakim terminie możliwy będzie udział społeczeństwa w postępowaniu? – Trudno w tym momencie przewidzieć, gdyż w związku z art. 35 § 5 Kpa, który mówi, że do terminów załatwienia sprawy nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu – wskazuje rzecznik świdnickiego magistratu. – Obecnie nie jest możliwe zajęcie stanowiska w badanej sprawie, bez uzyskania opinii uprawnionych organów – zaznacza.

Michał Nadolski
[email protected]

Poprzedni artykułŚwidnickie lodowisko wciąż bez lodu. Kiedy będzie się można poślizgać w tym sezonie?
Następny artykułMoże ruszać sprzedaż węgla przez samorządy. Jedna gmina zaczęła już przyjmować wnioski