Malowniczo położona linia kolejowa, łącząca Świdnicę z Jedliną-Zdrojem, długo czekała na drugie życie. Ostatni rozkładowy pociąg pasażerski jechał tędy przeszło trzydzieści lat temu. Wznowienie regularnych połączeń ma nastąpić po zakończeniu trwającej właśnie rewitalizacji. Przedstawiciele spółki PKP PLK deklarują, że zakończenie wartych 110 mln złotych prac przewidywane jest na koniec roku.
Linia kolejowa wybudowana wzdłuż doliny rzeki Bystrzycy ma niebanalną historię i uchodzi za jedną z perełek dolnośląskiej techniki. Jej budowa była dla niemieckich inżynierów nie lada wyzwaniem. 24-kilometrowa linia powstała w górskim terenie, co wymagało wzniesienia ośmiu pokaźnych mostów i wiaduktów. Najdłuższy z nich, Rabenstein Brücke, mierzy blisko 144 metry. Z uwagi na coraz gorszy stan infrastruktury, w roku 1989 przystąpiono do prac remontowych, w związku z którymi ruch pociągów na linii został wstrzymany. Składy pasażerskie już tam więcej nie wróciły. Zamknięcie odcinka Świdnica – Jedlina nastąpiło w maju 1992 roku.
Od lat toczyła się dyskusja nad reanimacją całej linii kolejowej nr 285, łączącej Wrocław, Sobótkę, Świdnicę i Jedlinę-Zdrój. Przeprowadzenie remontu dałoby szansę na wznowienie kursowania pociągów pasażerskich na tej trasie. Po długich przygotowaniach, w październiku 2018 roku spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wybrała firmę, której zlecono zaprojektowanie i wykonanie przebudowy odcinka Świdnica Kraszowice – Jedlina-Zdrój. Wartą 110 mln złotych inwestycję powierzono spółce DOLKOM. Pierwotnie planowano, że modernizacja zostanie zrealizowana do końca 2020 roku. Tego terminu nie udało się jednak dotrzymać.
Na jakim etapie są obecnie prace związane z rewitalizacją? – Na odcinku Świdnica – Jedlina Zdrój zakończenie prac przewidywane jest na koniec roku. Na tej trasie na 22 km jednotorowej górskiej linii teren wznosi się o ponad 200 m. Są liczne łuki i teren wymagający przepraw, m.in. wiaduktów, mostów – tłumaczy Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
– Na terenie stacji Świdnica Kraszowice wybudowana została nastawnia kontenerowa z masztem i urządzeniami radiołączności. Zabudowany został także rozjazd umożliwiający (na szlaku Dzierżoniów – Świdnica Miasto) wjazd pociągu w kierunku Jedliny Zdroju. Budowane są nowe perony wraz z dojściami – pochylniami, które ułatwią dostęp osobom mającym trudności w poruszaniu się. Montowane będą wiaty, oznakowanie i tablice. W Jedlinie Zdroju m.in. zmodernizowane zostało przejście pod torami. Jest odnowiona wiata peronowa. Prace na trasie objęły wszystkie 113 obiektów: mosty, wiadukty i mury oporowe. Na części trasy prace torowe są zakończone, na części prowadzone. Przebudowanych zostało kilkanaście przejazdów kolejowo-drogowych. Zmodernizowana została już część systemów sterowania ruchem. Zakończyły się prace związane z łącznością – wylicza Siemieniec.
Michał Nadolski
[email protected]