8 216,4 złotego – tyle świdnickich podatników kosztował jeden tekst w dzienniku poświęconym tematyce biznesowej. Władze miasta hojnie płacą za zamieszczanie w mediach wybranych lub wyprodukowanych przez siebie informacji.
Tekst zatytułowany „Świdnica miastem przyszłości” został opublikowany w ogólnopolskiej gazecie biznesowej 16 grudnia 2019 roku. Jest materiałem własnym, przygotowanym przez urząd miejski. Cena 8 216,4 złotego to wynik „negocjacji i specjalnej promocji”. – Artykuł, który ukazał się na stronie www.pb.pl oraz w tradycyjnej wersji, promuje społeczno-gospodarczy potencjał naszego miasta. Zachęca potencjalnych inwestorów do zainteresowania się Świdnicą, jako miastem współpracującym i przychylnym biznesowi, ale również przedstawia czytelnikom Świdnicę jako miasto dobre do życia i pracy. Przedstawia szerokie podejście pro-rozwojowe naszego samorządu, którego fundamentem jest współpraca z biznesem na rzecz naszych mieszkańców. Poprzez ten artykuł pokazujemy, że przedsiębiorcy, którzy inwestują i działają na terenie Świdnicy mogą liczyć na pomoc ze strony miasta zarówno w sferze pozyskania pracowników (przedstawienie programu „Zostańcie z nami.. „) ale również otrzymują wsparcie informacyjne oraz pro-rozwojowe na każdym etapie funkcjonowania działalności (Gminne Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera). Naszym celem była promocja w ogólnopolskiej prasie, w terminie świątecznym, przy założeniu dużej ilości zainteresowanych celowanych czytelników. W wyniku negocjacji i otrzymanej specjalnej promocji, koszt artykułu w wersji elektronicznej oraz papierowej wyniósł 8216,4 zł brutto – informuje Mateusz Jadach z biura prezydenta Świdnicy.
W 2019 roku na umieszczanie informacji oraz za akcje promocyjne (np. spacer z dziennikarką) z budżetu miasta władze Świdnicy wydały ponad 50 tysięcy złotych.
Gmina Miasto Świdnica zawarła umowy (pisownia oryginalna):
Umowa na promocję w mediach regionalnych działań organizowanych w ramach projektu ” Festiwal wrażeń” pn. :”Twierdza Świdnicka- żywe lekcje historii” (…)
Agora S. A. w warszawie, Oddział we Wrocławiu Wrocław 50-060 pl. Solny 2/3, NIP: 5236030564
5.166,00 (zawarto 2019-06-26)
Umowa w której przedmiotem jest:: 1. Redagowanie zakładki Gminy Miasto Świdnica na portalu walbrzych24.com 2. Przygotowanie i publikacja informacji o bieżących wydarzeniach w Gminie Miasto Świdnica w oparciu o nadesłane materiały i zdjęcia(…)
Grupa Mediowa Telewizji Wałbrzych Wałbrzych 58-300 Zamkowa 1, NIP: 8861658745
1.000,00+VAT (2019-07-01 2019-12-31)
Umowa na obsługę medialną Gminy Miasta Świdnica (…).
Grupa Mediowa TV Wałbrzych
1000,00/ miesięcznie (2019-01-02 2019-06-30)
Umowa na realizację wydarzeń (progtamów z udziałem władz miasta lub relacji przedwsięzięć organizowanych przez miasto), które zostaną wyemitowane w sieci Multimedia Polska.
Fundacja Telewizji Teletop Sudety Pro Harmonia
1.500,00/miesięcznie (2019-01-01 2019-12-31)
Umowa na publikację ofert inwestycyjnych w formie artykułów, informacji lokalnych w serwisie powiatu świdnickiego dsw.doba.pl (…).
DOBA.PL Portale Lokalne T. Kuriata, P.Wąsiński, T. Ziembicki Spółka Jawna Dzierżoniów 58-200 Wrocławska 1B, NIP: 8822103517
6.000,00 (2019-01-02 2019-06-30)
Umowa na współpracę w zakresie publikacji ofert inwestycyjnych w formie artykułów w serwisie powiatu świdnickiego dsw.doba.pl lub w wybranych serwisach Doba.pl w zależności od potrzeb Zamawiającego.
DOBA.PL Portale Lokalne T. Kuriata, P.Wąsiński, T. Ziembicki Spółka Jawna Dzierżoniów 58-200 Wrocławska 1B, NIP: 8822103517
6.000,00 (2019-07-01 2019-12-31)
Umowa na wykonanie przez Wydawcę spaceru dla czytelników i mieszkańców po mieście Świdnica w dniu 08.06.2019 r. oraz świadczeń reklamowych związanych z projektem akcji Wydawcy pn. ,,Spacer z Beatą Maciejewską w Świdnicy”
AGORA S.A. z/s w Warszawie Warszawa 00-732 Czerska 8/10, NIP: 5260305644
11.685,00 (zawarto 2019-05-15)
2019-12-06 2019-12-19 Umowa zlecenia realizacji kampanii reklamowej (Jarmark bożonarodzeniowy)
Grupa RMF Sp z o.o. sp. k. Warszawa 04-446 ul. Fabryczna 5a, NIP: 5272015509
2.468,61 (2019-12-06 2019-12-19)
***
To trochę mniej niż w latach 2017-2018. W roku 2017 i w 2018 zostały zawarte umowy z lokalnymi, regionalnymi i ogólnopolskimi mediami na przygotowywanie materiałów informacyjnych, relacji, programów czy artykułów po wizytach studyjnych dziennikarzy. Takie umowy zostały zawarte m.in. z Telewizją Wałbrzych, z Telewizją Echo24, z Radiem RMF FM, z Radiem Wrocław, z Portalem Doba.pl, z wydawnictwem Agora, z firmą Media Net (na program dla TVP). W sumie od stycznia 2017 do połowy 2018 roku umowy na różnego rodzaju formy kontrolowanego przez prezydenta przekazu informacji w mediach opiewają na ponad 151 tysięcy złotych. Tylko na promocję w telewizji, która działała zaledwie rok (Echo24) władze Świdnicy zapłaciły 80 tysięcy złotych.
Na tym działań promocyjnych obecnych władz miasta nie koniec. Od lutego 2018 roku Miejska Biblioteka Publiczna w nakładzie 20 tysięcy egzemplarzy wydaje dwutygodnik, nazywany biuletynem informacyjnym wraz z dedykowaną mu stroną internetową. „Gazeta” jest rozdawana za darmo, a jak od początku utrzymuje dyrektor MBP Ewa Cuban, utrzymuje się z reklam. Reklamują się m.in. wszystkie świdnickie spółki – Świdnickie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji, Miejski Zakład Energetyki Cieplnej. Tylko od stycznia do sierpnia 2019 roku należące do miasta spółki w biuletynie, wydawanym przez MBP (która jest instytucją publiczną, finansowaną z budżetu miasta) zapłaciły 20 537 złotych.
Agnieszka Szymkiewicz