Każdego niemal roku w kwietniu można zaobserwować prawdziwe szaleństwo zakupów. Wiąże się to ze Świętami Wielkanocnymi, a dokładniej z przekonaniem konsumentów, że trzeba zadbać o zapełnienie lodówki. Klienci kupują znacznie więcej, aniżeli na tzw. zwykły weekend, bardziej się spieszą i niestety, nie zawsze zwracają uwagę na to, co najważniejsze. Jest tak szczególnie w sytuacji, kiedy realizowane są talony otrzymane w miejscu pracy – a to z powodu poczucia, że wydawane są nie do końca własne pieniądze i w dodatku posiadające ograniczony termin ważności.
Dla bezpieczeństwa i spokoju proponuję zapamiętać kilka praktycznych rad i uwag, które mogą uchronić przed dużym rozczarowaniem i kłopotami.
Niezwykle kuszące, chociaż często zdradliwe, są wszelkiego rodzaju promocje i bonifikaty. UOKiK ostrzega, że część sprzedawców wprowadza klientów w błąd sugerując, iż aktualnie obniżona cena jest wyjątkowo atrakcyjna – pomijając zupełnie fakt, że jakiś czas wcześniej cena za konkretny produkt znacznie wzrosła. Z niewiadomych przyczyn, z dnia na dzień, coś podrożało np. o 2 zł, a w okresie świąt obniża się tę cenę o 1 zł i głośno zachęca klientów do skorzystania z tej „niezwykłej okazji”.
Konsumencie! Zawsze zwracaj uwagę na dane znajdujące się na opakowaniach, tj. : nazwę produktu, datę przydatności do spożycia lub ważności produktów spożywczych, cenę, wagę netto, warunki lub temperaturę przechowywania konkretnego produktu, wykaz składników produktu – w tym konserwantów.
Jeśli jakość zakupionych produktów żywnościowych okaże się wątpliwa, można złożyć reklamację do sprzedawcy. Obowiązuje zasada, że reklamacje składa się nie później niż :
– niezwłocznie po zakupie : artykuły kupione do spożycia na miejscu,
– najpóźniej w dniu zakupu np.: produkty mleczne, świeże ryby, owoce, grzyby,
– najpóźniej następnego dnia po zakupie np.: mięso, drób, tłuszcze zwierzęce surowe i topione, ryby mrożone, solone i wędzone, podroby, masło, twarogi, sery twarde, miękkie i topione, pieczywo, tłuszcze roślinne, wyroby mączno – cukiernicze nietrwałe, mrożone warzywa,
– najpóźniej w ciągu 2 dni : olej, piwo, napoje bezalkoholowe gazowane, majonez, musztarda,
– najpóźniej w ciągu 7 dni : pieczywo cukiernicze trwałe, wędliny trwałe, miód,
– w ciągu 30 dni od daty zakupu : wszystkie pozostałe artykuły żywnościowe.
Bardzo ważne ! Zawsze trzeba zabierać ze sobą dowód zakupu : paragon czy fakturę,albowiem bez niego sprzedawca może nie przyjąć reklamacji.
Każdy towar musi być zaopatrzony we wszelkie konieczne informacje w języku polskim, które umożliwiają nam dokonanie wyboru ( nazwa producenta, nazwa towaru, informacja o jego cechach użytkowych, częściach składowych, itd. ).
Sprzedawca ma obowiązek wydać wraz z zakupionym towarem wszystkie otrzymane od wytwórcy części składowe towaru i elementy dodatkowe wyposażenia, jak również sporządzone w języku polskim instrukcje obsługi, konserwacji, montażu oraz prawidłowo wypełnioną kartę gwarancyjną – w przypadku towaru zakupionego z gwarancją jakości.
Towar wystawiony do sprzedaży musi być oznaczony ceną i to taką, której sprzedawca zażąda przy kasie. Inaczej rzecz ujmując – wybrany produkt nie może nagle zdrożeć w drodze między półką, a kasą. Ponadto produkt wystawiony na widok publiczny i oznaczony ceną stanowi ofertę sprzedaży, w konsekwencji czego sprzedawca nie może odmówić wydania konsumentowi oferowanego towaru, jeśli tenże ofertę przyjmuje (nawet jeśli ostatni egzemplarz towaru umieszczony jest na wystawie sklepowej – musi być jednak opatrzony ceną, aby został uznany za oferowany do sprzedaży).
I jeszcze jedna wiadomość, niemal najistotniejsza podczas wybierania i nabywania szczególnie prezentów świątecznych (tzw. zajączków ). Zawsze kupujmy z namysłem i rozwagą, odwiedzając różne sklepy, dobierając najbardziej odpowiadający nam produkt, sprawdzając jego jakość, funkcjonalność, kompletność i cenę.
Zakupiony towar bez wad nie podlega zwrotowi, chyba że sprzedawca wyrazi na to zgodę ( najlepiej uzyskać od sprzedawcy właściwą adnotację na dowodzie zakupu: paragonie, rachunku; np. towar może zostać zwrócony w ciągu 3 dni od daty zakupu ).
Dobrze byłoby zapamiętać! Reklama – szczególnie w „gorącym” okresie przedświątecznym, może być na tyle sugestywna, że klienci ulegają jej presji i zakupują towary, które w rzeczywistości nie są potrzebne.
Na zakończenie przestrzegam też przed nieprzemyślanymi decyzjami w sprawie zaciągania kredytów oraz pożyczek przedświątecznych! Teoretycznie korzystne warunki spłaty kredytu czy pożyczki, najczęściej okazują się być nieprawdziwe, a bardzo sprytnie (w majestacie prawa!) ukryte koszty szokują.
Danuta Mazur
Powiatowy Rzecznik Konsumentów