Uwaga na przedświąteczne zakupy!

    5

    Każdego niemal roku w kwietniu można zaobserwować prawdziwe szaleństwo zakupów.  Wiąże się to ze Świętami Wielkanocnymi, a dokładniej z przekonaniem konsumentów, że trzeba zadbać o zapełnienie lodówki. Klienci kupują znacznie więcej, aniżeli na tzw. zwykły weekend, bardziej się spieszą i niestety, nie zawsze zwracają uwagę na to, co najważniejsze. Jest tak szczególnie w sytuacji, kiedy realizowane są talony otrzymane w miejscu pracy – a to z powodu poczucia, że wydawane są nie do końca własne pieniądze i w dodatku posiadające ograniczony termin ważności.

    Dla bezpieczeństwa i spokoju proponuję zapamiętać kilka praktycznych rad i uwag, które mogą uchronić przed dużym rozczarowaniem i kłopotami.

    Niezwykle kuszące, chociaż często zdradliwe, są wszelkiego rodzaju promocje i bonifikaty. UOKiK ostrzega, że część sprzedawców wprowadza klientów w błąd sugerując, iż aktualnie obniżona cena jest wyjątkowo atrakcyjna – pomijając zupełnie fakt, że jakiś czas wcześniej cena za konkretny produkt znacznie wzrosła. Z niewiadomych przyczyn, z dnia na dzień, coś podrożało np. o 2 zł,   a w okresie świąt obniża się tę cenę o 1 zł i głośno zachęca klientów do skorzystania z tej „niezwykłej okazji”.

    Konsumencie! Zawsze zwracaj uwagę na dane znajdujące się na opakowaniach, tj. : nazwę produktu, datę przydatności do spożycia lub ważności produktów spożywczych, cenę, wagę netto, warunki lub temperaturę przechowywania konkretnego produktu, wykaz składników produktu – w tym konserwantów.

    Jeśli jakość zakupionych produktów żywnościowych okaże się wątpliwa, można złożyć  reklamację do sprzedawcy. Obowiązuje zasada, że reklamacje składa się nie później niż :

    –  niezwłocznie po zakupie :  artykuły kupione do spożycia na miejscu,

    –   najpóźniej w dniu zakupu np.: produkty mleczne, świeże ryby, owoce, grzyby,

    –   najpóźniej następnego dnia po zakupie np.: mięso, drób, tłuszcze zwierzęce surowe i topione, ryby mrożone, solone i wędzone, podroby, masło, twarogi, sery twarde, miękkie i topione, pieczywo, tłuszcze roślinne, wyroby mączno – cukiernicze nietrwałe, mrożone warzywa,

    –  najpóźniej w ciągu 2 dni : olej, piwo, napoje bezalkoholowe gazowane, majonez, musztarda,

    –  najpóźniej w ciągu 7 dni : pieczywo cukiernicze trwałe, wędliny trwałe, miód,

    –  w ciągu 30 dni od daty zakupu : wszystkie pozostałe artykuły żywnościowe.

    Bardzo ważne ! Zawsze trzeba zabierać ze sobą dowód zakupu : paragon czy fakturę,albowiem bez niego sprzedawca może nie przyjąć reklamacji.

    Każdy towar musi być zaopatrzony we wszelkie konieczne informacje w języku polskim, które umożliwiają nam dokonanie wyboru ( nazwa producenta, nazwa towaru, informacja o jego cechach użytkowych, częściach składowych,  itd. ).

    Sprzedawca ma obowiązek wydać wraz z zakupionym towarem wszystkie otrzymane od wytwórcy części składowe towaru i elementy dodatkowe wyposażenia, jak również sporządzone    w języku polskim instrukcje obsługi, konserwacji, montażu oraz prawidłowo wypełnioną kartę gwarancyjną – w przypadku towaru zakupionego z gwarancją jakości.

    Towar wystawiony do sprzedaży musi być oznaczony ceną i to taką, której sprzedawca zażąda  przy kasie. Inaczej rzecz ujmując – wybrany produkt nie może nagle zdrożeć w drodze między półką, a kasą. Ponadto produkt wystawiony na widok publiczny i oznaczony ceną stanowi ofertę sprzedaży, w konsekwencji czego sprzedawca nie może odmówić wydania konsumentowi oferowanego towaru, jeśli tenże ofertę przyjmuje (nawet jeśli ostatni egzemplarz towaru umieszczony jest na wystawie sklepowej – musi być jednak opatrzony ceną, aby został uznany za oferowany do sprzedaży).

    I jeszcze jedna wiadomość, niemal najistotniejsza podczas wybierania i nabywania  szczególnie prezentów świątecznych (tzw. zajączków ). Zawsze kupujmy z namysłem i rozwagą, odwiedzając różne sklepy, dobierając najbardziej odpowiadający nam produkt, sprawdzając jego jakość, funkcjonalność, kompletność i cenę.

    Zakupiony towar bez wad nie podlega zwrotowi, chyba że sprzedawca wyrazi na to zgodę ( najlepiej uzyskać od sprzedawcy właściwą adnotację na dowodzie zakupu: paragonie, rachunku; np. towar może zostać zwrócony w ciągu 3 dni od daty zakupu ).

    Dobrze byłoby zapamiętać! Reklama – szczególnie w „gorącym” okresie przedświątecznym, może być na tyle sugestywna, że klienci ulegają jej presji i zakupują towary, które w rzeczywistości nie są potrzebne.

    Na zakończenie przestrzegam też przed nieprzemyślanymi decyzjami w sprawie zaciągania kredytów oraz pożyczek przedświątecznych! Teoretycznie korzystne warunki spłaty kredytu czy pożyczki, najczęściej okazują się być nieprawdziwe, a bardzo sprytnie (w majestacie prawa!) ukryte koszty szokują.

    Danuta Mazur

    Powiatowy Rzecznik Konsumentów