Kompozycja „Efekt Motyla” została napisana specjalnie na jubileuszową X edycję Międzynarodowego Festiwalu Organowego im. Christiana Schlaga. Utwór stworzył wrocławski kompozytor młodego pokolenia Mateusz Ryczek. Licznie zgromadzona publiczność po raz pierwszy mogła wysłuchać tego niezwykłego dzieła w wykonaniu Narodowej Orkiestry Dętej z Lubina pod batutą Tomasza Kaniewskiego oraz partii solowych zagranych przez świdnickich organistów – Zuzanny i Macieja Batorów. To nie jedyne muzyczne wrażenia piątkowego wieczoru, 10 października w Kościele Pokoju w Świdnicy.
Pomysł, by w ten sposób uświetnić jubileuszową edycję święta muzyki organowej, wyszedł od świdnickiej organistki, prezeski Fundacji Dobrej Muzyki i dyrektorki artystycznej Festiwalu Schlaga – Zuzanny Bator. „Efekt Motyla” to już drugie dzieło realizowane we współpracy z Mateuszem Ryczkiem. Wcześniej powstała „Symfonia pokoju”, która premierę swoją miała 6 października 2023 roku również w świdnickiej świątyni.
– Miło nam znowu widzieć pełen Kościół Pokoju. […[ Już od jakiś czasu czekaliśmy na utwór, który zostanie skomponowany dla tego miejsca. „Efekt Motyla” wydaje mi się nazwą niezwykłą. Według teorii Edwarda Lorenza jest to opis pewnej dynamiki, gdy od delikatnego trzepnięcia motylich skrzydeł, gdzieś na drugiej półkuli, może rozpocząć się burza – mówił ks. Paweł Meler, proboszcz parafii ewangelicko-augsburskiej Świętej Trójcy w Świdnicy.
– To ogromny zaszczyt być tutaj przed Państwem, a przede wszystkim móc prezentować swoją muzykę. Ta muzyka nie powstałaby bez Państwa. To niezwykle rzadka sytuacja, że utwór został zamówiony przez prawie 100 osób – zauważył Mateusz Ryczek, podkreślając wkład w powstanie dzieła niezastąpionych mecenasów.
Nowej kompozycji Mateusza Ryczka publiczność wysłuchała w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Narodowej Orkiestry Dętej z siedzibą w Lubinie oraz małżeństwa świdnickich organistów – Zuzanny i Macieja Batorów. Muzycy zostali rozmieszczeni przestrzennie. Na chórze Kościoła Pokoju brzmiały symfoniczne organy i większa część orkiestry. Wśród publiczności w dialogu pozostał kwartet instrumentów dętych – flet, rożek angielski, klarnet basowy, fagot oraz pozytyw. To sprawiło wrażenie otaczającego dźwięku i „Efektu Motyla” wywoływanego przez grę na instrumentach.
Prawykonanie specjalnej kompozycji Festiwalu Schlaga poprzedził występ duetu – flecistki Agaty Gąsieniec oraz świdnickiego organisty, pedagoga i doktora sztuki Macieja Batora. W programie tej części koncertu znalazły się kompozycje – Wolfganga Amadeusza Mozarta, Johannèsa Donjona, Eugène’a Bozza oraz Johanna Sebastiana Bacha.
10. edycja Festiwalu Schlaga jeszcze się nie kończy – o kolejnych koncertach można przeczytać TUTAJ.
/Tekst: AN/
/Zdjęcia: Michał Nadolski/