Strona główna 0_Slider Chciał tylko sprzedać książkę. Jak oszuści wyciągnęli 8 tysięcy złotych?

Chciał tylko sprzedać książkę. Jak oszuści wyciągnęli 8 tysięcy złotych?

0

Pułapki, jakie zastawiają internetowi oszuści, są coraz bardziej złożone, sprytne i cyniczne. Manipulują, tworząc skomplikowane historie, okłamują, że chcą chronić pieniądze swojej ofiary. Na taką bajeczkę dał się nabrać mieszkaniec powiatu świdnickiego, który tylko chciał sprzedać książkę, a stracił oszczędności.

zdjęcie ilustracyjne

Do Komisariatu Policji w Żarowie zgłosił się 52-letni mieszkaniec naszego powiatu, który padł ofiarą oszustwa przy sprzedaży na portalu ogłoszeniowym i stracił ponad 8 000 zł. Mężczyzna wystawił na portalu książkę. Zgłosiła się rzekoma osoba chętna do zakupu i poprosiła o adres e-mail. Na podany adres przesłano wiadomość z linkiem – po wejściu w niego wyświetliła się strona przypominająca podsumowanie transakcji, a następnie strona logowania do banku. Pokrzywdzony wybrał swój bank i próbował się zalogować. Otrzymał komunikat, że operacja nie powiodła się – relacjonuje przebieg oszustwa asp. Magdalena Ząbek z KPP w Świdnicy.

W krótkim czasie zadzwonił rzekomy pracownik banku, który poinformował, że środki nie zostały zaksięgowane z powodu „błędu danych” i że na koncie będą widoczne różne ruchy środków, że to normalne i potrwa kilka minut. Pokrzywdzony otrzymywał i akceptował przesyłane „potwierdzenia”. Po zakończeniu rozmowy i ponownym zalogowaniu stwierdził, że z konta zniknęła kwota przekraczająca 8 000 zł – kończy historię rzeczniczka świdnickiej policji.

Funkcjonariusze apelują o ostrożność i przypominają zasady bezpieczeństwa:

  • Nie loguj się do banku przez linki otrzymane od nieznajomych – zawsze wchodź na stronę banku bezpośrednio (np. wpisując adres ręcznie lub korzystając z oficjalnej aplikacji).
  • Nie podawaj nikomu loginów, haseł ani kodów przesyłanych SMS-em lub w aplikacji – pracownik banku nigdy nie poprosi o pełne dane do logowania.
  • Nie instaluj na prośbę nieznajomych dodatkowego oprogramowania ani aplikacji z niepewnych źródeł.
  • Zachowuj i archiwizuj korespondencję, zrzuty ekranu wiadomości, linków i numerów telefonów – to może pomóc w prowadzonym postępowaniu.
  • W razie podejrzenia oszustwa natychmiast skontaktuj się ze swoim bankiem i zgłoś sprawę na policję.

/Źródło KPP w Świdnicy, opr. red./

Poprzedni artykułPolicja ostrzega działkowców przed złodziejami. „Może wzrosnąć liczba włamań i kradzieży”
Następny artykułMieszkańcy nie będą musieli sprzątać i odśnieżać miejskich chodników? Po petycji trwają analizy