Strona główna 0_Slider Uregulowali zasady likwidacji grobów na świdnickich cmentarzach komunalnych

Uregulowali zasady likwidacji grobów na świdnickich cmentarzach komunalnych

0

Świdniccy radni uchwalili regulamin korzystania z cmentarzy komunalnych przy ulicach Słowiańskiej i Łukasińskiego. Nowe przepisy mają umożliwić prowadzenie skutecznego nadzoru nad zagospodarowaniem i utrzymaniem nekropolii, wyznaczać prawa i obowiązki firm świadczących usługi pogrzebowe, a także regulować zasady likwidacji grobów.

W piątek, 26 września Rada Miejska w Świdnicy uchwaliła regulamin korzystania z cmentarzy komunalnych. – Uchwała porządkuje sposób administrowania i jasno określa obowiązki dysponentów grobów, a także wprowadza jasne reguły dotyczące organizacji ceremonii pogrzebowych wykonywanych przy grobach, ale przede wszystkim – novum – określa zasady likwidacji grobów po upływie ustawowych 20 lat – opisywał Maciej Gleba, dyrektor wydziału dróg i infrastruktury miejskiej Urzędu Miejskiego w Świdnicy.

Przeprowadziliśmy kilka lat temu inwentaryzację tych grobów, które nie mają aktualnych opłat w okresie 20 lat i w przypadku cmentarza przy ulicy Słowiańskiej mówimy o liczbie około 60 grobów do ponownej możliwości pochówku, a w przypadku cmentarza przy ulicy Łukasińskiego mówimy już o liczbie ponad 150 grobów. To nas sprowokowało do tego, abyśmy jasno określili zasady likwidacji grobów i to znalazło swoje odzwierciedlenie w 17 punktach regulaminu. Po umieszczeniu informacji na tych grobach, które mogą potencjalnie ulec likwidacji, z tych 150 nieopłaconych grobów pojawili się dysponenci, którzy w przypadku 100 dokonali opłaty. W związku z tym na cmentarzu przy ulicy Łukasińskiego mamy możliwość ponownie dokonać pochówku w około 50 grobach – mówił Gleba.

Nowo przyjęte przepisy dotyczące zasad likwidacji grobów:

  1. Dysponent grobu, w celu wykonania czynności związanych z ekshumacją, musi uzyskać zgodę właściwego Inspektora Sanitarnego oraz Administratora cmentarzy komunalnych.
  2. Zgodnie z prawem nieopłacony grób może zostać zlikwidowany.
  3. Grób może być wykorzystany do ponownego chowania zmarłych, jeśli po upływie 20 lat od zawarcia przez zarząd cmentarza umowy cywilnoprawnej z dysponentem grobu, nie zostanie dokonana kolejna opłata przez zainteresowane osoby bądź instytucje (art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych).
  4. Typowanie grobów do likwidacji następuje poprzez sprawdzenie w księgach cmentarnych opłat za miejsca pod grób. Brak opłaty upoważnia do wpisania grobu na listę grobów do likwidacji.
  5. Likwidacja grobu poprzedzona jest informacją umieszczoną przez Administratora na grobie na co najmniej 12 miesięcy przed planowanym terminem likwidacji.
  6. Usunięcie przez osobę nieupoważnioną tabliczki/naklejki z grobu przeznaczonego do likwidacji nie stanowi przesłanki do wstrzymania procedury likwidacji nieopłaconych grobów.
  7. Administrator nie ma obowiązku poszukiwania osób, które mogą zgłosić zastrzeżenia i uregulować opłatę.
  8. Po upływie ustalonego terminu wywieszenia informacji na grobach, lista grobów do likwidacji zostaje ponownie weryfikowana przez Administratora cmentarzy.
  9. Z przebiegu czynności związanych z likwidacją grobów Administrator sporządza protokół, który przechowuje w dokumentacji cmentarnej.
  10. Zdemontowane elementy nagrobków przechowuje się w na terenie podległym Administratorowi cmentarzy przez okres 3 miesięcy, a ewentualne roszczenia opiekunów grobów załatwiane są indywidualnie.
  11. W przypadku nieodebrania w okresie 3 miesięcy zdeponowanych elementów grobu, przechodzą one na własność Administratora.
  12. Administrator nie zwraca kosztów powstałych na skutek usuniętych nagrobków.
  13. Po likwidacji nagrobka wnętrze grobu pozostaje nienaruszone. Pochówek nowej osoby polega na umieszczeniu jej w grobie bez usuwania szczątków poprzedników (szczątki ze zlikwidowanego grobu podlegają przełożeniu poniżej nowego pochówku).
  14. Na wniosek osoby dokonującej pochówku, pozostałości po poprzednim pochówku zostają ekshumowane i trafiają do ossuarium, na koszt osoby zlecającej pochówek.
  15. Wygasłe prawo do grobu można przywrócić w dowolnym terminie wnosząc właściwą opłatę liczoną wstecz, tj. od daty upływu ważności poprzedniej opłaty, o ile grób nie został użyty do ponownego pochówku lub zlikwidowany.
  16. Miejsca po zlikwidowanych grobach przeznaczone są wyłącznie do ponownego pochówku.
  17. W przypadku nieprzedłużenia na następne 20 lat opłaty za miejsce rezerwowe, rezerwacja wygasa automatycznie w dniu upływu 20 lat od daty wniesienia opłaty. Po tym terminie miejsce pozostaje do dyspozycji Administratora cmentarzy.

Zgodnie z zarządzeniem prezydenta Świdnicy z 24 stycznia 2024 roku w sprawie ustalenia opłat za korzystanie z cmentarzy komunalnych, stawki opłat za zachowanie nienaruszalności grobu na kolejne 20 lat wynoszą:

  • na cmentarzu przy ul. Słowiańskiej
    1) grób ziemny dziecięcy (dzieci do lat 6) – 100 zł,
    2) grób ziemny jednomiejscowy – 695 zł,
    3) grób ziemny dwumiejscowy (w pionie) – 1135 zł,
    4) grób ziemny jednomiejscowy na kwaterach trawiastych – 925 zł,
    5) grób ziemny dwumiejscowy na kwaterach trawiastych – 1365 zł,
    6) grób murowany jednomiejscowy – 695 zł;
  • na cmentarzu przy ul. Waleriana Łukasińskiego:
    1) grób ziemny jednomiejscowy – 805 zł,
    2) grób ziemny dwumiejscowy – 1245 zł,
    3) grób murowany jednomiejscowy – 805 zł,
    4) grób ziemny dziecięcy (dzieci do lat 6) – 100 zł.

Z przyjętym przez radnych regulaminem korzystania z cmentarzy komunalnych można zapoznać się pobierając dokument ze strony Rady Miejskiej w Świdnicy (dokument w formacie PDF).

/mn/

Poprzedni artykułPtasia grypa w Jaworze, ostrzeżenie dla hodowców drobiu
Następny artykułKlasyki motoryzacji wystartowały ze świdnickiego Rynku [FOTO/VIDEO]