Przed rokiem, po ponad trzydziestu latach przerwy, na zrewitalizowaną linię kolejową łączącą Świdnicę z Jedliną-Zdrojem wyruszył pierwszy rozkładowy pociąg pasażerski. Od dwóch lat podróżni korzystają także z połączenia z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicy. – Dolnośląskie kierunki kolejowe cieszą się dużym powodzeniem wśród mieszkańców regionu i wakacyjnych pasażerów z całej Polski – podkreślają przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

– Tysiące pasażerów kolei skorzystało już z połączeń z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicy i dalej do Jedliny-Zdroju. Miłośnicy wędrówek wygodnie dojeżdżają na górskie szlaki na Ślężę, Borową Górę, czy Wielką Sowę. Dzięki inwestycji PLK SA, ekologicznym środkiem transportu możemy dotrzeć m.in. do Zamku Grodno i nad Jezioro Bystrzyckie z przystanku w Zagórzu Śląskim. Wygodę w podróży dla pasażerów zapewniają nowe lub przebudowane przystanki i stacje w ponad 20 lokalizacjach – to m.in. Domasław, Kobierzyce, Pustków Żurawski, Sobótka, Świdnica Przedmieście, Burkatów, Bystrzyca i Jedlina Centrum. Wszystkie perony dostosowane są do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Z myślą o rowerzystach przy każdej stacji i przystanku zamontowane są stojaki na jednoślady – mówi Marta Pabiańska z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
– Malownicza górska trasa ze Świdnicy do Jedliny-Zdroju prowadzi przez liczne zakręty, zabytkowe mosty i wiadukty o długości nawet do 150 m. Z okien pociągów można podziwiać m.in. Góry Sowie i Wałbrzyskie. Trasa wznosi się o ponad 200 m (początek: 240,2 m n.p.m., koniec: 495,64 m n.p.m.) Linia kolejowa Świdnica – Jedlina-Zdrój nie była wykorzystywana w ruchu pociągów od 1992 roku. Na wakacje w zeszłym roku, po ponad 30 latach, dzięki realizacji projektu „Przebudowa linii kolejowej nr 285 na odcinku Świdnica Kraszowice – Jedlina-Zdrój” znów pojechały nią pociągi. Wartość zadania to ok. 130 mln zł – przypomina Pabiańska.
Z kolei w czerwcu 2022 roku pociągi wróciły na trasę Wrocław – Sobótka – Świdnica. – Wykonany projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 285 na odcinku Wrocław Główny – Świdnica Przedmieście wraz z linią nr 771 Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto” za ok. 217 mln zł przyczynił się również do poprawy komunikacji kolejowej we Wrocławiu dzięki nowym przystankom w obrębie miasta i w okolicy (m.in. Wrocław Wojszyce, Wrocław Partynice, Bielany Wrocławskie) – wskazuje Pabiańska.
Zdjęcia z inauguracji połączeń pasażerskich na trasie Świdnica – Jedlina-Zdrój – Głuszyca (24 czerwca 2023):
/PKP PLK, opr. mn/





![Ich łupem padły perfumy za ponad 1200 złotych. Teraz szukają ich policjanci [FOTO]](https://swidnica24.pl/wp-content/uploads/2025/10/Swidnica-kradziez-w-drogerii-2025.10-mix-100x75.jpg)
![Mistrzowie parkowania [FOTO]](https://swidnica24.pl/wp-content/uploads/2025/10/mp-Pulaskiego-100x75.jpg)
![Zaginął 17-letni mieszkaniec Żarowa [Odnaleziony]](https://swidnica24.pl/wp-content/uploads/2025/10/Zarow-zaginiony-17-latek-100x75.jpg)

![Wyjątkowa Świdnica. Zobacz zdjęcia czytelników [ROZWIĄZANIE KONKURSU]](https://swidnica24.pl/wp-content/uploads/2025/10/Altana-w-Parku-Mlodziezowym-w-Swidnicy-2025-fot.-Marlena-Jozefow-100x75.jpg)
![Jesień w Świdnicy i okolicy na fotografiach czytelników [ROZWIĄZANIE KONKURSU]](https://swidnica24.pl/wp-content/uploads/2025/10/page-jesien-na-fotografiach-czytelnikow-2025-100x75.jpg)