Strona główna 0_Slider „Odsłaniamy wszystkie karty”. Takie zmiany są planowane w świdnickiej komunikacji

„Odsłaniamy wszystkie karty”. Takie zmiany są planowane w świdnickiej komunikacji [PREZENTACJA/FOTO]

0

Trzynaście linii miejskich oraz pięć linii podmiejskich, likwidacja okrężnych „pięćdziesiątek”, nowe pętle autobusowe i przystanki. Idą zmiany w świdnickiej komunikacji miejskiej. Założenia reformy prezentowane były etapami podczas szeregu spotkań z mieszkańcami. Całość planowanych zmian przedstawiono podczas ostatnich konsultacji społecznych zorganizowanych w śródmieściu. – Dzisiaj odkrywamy wszystkie karty, ponieważ przez centrum przejeżdżają wszystkie linie – wskazywał dyrektor wydziału transportu świdnickiego magistratu.

Przez ostatnie tygodnie pracownicy wydziału transportu świdnickiego magistratu spotykali się z mieszkańcami kolejnych dzielnic miasta, przedstawiając założenia planowanej reformy, a także wysłuchując uwag, opinii oraz pomysłów świdniczan dotyczących funkcjonowania komunikacji miejskiej. – Od roku pracujemy nad reformą komunikacji miejskiej w Świdnicy, ponieważ mieliśmy wiele skarg od mieszkańców z całego miasta, które dotyczyły punktualności, bezpośredniości, awarii oraz wiecznie spóźnionych autobusów. Chcieliśmy to zreorganizować w taki sposób, aby spełnić potrzeby mieszkańców. Wszystkie zgłaszane pomysły skrupulatnie notowaliśmy. Do tej pory konsultacje odbywały się na osiedlu Zarzecze, na osiedlu Zawiszów, na Kraszowicach oraz na Osiedlu Młodych, gdzie tylko szczątkowo omawialiśmy plan zmian, które chcemy zaproponować w świdnickiej komunikacji miejskiej. Dzisiaj odsłaniamy wszystkie karty i pokażemy całość. Całą reformę planujemy wprowadzić w lipcu tego roku, w wakacje, ponieważ jest to doskonały etap przejściowy, aby pasażerowie mogli się zapoznać oraz nauczyć zmian – mówił podczas środowego spotkania Sławomir Kwiatkowski, dyrektor wydziału transportu Urzędu Miejskiego w Świdnicy.

Największą z planowanych zmian jest likwidacji linii autobusowych numer 50 oraz 52. – Linie te pokonują dystans około 20 kilometrów, a w zależności od wariantu zdarza się, że mają do pokonania nawet 22 kilometry w jedną stronę. Jest to dystans porównywalny z liniami we Wrocławiu. Te linie generują opóźnienia oraz najwięcej skarg. Po drodze mają dwa przejazdy kolejowe. Jeżeli autobus stanie na jednym przejeździe, za chwilę na drugim, a potem jeszcze w korku na Esperantystów, to w efekcie łapie kilkanaście minut opóźnienia na jednym kursie. Często bywa tak, że na następnym kursie startuje z dziesięciominutowym opóźnieniem. Łapiąc kolejne dwa przejazdy ma już 20 minut opóźnienia. Jest to nie do nadrobienia. Te linie wywołują największą frustrację wśród mieszkańców, ale również u nas, ponieważ bardzo komplikują nam możliwość układania rozkładu jazdy – tłumaczył Kwiatkowski. Likwidowane „pięćdziesiątki” zostaną zastąpione liniami nr 2, 3, 5 oraz 11, które mają być bardziej punktualne oraz mają umożliwić pasażerom szybsze dotarcie do celu.

Dyrektor przedstawił następnie przebieg wszystkich linii miejskich:

Linia nr 1 będzie rozpoczynać swój bieg na Osiedlu Młodych, na pętli przy Emilii Plater – tak, jak jest to obecnie – a następnie pojedzie „górą” osiedla. Dalej pojedzie w jedną stronę przez ulicę Zamenhofa przy przychodni Eskulap, a z powrotem przez ulicę Ofiar Oświęcimskich – identycznie jak w tej chwili. Następnie dojedzie do placu Grunwaldzkiego w niezmienionym przebiegu, natomiast od placu Grunwaldzkiego linia ta pojedzie ulicą Sprzymierzeńców i Pionierów Ziemi Świdnickiej – tak, jak to było podczas remontu al. Niepodległości, ponieważ zauważyliśmy, że jest zapotrzebowanie na taki układ tej linii. Następnie linia pojedzie ulicą Śląską i wróci do ulicy Westerplatte, kierując się na osiedle Zarzecze. Wszystkie kursy tej linii pojadą dalej w stronę ulicy Strzelińskiej – do przychodni BHMed oraz Fabryki Wagonów. Przebieg linii nr 1 za bardzo się nie zmienia i jest zbliżony do tego, który był podczas objazdu na czas przebudowy al. Niepodległości, przy czym tym razem autobusy będą jeździć przez ulicę Pionierów Ziemi Świdnickiej w obu kierunkach – zapewniając dojazd do cmentarza przy al. Brzozowej mieszkańcom Osiedla Młodych oraz Zarzecza.

Linia nr 2 będzie startować z nowej pętli przy ulicy Bolesława Krzywoustego, w samym centrum nowej części osiedla Zawiszów. Pojedzie ona przez ulice Bolesława Śmiałego, Kazimierza Wielkiego, pojedzie przez osiedle Zawiszów, a następnie ulicą Łukasińskiego. Z ulicy Łukasińskiego linia skręci w ulicę Gdyńską, gdzie zostaną zlokalizowane nowe przystanki autobusowe, które zapewnią bliższe dojście do przychodni Medyk oraz zaspokoją potrzeby komunikacyjne mieszkańców nowo powstałego osiedla w rejonie ulicy Parkowej. Dalej linia pojedzie ulicą Kościelną, zapewniając mieszkańcom Zawiszowa bezpośredni dojazd do III Liceum Ogólnokształcącego, a następnie do placu św. Małgorzaty. W kolejnym etapie linia pojedzie do placu Grunwaldzkiego, a następnie – podobnie jak linia nr 1 – pojedzie do ulicy Pionierów Ziemi Świdnickiej, zapewniając dojazd w rejon cmentarza przy al. Brzozowej. Dalej linia pojedzie ulicą Śląską do ulicy Zielonej, zatrzymując się na przystankach wykorzystywanych dotychczas tylko w okresie Wszystkich Świętych, następnie przez ulicę Przyjaźni, przez Kraszowice do ulicy Westerplatte i ulicy Strzelińskiej.

Linia nr 3, obok linii nr 6, będzie główną linią w mieście. Linia nr 6 będzie nadal podstawową, ale drugie miejsce będzie miała linia nr 3. Rozpocznie ona swój bieg na ulicy Emilii Plater na Osiedlu Młodych. Nie pojedzie ona „górą” osiedla [ulicami Prądzyńskiego i Wyszyńskiego – red.] tylko pojedzie „dołem” [przez ulicę Marcinkowskiego]. Od ulicy Riedla do Galerii Świdnickiej linia nr 3 będzie miała identyczny przebieg jak linia nr 6. Linie te będą kursować w takcie 15-minutowym, 10-minutowym lub 20-minutowym – w zależności od dnia rozkładu jazdy. Linie nr 3 również przejedzie przez centrum handlowe E.Leclerc, żeby wypełnić lukę po liniach nr 50 oraz 52. Od Galerii Świdnickiej linia pojedzie do ulicy Bystrzyckiej, następnie Kraszowicami do pętli przy ulicy Słowiańskiej. Taki przebieg daje nam to, że mieszkańcy Osiedla Młodych, Zawiszowa oraz części centrum zyskają szybki i bezpośredni dojazd do cmentarza przy ulicy Słowiańskiej oraz wymienionych wcześniej punktów.

Linia nr 4 powstała na potrzeby mieszkańców osiedla Zarzecze oraz Przedmieścia w celu skomunikowania z fabrykami w północnej części miasta. Obszar ten był wykluczony komunikacyjnie, a pracuje tam mnóstwo osób.

Linia nr 5 będzie najważniejszą linią wchodzącą za likwidowane linie nr 50 oraz 52. Główna pętla tej linii będzie na ulicy Kopernika, ale wariantowo będzie ona startować z Wokulskiego, aby zapewnić dojazd do strefy przemysłowej oraz lepiej skomunikować osiedle Kolonia. Linia nr 5 pojedzie z Zarzecza przez ulicę Kopernika, Wodną i Mieszka I do ZUS-u, później ulicą Kościelną w okolicach III Liceum Ogólnokształcącego, do placu św. Małgorzaty. Początek jest więc identyczny, jak w przypadku linii nr 50. Od placu św. Małgorzaty następuje zmiana. Linia nr 5 pojedzie do placu Grunwaldzkiego, następnie ulicami Wałbrzyską i Leśną do szpitala – zapewniając szybkie połączenie z Zarzecza oraz części centrum właśnie do szpitala. Dalej ta linia pojedzie nowym przebiegiem: nie ulicą Wschodnią, ale ulicami Jałowcową i Wrzosową, gdzie zostaną zlokalizowane nowe przystanki autobusowe – niedaleko znajdujących się tam TBS-ów oraz bloków, który to obszar jest obecnie wykluczony komunikacyjnie. Dalej linia nr 5 pojedzie przy urzędach, otoczy Osiedle Młodych, pojedzie przez centrum handlowe E.Leclerc w kierunku na osiedle Zawiszów i skończy bieg na nowej pętli przy ulicy Bolesława Krzywoustego. Będzie to najdłuższa linia miejska, która będzie miała 12 kilometrów długości.

W linię nr 6 nie ingerujemy, z dwoma wyjątkami. Nie pojedzie ona „dołem” Osiedla Młodych [przez ulicę Marcinkowskiego], tylko na prośbę mieszkańców pojedzie „górą” osiedla [ulicami Prądzyńskiego i Wyszyńskiego]. W godzinach funkcjonowania centrum handlowego E.Leclerc będzie ona przejeżdżać przez to centrum. Dalej linia nr 6 będzie jeździć według starego przebiegu do pętli przy ulicy Kopernika. Linia ta nie będzie miała wariantu do ulicy Strzelińskiej – rezygnujemy całkowicie z tego wariantu. Z kolei warianty tej linii na potrzeby strefy przemysłowej oraz miejscowości Pszenno będą realizowane według obecnego schematu – warianty do ulicy Wokulskiego oraz do Pszenna pozostają, natomiast do Strzelińskiej wariantu linii nr 6 nie będzie. Często mieliśmy skargi, że mieszkańcy nie zwrócili uwagę na wyświetlacze i zamiast na Wokulskiego pojechali na Towarową.

Linia nr 7 jest praktycznie niezmieniona względem tego, co jest obecnie, ponieważ jest to linia pracownicza. Aczkolwiek chcemy trochę zwiększyć częstotliwość na tej linii, ponieważ dochodzą do nas sygnały, że mieszkańcy z rejonu ulicy Wrocławskiej chcieliby częściej mieć połączenie na Zawiszów lub Osiedle Młodych. Mamy taką linię gotową, więc kilka kursów – nie będzie ich dużo, ale będą – dodamy. Natomiast nie będzie żadnych zmian dla tej linii, jeżeli chodzi o jej trasę.

Linia nr 8 ma rozwiązać problem wykluczenia komunikacyjnego na powstającym obecnie osiedlu Klimatycznym. Coraz więcej osób tam mieszka i coraz większe są potrzeby dla tego rejonu. Linia nr 8 będzie miała pętlę na ulicy Sikorskiego i pojedzie do placu Grunwaldzkiego obecnym fragmentem linii nr 30 – „trzydziestka” nie będzie bowiem jeździć Sikorskiego na Pogodną, tylko będzie kończyć trasę na placu Grunwaldzkim, tak jak wszystkie linie podmiejskie. „Ósemka” będzie miała szybki dojazd do centrum, a od centrum będzie miała szybki dojazd do ulicy Strzelińskiej – stanowiąc odpowiedź na prośby mieszkańców Przedmieścia, którzy od lat wnosili o przywrócenie starej linii nr 8. Będzie to szybka linia północ-południe.

Linia nr 9 praktycznie też nie zmieni swojego przebiegu. Nie będzie ona zajeżdżać do centrum handlowego E.Leclerc, ponieważ jest to linia dowozowa do szpitala – inne są cele i priorytety tej linii, a dojazd do centrum handlowego zapewniać będą trzy inne linie. Linia nr 9 pojedzie więc z Osiedla Młodych od razu na Zawiszów. Kolejną zmianą będzie to, że linia również skręci w ulicę Gdyńską i pojedzie w kierunku ulicy Kościelnej – zapewniając skomunikowanie z III Liceum Ogólnokształcącym oraz nowym osiedlem w rejonie Parkowej. Następnie linie pojedzie do placu św. Małgorzaty i obecną trasą przez Wałbrzyską do pętli Leśna/Szpital. Z uwagi na to, że zabieramy połączenia z ulicy Wschodniej i nie chcemy tego obszaru wykluczyć komunikacyjnie, linia nr 9 zostanie wydłużona z Leśnej/Szpital do pętli przy ulicy Wschodniej.

Linia nr 10 jest linią podmiejską. W godzinach pracowniczych wydłużymy tę linię na potrzeby obsługi zakładów Colgate oraz Electrolux. Trzy kursy dziennie na tej linii będą wydłużone, aby część miasta również posiadała swoje połączenie ze strefą przemysłową na północy Świdnicy.

Następstwem likwidacji linii nr 50 oraz 52 będzie utworzenie szybkiej linii nr 11. Swój bieg rozpocznie ona na ulicy Kopernika, aczkolwiek – podobnie, jak linie nr 5 oraz 6 – w godzinach pracowniczych będzie ona miała wariant wydłużony, zapewniający dojazd do strefy przemysłowej w rejonie ulicy Wokulskiego. Linia nr 11 pojedzie, podobnie jak obecna linia nr 52, ulicami: Jodłową, Westerplatte, Bystrzycką, Kraszowicką, przez Zieloną, następnie przez ulicę Słowiańską – zatrzymując się na przystankach przy ulicach Wileckiej oraz Serbskiej – a dalej „tyłem” osiedla Słowiańskiego, udając się bezpośrednio w kierunku szpitala. Nie będzie więc wracać do centrum i dopiero później jechać do szpitala, jak obecna linia nr 52, tylko od razu pojedzie do szpitala. Linia nr 11 będzie miała pętlę przy Leśnej/Szpital, natomiast w ciągu dnia będzie kilka kursów pracowniczych, aby zapewnić dojazd do urzędów w godzinach ich funkcjonowania.

Linia nr 12 jest typową linią pracowniczą. Pierwotnie miała mieć pętlę na ulicy Kopernika, jednak podczas konsultacji społecznych poproszono nas o jej wydłużenie w okolice Kolonii, dlatego puściliśmy ją z Inżynierskiej. Linia nr 12 pojedzie przez Zarzecze, ulicami Jodłową i Westerplatte do placu Wolności, dalej do placu Grunwaldzki, przez ulicę Ofiar Oświęcimskich, a następnie odcinkiem drogi krajowej nr 35 do Emilii Plater, okrąży całe Osiedle Młodych i pojedzie ulicą Sikorskiego do ulicy Pogodnej.

Linia nr 13 jeździ obecnie „górą” Osiedla Młodych, jednak efektem konsultacji społecznych będzie zmiana jej trasy i kursowanie „dołem” [ulicą Marcinkowskiego]. Linia pojedzie dalej bez zmian na swoim przebiegu – przez osiedle Zawiszów, ulicą Stęczyńskiego, do strefy przemysłowej zlokalizowanej we wschodniej części miasta.

Planowany przebieg wszystkich linii autobusowych:

[1] STRZELIŃSKA > Westerplatte > Towarowa > Kopernika > Jodłowa > Westerplatte > Śląska > Pionierów > Sprzymierzeńców > al. Niepodległości > pl. Grunwaldzki > Muzealna [z powrotem: Żeromskiego] > Ofiar Oświęcimskich [z powrotem: Zamenhofa > Sikorskiego] > Riedla > Wyszyńskiego > Prądzyńskiego > E. PLATER > Słotwina > KOMORÓW

[2] STRZELIŃSKA > Westerplatte > Bystrzycka > Kraszowicka > Przyjaźni > Zielona > Śląska > Pionierów Ziemi Świdnickiej > pl. Grunwaldzki > Muzealna > pl. św. Małgorzaty > Kościelna > Parkowa > Gdyńska > Łukasińskiego [z powrotem: H. Pobożnego > K. Odnowiciela] > K. Wielkiego > B. Śmiałego > B. KRZYWOUSTEGO

[3] E. PLATER > Marcinkowskiego > Riedla > Zamenhofa > Strzegomska > Łukasińskiego > H. Pobożnego > K. Odnowiciela > Łukasińskiego > pl. św. Małgorzaty > Muzealna > pl. Grunwaldzki > al. Niepodległości > pl. Drzymały > Bystrzycka > Kraszowicka > Przyjaźni > SŁOWIAŃSKA

[4] KOPERNIKA > Jodłowa > Westerplatte > Wrocławska > 1 Maja > pl. św. Małgorzaty > Łukasińskiego >H. Pobożnego > K. Odnowiciela > Andersa > K. Wielkiego > COLGATE

[5] KOPERNIKA > Wodna > Mieszka I > Saperów > Kościelna > 1 maja > pl. św. Małgorzaty > Muzealna > pl. Grunwaldzki > Wałbrzyska > Korczaka > Leśna > Wrzosowa > Jałowcowa > Fieldorfa > Okulickiego [z powrotem: Bora-Kornorowskiego] > Skłodowskiej-Curie > Zamenhofa > E. Plater > Prądzyńskiego > Wyszyńskiego > Riedla > Zamenhofa > Strzegomska > Łukasińskiego [z powrotem: H. Pobożnego > K. Odnowiciela] > K. Wielkiego > B. Śmiałego > B. KRZYWOUSTEGO

[6] E. PLATER > Prądzyńskiego > Wyszyńskiego > Riedla > Zamenhofa > Strzegomska > Łukasińskiego > H. Pobożnego > K. Odnowiciela > Łukasińskiego > pl. św. Małgorzaty > Muzealna > pl. Grunwaldzki > al. Niepodległości > pl. Drzymały > Westerplatte > Jodłowa > KOPERNIKA > Przemysłowa > [wariantowo: Metalowców > Wokulskiego] > Szarych Szeregów > PSZENNO

[7] E. PLATER > Prądzyńskiego > Wyszyńskiego > Riedla > Ofiar Oświęcimskich > Żeromskiego [z powrotem: Muzealna] > pl. Grunwaldzki > al. Niepodległości > Wrocławska > Łączna > Stęczyńskiego > K. Wielkiego > B. Śmiałego > B. KRZYWOUSTEGO > [kursy pracownicze: Stęczyńskiego > H. Pobożnego > K. Odnowiciela > Andersa > K. Wielkiego > COLGATE]

[8] STRZELIŃSKA > Westerplatte > al. Niepodległości > pl. Grunwaldzki > Muzealna [z powrotem: Żeromskiego] > Komunardów > Ofiar Oświęcimskich > Zamenhofa > SIKORSKIEGO

[9] E. PLATER > Marcinkowskiego > Riedla > Zamenhofa > Łukasińskiego > H. Pobożnego > K. Odnowiciela > Łukasińskiego > Gdyńska > Parkowa > Kościelna > pl. św. Małgorzaty > Muzealna > pl. Grunwaldzki > Wałbrzyska > Korczaka > Leśna > Główna > WSCHODNIA

[10] COLGATE > K. Wielkiego > Andersa > K. Odnowiciela > Łukasińskiego > PL. ŚW. MAŁGORZATY > Muzealna > pl. Grunwaldzki > Wałbrzyska > LEŚNA > Korczaka > Kochanowskiego > Witoszów Dolny > Witoszów Górny > POGORZAŁA > MODLISZÓW

[11] KOPERNIKA > Jodłowa > Westerplatte > Bystrzycka > Kraszowicka > Przyjaźni > Słowiańska > Wałbrzyska > Korczaka > LEŚNA > Wrzosowa > Jałowcowa > Fieldorfa > OKULICKIEGO

[12] INŻYNIERSKA > Przemysłowa > Kopernika > Jodłowa > Westerplatte > al. Niepodległości > pl. Grunwaldzki > Muzealna [z powrotem: Żeromskiego] > Komunardów > Ofiar Oświęcimskich > DK35 > E. Plater > Prądzyńskiego > Wyszyńskiego > Riedla > Zamenhofa > SIKORSKIEGO > POGODNA

[13] E. PLATER > Marcinkowskiego > Riedla > Zamenhofa > Łukasińskiego > Stęczyńskiego > Szarych Szeregów > Wokulskiego > Metalowców > Przemysłowa > INŻYNIERSKA

[20] PL. GRUNWALDZKI > Muzealna > pl. św. Małgorzaty > 1 Maja > [wariantowo przez Kościelną > Saperów > Mieszka I > Wodną > Kopernika > Jodłową] pl. Drzymały > Westerplatte > Boleścin > [wariantowo przez KRZCZONÓW] > Grodziszcze > Krzyżowa > WIERUSZÓW

[30] PL. GRUNWALDZKI > Muzealna > pl. św. Małgorzaty > 1 Maja > pl. Drzymały > [wariantowo przez Kraszowicką – Przyjaźni] > Śląska > Słowiańska > Bystrzyca Dolna > BURKATÓW > BYSTRZYCA GÓRNA > LUBACHÓW

[41] PL. GRUNWALDZKI > Muzealna > pl. św. Małgorzaty > Kościelna > Saperów > Wrocławska > Szarych Szeregów > Pszenno > KĄTKI > Zebrzydów > MARCINOWICE

[43] PL. GRUNWALDZKI > Muzealna > pl. św. Małgorzaty > Kościelna > Saperów > Wrocławska > Szarych Szeregów > Pszenno > Wilków > NIEGOSZÓW > Panków > Śmiałowice > Klecin > Krasków > Gola Świdnicka > Szczepanów > Marcinowice > Stefanowice > GRUSZÓW

[60] PL. GRUNWALDZKI > Muzealna > pl. św. Małgorzaty > 1 Maja > pl. Drzymały > Westerplatte > Bystrzycka > Jakubów > Opoczka > Bojanice > Lutomia Dolna > LUTOMIA GÓRNA > STACHOWICE

Ostatnie ze spotkań w ramach cyklu konsultacji społecznych było też okazją do zabrania głosu przez mieszkańców, którzy mogli zgłosić swoje uwagi, zastrzeżenia oraz pomysły dotyczące funkcjonowania świdnickiej komunikacji miejskiej. Wśród najważniejszych z poruszanych tematów znalazła się kwestia dojazdu do szkół, a także problem związany z postojem autobusów na placu Grunwaldzkim.

Mieszkańcy kamienic przy placu Grunwaldzkim zwrócili uwagę na uciążliwość, z którą zmagają się już od pięciu lat, czyli autobusów stojących godzinami – często z włączonymi silnikami – na przystanku dla wysiadających znajdującym się tuż pod ich oknami. Sytuacja ma związek z autobusami linii podmiejskich, które kończą swój bieg właśnie na placu Grunwaldzkim. W tej sprawie do Urzędu Miejskiego mieszkańcy kierowali już pisma, w których wnioskowali o przeniesienie tego przystanku w inne miejsce. Dyrektor wydziału transportu był zaskoczony zasygnalizowany problemem, pierwszy raz o nim słysząc. W czwartek mieszkańcy złożyli do urzędu kolejne pismo dotyczące całej sytuacji. Do tej sprawy wkrótce powrócimy.

Michał Nadolski
[email protected]

Poprzedni artykułDzieci w Olszanach mają nową salę gimnastyczną [FOTO]
Następny artykuł„Niech żyje Świdnica!” Aktor Maciej Musiałowski zachwycił publiczność [FOTO]