Strona główna 0_Slider Jak powinna zmienić się świdnicka komunikacja miejska? Kolejni mieszkańcy zabrali głos

Jak powinna zmienić się świdnicka komunikacja miejska? Kolejni mieszkańcy zabrali głos [FOTO/PREZENTACJA]

0

Dostosowanie kursów do godzin pracy w szpitalu oraz zakładach przemysłowych, rozważenie skierowania na najpopularniejsze trasy bardziej pojemnych autobusów w godzinach szczytu komunikacyjnego, a także kwestia zapewnienia dojazdu do obiektów Ośrodka Sportu i Rekreacji – to niektóre z tematów poruszonych podczas drugiego spotkania, które poświęcone było planowanej reformie świdnickiej komunikacji miejskiej. Tym razem wysłuchano uwag mieszkańców Zarzecza oraz osiedla Kolonia.

Na lipiec planowane jest wprowadzenie szeregu zmian w funkcjonowaniu miejskiej komunikacji autobusowej w Świdnicy. Najważniejsze założenia reformy oraz zmiany czekające pasażerów przedstawiane są podczas cyklu konsultacji społecznych, w trakcie których mieszkańcy z kolejnych dzielnic mogą zgłaszać swoje obserwacje, problemy, uwagi oraz opinie. W środę, 21 lutego na spotkanie zaproszeni zostali świdniczanie ze wschodniej części miasta.

Po ostatniej optymalizacji rozkładu jazdy kierowano do miasta bardzo dużo uwag, w których zwracano uwagę, że rozkład jazdy nie jest satysfakcjonujący. Kiedy pojęliśmy pracę nad tym rozkładem, stwierdziliśmy, że faktycznie tak jest. Czeka nas dość duża reforma, którą opracowujemy od roku, a chcemy ją wprowadzić od lipca 2024 roku. Chcemy skonsultować pewne rzeczy, ponieważ jako beneficjenci całej komunikacji mieszkańcy najlepiej wiedzą, jakie są jej bolączki. Jest to już drugie spotkanie. Z pierwszego już wiemy, że pomysł konsultacji jest słuszny, ponieważ wiele uwag mieszkańców Osiedla Młodych pozwoli nam zmodyfikować to, co zostało dotychczas opracowane. Chcemy, żeby nowy rozkład jazdy był satysfakcjonujący i żebyśmy nie musieli go co dwa miesiące zmieniać – mówił wiceprezydent Świdnicy Krystian Werecki.

Jakie komunikacyjne zmiany czekają mieszkańców Zarzecza oraz Kolonii? Najważniejszą z nich będzie – podobnie, jak dla pasażerów z całego miasta – likwidacja linii autobusowych nr 50 oraz 52. – Najwięcej skarg w minionym roku odnosiło się właśnie do tych linii: że jeżdżą przez całe miasto, że dojazd z Zarzecza do urzędów wiąże się z przejazdem przez wszystkie osiedla, co przedłuża czas przejazdu o 30-40 minut, że autobusy są wiecznie spóźnione, ponieważ mają do pokonania dwa przejazdy kolejowe i często stoją w korkach. W związku z tym od lipca planujemy zastąpić linie nr 50 oraz 52 [na potrzeby osiedla Zarzecze – red.] zastąpić liniami nr 5 oraz 11 – wyjaśniał Sławomir Kwiatkowski, dyrektor wydział transportu Urzędu Miejskiego w Świdnicy.

Nowa linia nr 5, która w większości ma przejąć zadania linii nr 50 oraz 52, swój początek będzie miała przy ulicy Kopernika i do placu św. Małgorzaty będzie przebiegać po obecnej trasie „pięćdziesiątki”, później jednak nie pojedzie dookoła miasta celem dotarcia do placu Grunwaldzkiego, tylko od razu pojedzie na plac Grunwaldzki. Stamtąd autobusy „piątki” pojadą w kierunku szpitala, później  przez ulice Wrzosową oraz Jałowcową, mijając okolicę „zagłębia urzędowego” w rejonie ulicy Fieldorfa, jadąc dalej w stronę pętli przy Emilii Plater, następnie objadą Osiedle Młodych ulicami Prądzyńskiego, Wyszyńskiego oraz Riedla, by ostatecznie udać się na osiedle Zawiszów do nowo powstałej pętli przy ulicy Bolesława Krzywoustego.

Linia nr 6, będącą główną linią miejską, dla mieszkańców Zarzecza zmieni się w ten sposób, że zlikwidowane zostaną „wariantowe” kursy do ulicy Strzelińskiej. – Do ulicy Strzelińskiej ruch przejmą wszystkie kursy linii nr 1. Chodzi o to, aby mieszkańcy Zarzecza mieli lepszy dojazd do przychodni BHMed oraz Wagonów. Mamy zgłoszenia, że tego obecnie brakuje – tłumaczył dyrektor. Na pozostałej trasie „szóstka” nie ulegnie większym zmianom, z dwoma wyjątkami: po pierwsze każdy kurs będzie zajeżdżać pod centrum handlowe E.Leclerc w godzinach jego otwarcia, po drugie autobusy tej linii będą jeździć „górą” Osiedla Młodych, przez ulicę Prądzyńskiego zamiast ulicy Marcinkowskiego.

Linia nr 11 będzie dla mieszkańców osiedla Zarzecze bardzo szybkim połączeniem do Kraszowic oraz szpitala przy ulicy Leśnej. Będzie ona całkowicie pomijać centrum i będzie kursować co godzinę. Jak pojedzie ta linie? Będzie ona miała pętlę na ulicy Kopernika i tak jak linia 52 będzie jechać w niezmiennym przebiegu do ulicy Słowiańskiej, zapewniając dojazd do cmentarza przy Słowiańskiej, a następnie pojedzie inną drogą. Pojedzie dalej ulicą Słowiańską w stronę szpitala, zapewniając do niego szybki dojazd, który nie będzie wiązał się z jazdą przez pół miasta. Kursy pracownicze pod urzędy zostaną wydłużone do ulicy Okulickiego, aby mieszkańcy osiedle Zarzecze mieli do tych okolic szybki i komfortowy dojazd. Kursy linii 11 również będą wydłużone na potrzeby strefy ekonomicznej, zapewniając dogodny dojazd [do zakładów przy Metalowców i Wokulskiego] – opisywał Kwiatkowski.

Do dyspozycji pasażerów będzie też nowa linia nr 12, w założeniu będąca linią pracowniczą. Będzie ona startować z ulicy Kopernika, kierując się do placu Grunwaldzkiego trasą identyczną jak „szóstka”, później jadąc ulicami Ofiar Oświęcimskich i Zamenhofa do pętli przy Emilii Plater, dalej objeżdżając dookoła Osiedle Młodych, by udać się przez ulicę Sikorskiego do pętli przy ulicy Pogodnej, zapewniając dojazd do zakładu Ideal Automotive. W planach jest również utworzenie linii nr 2 mającej stanowić szybkie połączenie ulicy Strzelińskiej z centrum oraz nową pętlą autobusową przy Bolesława Krzywoustego.

mat. UM Świdnica

Jakie uwagi zgłaszali mieszkańcy podczas środowego spotkania na Zarzeczu? Ich pytania dotyczyły między innymi dostosowania kursów do godzin lekcyjnych dla uczniów z Kolonii, a także do godzin pracy zakładów oraz świdnickiego szpitala. W ostatnim przypadku problem dotyczy zarówno notorycznie opóźnionych kursów porannych na obecnej linii nr 52, jak i braku połączeń powrotnych. – Jest to już kolejny sygnał od pracowników szpitala „Latawiec”, żeby pewne zmiany w rozkładzie jazdy wprowadzić – mówił wiceprezydent Werecki, zapowiadając przeanalizowanie zgłaszanych uwag pod względem możliwości wprowadzenia korekty. Dyrektor Kwiatkowski wskazywał z kolei, że w tym zakresie pomocne mogą okazać się nowe linie nr 5 oraz 11, które nie powinny łapać tak dużych opóźnień jak „pięćdziesiątki”.

Uczestnicy spotkania dopytywali również o kwestię „dublowania się” kursów niektórych linii, co prowadzi do sytuacji, że w odstępie kilku minut z Zarzecza w stronę centrum odjeżdżają dwa autobusy, po czym następuje dłuższa przerwa na tym kierunku. Dopytywano również o planowany w nowym rozkładzie dojazd z Zarzecza do obiektów Świdnickiego Ośrodka Sportu i Rekreacji przy ulicy Śląskiej. Wobec planowanej likwidacji linii nr 50 oraz 52 pasażerowie mieliby korzystać z „jedynki”, która zatrzymywać się będzie na przystankach przy ulicy Pionierów Ziemi Świdnickiej, na wysokości skrzyżowania z ulicą Brzozową. Połączenia z rejonu śródmieścia zapewniać będzie podmiejska linia nr 30. Podczas konsultacji zasugerowano również skierowanie dłuższych i bardziej pojemnych autobusów przegubowych na najbardziej obciążone linie. W tym jednak przypadku problemem jest niewystarczająca liczba takich pojazdów w taborze Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Świdnicy. Obecne autobusy przegubowe wykorzystywane są bowiem na równie zatłoczonych liniach podmiejskich.

Uwagi mieszkańców zostały odnotowane przez miejskich urzędników i mają zostać uwzględnione podczas dalszych prac nad nowym rozkładem jazdy. – Jeżeli pojawią się sugestie z Państwa strony, bardzo proszę kierować uwagi na adres [email protected] albo bezpośrednio kontaktować się z wydziałem transportu Urzędu Miejskiego – czy to telefonicznie, czy też osobiście. Wszystkie uwagi będziemy chcieli uwzględnić. Nie chcielibyśmy co dwa-trzy miesiące zmieniać rozkładu, bo jest to utrudnienie dla mieszkańców, a dla nas jest to kosztowne – podkreślał wiceprezydent Świdnicy, konkludując środowe spotkanie.

Kolejne spotkania w ramach konsultacji społecznych planowane są:

  • 28 lutego o godz. 17.00 – Zawiszów: Szkoła Podstawowa nr 1, ul. Galla Anonima 1,
  • 6 marca o godz. 17.00 – Kraszowice: Klub Seniora, ul. Malinowa 2,
  • 13 marca o godz. 17.00 – Centrum: Miejskie Centrum Wspierania Inicjatyw, Rynek 39 (sala nr 11, II piętro).
mat. UM Świdnica

Planowany przebieg miejskich linii autobusowych:

[1] STRZELIŃSKA > Westerplatte > Towarowa > Kopernika > Jodłowa > Westerplatte > Śląska > Pionierów > Sprzymierzeńców > al. Niepodległości > pl. Grunwaldzki > Muzealna [z powrotem: Żeromskiego] > Ofiar Oświęcimskich [z powrotem: Zamenhofa > Sikorskiego] > Riedla > Wyszyńskiego > Prądzyńskiego > E. PLATER > Słotwina > KOMORÓW

[2] STRZELIŃSKA > Westerplatte > śląska > Pionierów > Sprzymierzeńców > pl. Grunwaldzki > Muzealna > pl. św. Małgorzaty > Kościelna > Parkowa > Gdyńska > Łukasińskiego [z powrotem: H. Pobożnego > K. Odnowiciela] > K. Wielkiego > B. śmiałego > B. KRZYWOUSTEGO

[3] E. PLATER > Marcinkowskiego > Riedla > Zamenhofa > Strzegomska > Łukasińskiego > H. Pobożnego > K. Odnowiciela > Łukasińskiego > pl. św. Małgorzaty > Muzealna > pl. Grunwaldzki > al. Niepodległości > pl. Drzymały > Bystrzycka > Kraszowicka > Przyjaźni > SŁOWIAŃSKA

[4] KOPERNIKA > Jodłowa > Westerplatte > Wrocławska > 1. Maja > pl. św. Małgorzaty > Łukasińskiego > H. Pobożnego > K. Odnowiciela > Andersa > K. Wielkiego > COLGATE

[5] KOPERNIKA > Wodna > Mieszka I > Saperów > Kościelna > 1. Maja > pl. św. Małgorzaty > Muzealna > pl. Grunwaldzki > Wałbrzyska > Korczaka > Leśna > Wrzosowa > Jałowcowa > Fieldorfa > Okulickiego [z powrotem: Bora-Komorowskiego] > Skłodowskiej-Curie > Zamenhofa > E. Plater > Prądzyńskiego > Wyszyńskiego > Riedla > Zamenhofa > Strzegomska > Łukasińskiego [z powrotem: H. Pobożnego > K. Odnowiciela] > K. Wielkiego > B. Śmiałego > B. KRZYWOUSTEGO

[6] E. PLATER > Prądzyńskiego > Wyszyńskiego > Riedla > Zamenhofa > Strzegomska > Łukasińskiego > H. Pobożnego > K. Odnowiciela > Łukasińskiego > pl. św. Małgorzaty > Muzealna > pl. Grunwaldzki > al. Niepodległości > pl. Drzymały > Westerplatte > Jodłowa > KOPERNIKA > Przemysłowa > (wariantowo: Metalowców > Wokulskiego) > Szarych Szeregów > PSZENNO

[7] E. PLATER > Prądzyńskiego > Wyszyńskiego > Riedla > Ofiar Oświęcimskich > Żeromskiego [z powrotem Muzealna] > pl. Grunwaldzki > al. Niepodległości > Wrocławska > łączna > Stęczyńskiego > H. Pobożnego > K. Odnowiciela > Andersa > K. Wielkiego > COLGATE

[8] STRZELIŃSKA > Westerplatte > al. Niepodległości > pl. Grunwaldzki > Muzealna [z powrotem: Żeromskiego] > Komunardów > Ofiar Oświęcimskich > Zamenhofa > SIKORSKIEGO

[9] E. PLATER > Marcinkowskiego > Riedla > Zamenhofa > Łukasińskiego > H. Pobożnego > K. Odnowiciela > Łukasińskiego > Gdyńska > Parkowa > Kościelna > pl. św. Małgorzaty > Muzealna > pl. Grunwaldzki > Wałbrzyska > Korczaka > Leśna > Główna > WSCHODNIA

[11] KOPERNIKA > Jodłowa > Westerplatte > Bystrzycka > Kraszowicka > Przyjaźni > Słowiańska > Wałbrzyska > Korczaka > LEŚNA > Wrzosowa > Jałowcowa > Fieldorfa > OKULICKIEGO

[12] KOPERNIKA > Jodłowa > Westerplatte > al. Niepodległości > pl. Grunwaldzki > Muzealna [z powrotem: Żeromskiego] > Komunardów > Ofiar Oświęcimskich > DK35 > E. Plater > Prądzyńskiego > Wyszyńskiego > Riedla > Zamenhofa > Sikorskiego > POGODNA

[13] E. PLATER > Prądzyńskiego > Wyszyńskiego > Riedla > Zamenhofa > Łukasińskiego > Stęczyńskiego > Szarych Szeregów > Wokulskiego > Metalowców > Przemysłowa > INŻYNIERSKA

Michał Nadolski
[email protected]

Poprzedni artykułBlaszak 2×3: Idealne Rozwiązanie do Twojego Ogrodu
Następny artykułUczniowie wsparli bezdomne zwierzęta