Strona główna 0_Slider Będzie się działo. Znamy datę 52. Rajdu Świdnickiego!

Będzie się działo. Znamy datę 52. Rajdu Świdnickiego!

0

Choć do samego startu rajdowego święta w Świdnicy pozostało jeszcze sporo czasu i nie jest znanych wiele szczegółów, to wiemy jednak to, co najważniejsze. 52. edycja Rajdu Świdnickiego odbędzie się w ostatni weekend kwietnia! Wydarzenie będzie tradycyjnie pierwszą rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski i Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski w sezonie 2024.

Świdnicki klasyk zaplanowano od 26 do 28 kwietnia. Uczestnicy tradycyjnie walczyć będą z czasem na odcinkach w Świdnicy i na trasach Przedgórza Sudeckiego. Świdnickie wydarzenie jak w poprzednich latach otworzy cały cykl Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. W kalendarzu na sezon 2024 znalazło się łącznie siedem rund krajowego czempionatu, a wszystkie imprezy odbędą się na nawierzchni asfaltowej. Dodajmy, że organizowane od 1955 roku Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski to najwyższa klasa rozgrywek rajdowych w Polsce. Ich uczestnicy rywalizują o tytuły mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej, a także w poszczególnych klasach. Organizatorem cyklu jest Polski Związek Motorowy.

Kalendarz RSMP 2024:
– 26-28 kwietnia: Rajd Świdnicki
– 17-19 maja: Rajd Nadwiślański
– 7-9 czerwca: Valvoline Rajd Małopolski
– 12-14 lipca: Rajd Koszyc (Słowacja)
– 8-10 sierpnia: Rajd Rzeszowski
– 13-15 września: Rajd Wisły
– 11-13 października: Rajd Śląska

Tak było w 2023 roku…

Ponad 80 załóg na trasie, tysiące kibiców na trasach rajdu i dziesiątki tysięcy fanów śledzących zmagania i wyniki w mediach… W niedzielne popołudnie zakończył się 51. Rajd Świdnicki stanowiący pierwszą eliminację Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski i Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.

51. edycję Rajdu Świdnickiego rozegrano w dniach 22-23 kwietnia. Zawody były pierwszą z siedmiu rund zaplanowanych w tym sezonie krajowego czempionatu i jednym z pięciu rajdów rozgrywanych na asfaltowych odcinkach specjalnych. Trasa liczyła 393,8 km, z czego 132,6 km to dystans 13 odcinków specjalnych. Rajd był również zaliczany do kalendarza mistrzostw historycznych. Łącznie do rywalizacji przystąpiło 79 załóg, w tym 20 w ramach historycznego czempionatu.

Podczas obu etapów rajdu zawodnicy rywalizowali na suchym asfalcie, przy stabilnej pogodzie. W tych warunkach najlepsi okazali się Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo). Dwukrotny mistrz Polski wygrał 6 z 13 rozegranych odcinków specjalnych i na mecie zameldował się z przewagą 14,8 sekundy nad kolejną załogą. Dla Grzyba to piąty w karierze triumf w tym rajdzie, czym wyrównał rekordy Mariana Bublewicza i Janusza Kuliga, którzy również pięciokrotnie zwyciężali w Świdnicy. Łącznie pochodzący z Rzeszowa kierowca ma na swoim koncie 15 wygranych rund krajowego czempionatu.

Drugie miejsce wywalczyli Sylwester Płachytka i Jakub Gerber (Skoda Fabia Rally2 evo). Kierowca z Polanicy-Zdroju wygrał trzy odcinki specjalne i po raz trzeci w karierze stanął na podium Rajdu Świdnickiego.

Na trzecim miejscu metę osiągnęli Martins Sesks i Renars Francis. Łotysze stracili do Grzyba i Biniędy 45,1 sekundy, ale startowali Skodą Fabią R4, a więc samochodem mniej zaawansowanym i wolniejszym niż konstrukcje Rally2, którymi dysponowali m.in. Grzyb i Płachytka. Czołową piątkę uzupełniły załogi Łukasz Byśkiniewicz/Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo, +53,7 s) oraz Jarosław i Marcin Szejowie (Hyundai i20 R5, +1:18,2 s).

/MDvR/

Poprzedni artykułOrka gleby, czyli co każdy rolnik powinien wiedzieć?
Następny artykułLuty z „OFFowymi czwartkami” w Multikinie!