Strona główna 0_Slider Idą zmiany na trasie Świdnica-Jedlina. Będą codzienne połączenia, jest decyzja w sprawie...

Idą zmiany na trasie Świdnica-Jedlina. Będą codzienne połączenia, jest decyzja w sprawie nowego przewoźnika

0

W nowym rozkładzie jazdy pociągów, który wejdzie w życie już za dwa tygodnie, przewidziano przywrócenie regularnych, codziennych kursów na zrewitalizowanej kilka miesięcy temu linii kolejowej łączącej Świdnicę z Jedliną-Zdrojem. Obecnie połączenia są wykonywane tylko w weekendy. To nie koniec wieści w sprawie tej trasy. „Zielone światło” na prowadzenie przewozów pasażerskich uzyskała niedawno spółka SKPL Cargo, której przedstawiciele krytycznie oceniali dotychczasową ofertę Kolei Dolnośląskich. Pociągi tego przewoźnika będą jednak mogły wyruszyć na trasę najwcześniej za rok.

fot. Marcin Zachariasz

Przypomnijmy, 24 czerwca 2023 roku – po ponad trzydziestu latach przerwy – wznowione zostały przewozy pasażerskie na malowniczo położonej linii kolejowej łączącej Świdnicę z Jedliną-Zdrojem. Ponowne pojawienie się pociągów na odnowionej trasie spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony samorządowców, miłośników kolei oraz mieszkańców regionu, a podczas pierwszego weekendu ze wznowionymi połączeniami dopisała frekwencja. Zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy, połączenia na tej trasie są jednak wykonywane tylko w weekendy oraz święta przez trzy pary pociągów. Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągów, mają nastąpić zmiany.

Po remoncie uruchomiono na odcinku między Świdnicą a Jedliną-Zdrój połączenia weekendowe, które cieszyły się dużą popularnością. Odpowiadając na nią Koleje Dolnośląskie uruchomią na tej trasie codzienne połączenia w zasadniczej relacji z Jaworzyny Śląskiej do Głuszycy. Już od grudnia br. nowy rozkład zakłada kursowanie 6 par codziennych połączeń dla pociągów kończących lub rozpoczynających bieg w Jaworzynie Śląskiej zaplanowano skomunikowanie z pociągami na linii Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Górna – Szklarska Poręba Górna. Oprócz połączeń bezpośrednich do/z Wrocławia (w tym 1 para codzienna bezpośredniej relacji do/z Kudowy-Zdroju plus dodatkowe weekendowe) oferta zakłada również jedną parę połączeń do/z Legnicy oraz jedną parę weekendowo-świątecznych połączeń do i z Kłodzka – zapowiadali we wrześniu przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.

Nowy rozkład jazdy 2023/2024 zacznie obowiązywać 10 grudnia. Można się z nim zapoznać na prowadzonym przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe Portalu Pasażera. Oprócz typowych zmian związanych z korektą godzin kursowania pociągów, przewidziano w nim m.in. uruchomienie wczesnoporannego kursu Kolei Dolnośląskich ze Świdnicy do Wrocławia (odjazd o godzinie 4.28) oraz właśnie codziennych połączeń na trasie łączącej Świdnicę z Jedliną-Zdrojem i Głuszycą. Zgodnie z udostępnionym rozkładem odjazdy ze stacji Świdnica Miasto będą odbywały się o 5:51, 8:10, 13:02, 15:18, 17:18 oraz 19:21, natomiast przyjazdy do Świdnicy przewidziano o 7:27, 9:40, 11:41, 16:38, 18:45 oraz 20:46.

W ostatnim czasie nadeszła również inna wiadomość dotycząca przewozów na zrewitalizowanej za ponad 110 mln złotych kolejowej trasie. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przychylił się do wniosku spółki SKPL Cargo, która wyraziła zainteresowanie realizowaniem połączeń pasażerskich na trasie Świdnica Miasto – Jedlina-Zdrój – Głuszyca w dni robocze.

Taka propozycja została zgłoszona przez firmę w czerwcu, krótko po uruchomieniu pierwszych połączeń na odnowionej linii. – Koleje Dolnośląskie działające na zlecenie organizatora przewozów, czyli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, na start zaprezentowały dość ubogą ofertę, bo zaledwie trzech par pociągów kursujących jedynie w weekendy. Ponieważ dostrzegamy oczywiste luki w ofercie samorządowego przewoźnika, dlatego do Prezesa UTK wpłynęło już powiadomienie naszej spółki o zamiarze uruchomienia nowego kolejowego przewozu pasażerskiego na trasie Świdnica Miasto – Głuszyca. Nasz wniosek o prawo otwartego dostępu zakłada uruchomienie 12 par pociągów w dni robocze kursujących w cyklu co 90 minut. Taka oferta pozwala na efektywne wykorzystanie taboru i maksymalnej przepustowości linii wynikającej z zakresu przeprowadzonej inwestycji, czyli między innymi braku mijanek na całej trasie – wskazywano wówczas w komunikacie prywatnego operatora.

24 listopada opublikowana została decyzja prezesa UTK, na mocy której spółka SKPL Cargo uzyskała „prawo do wykonywania przewozów na wnioskowanej trasie w wymiarze 12 par pociągów od poniedziałku do piątku oprócz świąt, w relacji Świdnica Miasto – Głuszyca – Świdnica Miasto, od 15 grudnia 2024 roku do 14 grudnia 2029 roku, tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028 oraz 2028/2029”. – Zgodnie ze złożonym przez SKPL Cargo wnioskiem, przewozy (…) będą realizowane przy pomocy pojazdów typu DH1 – SN82 lub DH2 – SN83 lub BR614 – SN84 lub DM90 – SD85. Dopuszcza się możliwość wykorzystywania również innych typów pojazdów kolejowych, jeżeli SKPL Cargo zagwarantuje takie same bądź lepsze parametry techniczne, eksploatacyjne i jakościowe pojazdów – zaznaczył prezes UTK Ignacy Góra w uzasadnieniu do wydanej decyzji.

Połączenia realizowane na podstawie niniejszej decyzji powinny stanowić uzupełnienie oferty przewozowej zapewnianej na obszarze województwa dolnośląskiego organizowanej przez właściwego organizatora publicznego transportu zbiorowego. Zwiększenie liczby połączeń o charakterze regionalnym, np. poprzez uruchomienie połączenia kolejowego wnioskowanego przez SKPL Cargo, powinno przynieść pozytywny efekt dla potencjalnego pasażera. W rezultacie spodziewany jest wzrost zainteresowania podróżnych transportem kolejowym w regionie, przez który przebiega trasa wnioskowanego połączenia – podkreślił Góra.

Połączenia pasażerskie miałyby być realizowane zgodnie ze zgłoszonym przez przewoźnika projektem rozkładu jazdy pociągów:

Rozkład dla relacji Świdnica Miasto – Głuszyca:

Rozkład dla relacji Głuszyca – Świdnica Miasto:

Michał Nadolski
[email protected]

Poprzedni artykułWyjątkowy trening z medalistką olimpijską. Wspólna zabawa i nauka jazdy na łyżwach [FOTO]
Następny artykułWyjazdowa niemoc pokonana