Hulajnogi elektryczne stały się chętnie wybieranym środkiem transportu w wielu miastach w Polsce. Popularne są one również w Świdnicy, jednak z relacji strażników miejskich oraz mieszkańców wynika, że nie każdy wie, jak prawidłowo z nich korzystać. Problemem jest nie tylko porzucanie hulajnóg na chodnikach, czy lekceważenie obowiązujących przepisów przez ich użytkowników. Zdarzają się również przypadki dewastacji.
Nieco ponad rok temu w Świdnicy rozpoczęła działalność pierwsza wypożyczalnia elektrycznych hulajnóg, a do dyspozycji mieszkańców oddano pierwszych 30 jednośladów. Ich pojawienie się wywołało zainteresowanie nie tylko mieszkańców, ale również strażników miejskich. Przypominali oni o konieczności stosowania się do przepisów ruchu drogowego przez użytkowników hulajnóg, zwracając uwagę na jedną z problematycznych kwestii często poruszanych w miastach, w których wypożyczalnie działają już od dłuższego czasu, czyli na sposób parkowania hulajnóg. Druga w mieście wypożyczalnia ruszyła kilka miesięcy później.
Na jakie kwestie dotyczące elektrycznych jednośladów najczęściej zwracali uwagę świdniccy municypalni w ciągu minionego roku? – Podstawowy problem dotyczący tych pojazdów wiąże się z niewłaściwym zachowaniem osób kierujących hulajnogami. Do najczęściej zgłaszanych interwencji należą: zbyt szybka jazda po chodnikach, jazda w miejscach niedozwolonych, problemy z parkowaniem hulajnóg w sposób utrudniający ruch pieszych – wskazuje Edward Świątkowski, zastępca komendanta Straży Miejskiej w Świdnicy. Jak dodaje, w ostatnich miesiącach odnotowano jedną kolizję z udziałem pieszej i kierującego hulajnogą w Parku Centralnym.
Strażnicy stwierdzili również kilka przypadków uszkodzenia hulajnóg, przy czym nie odnotowali zgłoszeń dotyczących hulajnóg wrzuconych do rzeki czy też innych akwenów wodnych. O tym, że takie przypadki miały jednak miejsce świadczą zdjęcia wykonane przez mieszkańców. W rejonie ulicy Bokserskiej oraz świdnickich Kraszowic z Bystrzycy wyłowionych zostało kilka pojazdów, natomiast we wtorek Krzysztof Szpilka, znany z „ekospacerów” i sprzątania Świdnicy, wydobył jedną hulajnogę z zalewu Witoszówka.
Świdniczanie regularnie zwracają też uwagę na kwestię niewłaściwego parkowania i zastawiania chodników. – Nasza jednostka utrzymuje kontakt z przedstawicielami obu firm działających na terenie Świdnicy w zakresie wypożyczania hulajnóg. W przypadku stwierdzenie nieprawidłowości w powyższym zakresie, czy to bezpośrednio przez strażników czy też przez mieszkańców, uwagi te są telefonicznie przekazywane do osób odpowiedzialnych za użytkowanie hulajnóg i w większości przypadków problemy te są szybko usuwane – zapewnia Świątkowski.
Co wolno na elektrycznej hulajnodze?
W maju 2021 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o ruchu drogowym, która m.in. uregulowała prawnie kwestię hulajnóg elektrycznych oraz urządzeń transportu osobistego. Zgodnie z przepisami, kierujący hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić – z prędkością dopuszczalną 20 km/h. Dodatkowo jest obowiązany korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, w przypadku gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów – z prędkością dopuszczalną 20 km/h. Kierujący może wyjątkowo poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.
Kierujący hulajnogą elektryczną korzystając z chodnika albo drogi dla pieszych jest obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachowania szczególnej ostrożności, ustępowania pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniania jego ruchu.
Dopuszczalna prędkość z jaką można się poruszać hulajnogą elektryczną to 20 km/h. Dokumentem stwierdzającym posiadanie uprawnienia do kierowania hulajnogą elektryczną jest karta rowerowa lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T – w przypadku osób, które nie ukończyły 18 lat. Dzieciom w wieku do 10 lat zabrania się kierowania hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego na drodze. Dopuszcza się kierowanie hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego przez dziecko w wieku do 10 lat, ale tylko w strefie zamieszkania i wyłącznie pod opieką osoby dorosłej.
Przepisy przewidują również obowiązek pozostawienia hulajnogi elektrycznej na chodniku w przeznaczonym do tego miejscu (wyznaczonym przez zarządcę drogi). W przypadku braku takiego miejsca, pozostawienie pojazdu na chodniku będzie możliwe tylko przy jednoczesnym spełnieniu następujących warunków:
- hulajnoga elektryczna będzie ustawiona jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni,
- hulajnoga elektryczna będzie ustawiona równolegle do krawędzi chodnika,
- szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m.
W przepisach wskazano ponadto wysokość opłat za usunięcie z drogi hulajnogi elektrycznej lub urządzenia transportu osobistego. Pojazdy te mogą zostać usunięte z drogi na koszt właściciela, m.in. w przypadku pozostawienia ich w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu. Dyspozycję usunięcia pojazdu z drogi może wydać policjant lub strażnik gminny (miejski).
Michał Nadolski
[email protected]