Strona główna 0_Slider Ścieżka rowerowa ma połączyć Osiedle Młodych ze śródmieściem. Prace projektowe potrwają dłużej

Ścieżka rowerowa ma połączyć Osiedle Młodych ze śródmieściem. Prace projektowe potrwają dłużej

0

W listopadzie ubiegłego roku miały zakończyć się prace projektowe związane z planowaną budową ścieżki rowerowej, która połączyłaby największe świdnickie osiedle ze śródmieściem. Przewiduje się, że stosowna dokumentacja zostanie ukończona w pierwszym półroczu 2023 roku. Rozpoczęcie właściwych prac budowlanych uzależnione będzie od pozyskania środków zewnętrznych.

O utworzeniu trasy rowerowej łączącej największe świdnickiego osiedle mieszkaniowe ze śródmieściem mówi się już od kilku lat. Temat ten był poruszany między innymi we wrześniu 2015 roku, kiedy to władze miasta przedstawiły radnym plan rozwoju infrastruktury drogowej w Świdnicy na lata 2014-2020. Wśród wielu proponowanych inwestycji znalazła się właśnie budowa nowego połączenia rowerowego prowadzącego z Osiedla Młodych do centrum. Wstępna koncepcja zakładała, że trasa miałaby swój początek na skrzyżowaniu ulic Ignacego Prądzyńskiego i Stefana Wyszyńskiego, następnie zostałaby poprowadzona wzdłuż ulic Wyszyńskiego, Riedla, Ofiar Oświęcimskich i Komunardów, by zakończyć się na skrzyżowaniu ulic Grodzkiej i Zamkowej.

W 2019 roku prezydent Świdnicy sygnalizowała, że zadanie polegające na opracowaniu projektu nowej trasy dla jednośladów mogłoby zostać wpisane do planów budżetowych na 2020 rok. – Planowane jest wykonanie drogi rowerowej wyprowadzającej ruch z osiedla poprzez ul. Wyszyńskiego, Riedla, Ofiar Oświęcimskich do Komunardów i włączenie się do drogi rowerowej wybudowanej wzdłuż ul. Sikorskiego. Takie poprowadzenie drogi rowerowej umożliwi również wjazd rowerzystom do Parku Młodzieżowego od strony ul. Spacerowej – wyjaśniała wówczas Beata Moskal-Słaniewska. Ostatecznie prace projektowe zostały zlecone pod koniec września 2021 roku, a na opracowanie dokumentacji przeznaczono blisko 117 tys. złotych.

W październiku ubiegłego roku Moskal-Słaniewska ponownie zabrała głos w sprawie prac nad projektem. – Ze względu na to, że droga rowerowa projektowana jest w terenie już zagospodarowanym, pojawiły się kolizje z istniejącą infrastrukturą, co spowodowało, że należało podjąć decyzję o rozszerzeniu zakresu projektu o elementy kolidujące. Najbardziej problematyczne były obszary skrzyżowań z ul. Karola Marcinkowskiego, Lwa Tołstoja, gen. W. Sikorskiego i Komunardów. W wyżej wymienionych lokalizacjach oprócz zaprojektowania drogi rowerowej zaszła konieczność przebudowy również infrastruktury drogowej. Powyższe komplikacje spowodowały, że prace się przedłużyły i obecnie jesteśmy na etapie uzgodnień z właścicielami urządzeń podziemnych – wyjaśniała prezydent.

Pod koniec roku potwierdzono, że termin ukończenia dokumentacji uległ przesunięciu. – Prace projektowe miały zostać zakończone 30 listopada 2022 roku, jednakże z konieczności rozszerzenia zakresu dokumentacji projektowej o budowę zatok parkingowych, budowę miejsc postojowych oraz przebudowę zatok autobusowych na ulicach kardynała Stefana Wyszyńskiego i Ofiar Oświęcimskich zakończenie tych prac było niemożliwe – stwierdzono w uzasadnieniu do jednej z uchwał przyjętych przez świdnickich radnych podczas grudniowego posiedzenia Rady Miejskiej. Projekt miałyby zostać ukończony w pierwszym półroczu 2023 roku.

Jak miałaby wyglądać przyszła trasa rowerowa? W sprawozdaniu przygotowanym przez wydział dróg i infrastruktury miejskiej Urzędu Miejskiego w Świdnicy znalazły się materiały pozwalające nieco bliżej określić jej zakładany przebieg. Wynika z nich, że ścieżka miałaby swój początek przy skrzyżowaniu ulic Prądzyńskiego i Wyszyńskiego, biegnąc następnie wzdłuż ulic Wyszyńskiego oraz Riedla po ich zachodniej stronie, na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 35 przecinając ulicę Zamenhofa oraz Ofiar Oświęcimskich obok istniejących przejść dla pieszych. Następnie trasa łączyłaby się z istniejącym obecnie odcinkiem ścieżki rowerowej na ulicy Ofiar Oświęcimskich, prowadząc dalej wzdłuż tej ulicy po stronie północnej. Ścieżka kończyłaby się u zbiegu ulic Ofiar Oświęcimskich, Komunardów i Sikorskiego, prowadząc z jednej strony bezpośrednio ku wejściu do Parku Młodzieżowego, a z drugiej przebiegając obok narożnej kamienicy i przecinając – wraz z nowym przejściem dla pieszych – ulicę Sikorskiego, gdzie połączyłaby się z istniejącą ścieżką rowerową.

Michał Nadolski
[email protected]

Poprzedni artykułDentobus ponownie przyjedzie do Świdnicy
Następny artykuł3 powody, dla których warto czytać gazetę lokalną