Świdnicki magistrat może już podpisywać umowę z nową firmą, która zajmie się dokończeniem przebudowy alei Niepodległości po poprzednim wykonawcy, który został wyrzucony z placu budowy. – Przyjęty przez nas termin realizacji to 31 października 2023 roku, przy czym będziemy próbowali ten termin skrócić – zapowiada dyrektor Maciej Gleba z Urzędu Miejskiego.
– Wykonawca, który pierwotnie realizował inwestycję od lutego 2021 roku zszedł z placu budowy, zmusił nas do rozwiązania umowy z winy wykonawcy i podjęcia procedury wyboru kolejnego wykonawcy. Tę procedurę mamy już za sobą. Najbardziej korzystną ofertę złożyła firma Hypmar, która w pierwotnym przetargu była druga po firmie Polskie Surowce Skalne, z którą właśnie się rozstaliśmy. Złożyła ona ofertę wyższą od kontraktu podstawowego, ale tego żeśmy się spodziewali, ponieważ ceny materiałów budowlanych i galanterii granitowej zdrożały w okresie wojny na Ukrainie o ponad 100%. W związku z tym na pewno nie mogło być taniej – mówił Maciej Gleba, dyrektor wydziału dróg i infrastruktury miejskiej Urzędu Miejskiego w Świdnicy, podczas piątkowego posiedzenia Rady Miejskiej.
Jak tłumaczył, możliwość podpisania umowy z nowym wykonawcą uzależniona jest od przyjęcia przez radnych uchwały dotyczącej współfinansowania drogowej inwestycji przez samorządy lokalny oraz wojewódzki. Stosowne porozumienie w tej sprawie zostało zawarte już znacznie wcześniej, jednak teraz konieczne było dokonanie korekty w związku ze wzrostem kosztów całego zadania. – Inwestycję współfinansujemy z zarządem województwa. Zarząd województwa ponosi 70% kosztów realizacji tej inwestycji, na nas przypada 30%. Inwestycja pierwotnie miała kosztować 6 mln złotych. W efekcie naszych mediacji kosztuje 8 mln 150 tys. złotych w zakresie realizacji inwestycji po stronie działki wojewódzkiej – wskazywał Gleba.
– Przyjęty przez nas termin realizacji to 31 października 2023 roku, przy czym będziemy próbowali ten termin skrócić. Do dzisiaj firma Hypmar dała się poznać w Świdnicy z dobrej strony. Przypomnę, że zrealizował ten wykonawca trzy inwestycje drogowe: dwa etapy na ulicy Kraszowickiej oraz przebudowę ulicy Polna Droga. Kraszowicką udało mu się skończyć 10 miesięcy przed terminem umownym, natomiast Polną Drogę zakończył w sierpniu, mając termin umowny do końca listopada. Mamy zapewnienia ze strony wykonawcy, że będzie zmierzał w kierunku skrócenia tego terminu. Czy to się uda? Wszystko w rękach aury. Jeżeli zima odstąpi, to na pewno firma przystąpi do prac związanych z wykonywaniem kolejnych robót – przekazał dyrektor.
Według informacji Urzędu Miejskiego przekazanych w połowie grudnia, nowy wykonawca będzie mógł wkroczyć na plac budowy jeszcze w styczniu 2023 roku, co jednak będzie uzależnione od panujących warunków atmosferycznych. Na dokończenie robót firma Hypmar otrzyma 6 mln 750 tys. złotych.
Przypomnijmy, pierwszy etap przebudowy al. Niepodległości, obejmujący odcinek od placu Wolności do skrzyżowania z ulicą 8 Maja, rozpoczął się 5 czerwca 2021 roku. Na realizację drogowej inwestycji, którą powierzono spółce Polskie Surowce Skalne, przeznaczono ponad 5,8 mln złotych. Pierwotnie planowano, że roboty zostaną ukończone w maju bieżącego roku, jednak termin ten został przesunięty na 31 października z uwagi na odkrycie murów obronnych XVIII-wiecznej twierdzy fryderycjańskiej. Odkrycie doprowadziło do czasowego wstrzymania realizacji prac.
W lipcu realizująca inwestycję spółka wystąpiła do miasta o zwiększenie wartości kontraktu, tłumacząc to m.in. rosnącymi cenami materiałów budowlanych. Miasto podjęło wówczas negocjacje z firmą, która tymczasem opuściła plac budowy. W połowie września poinformowano o zerwaniu umowy z wykonawcą. – Wielokrotne monity inspektora nadzoru i pracowników urzędu wskazywały na opóźnienia w stosunku do harmonogramu uzgodnionego przez strony. Wezwania do intensyfikacji prac nie dawały oczekiwanych skutków. Fiaskiem zakończyły się także negocjacje z udziałem mediatora sądowego. Zdecydowaliśmy się więc na wypowiedzenie tej umowy – tłumaczył wówczas Krystian Werecki, wiceprezydent Świdnicy.
Michał Nadolski
[email protected]