Strona główna 0_Slider Ścieżka rowerowa połączy Osiedle Młodych ze śródmieściem? Ustalono przebieg nowej trasy

Ścieżka rowerowa połączy Osiedle Młodych ze śródmieściem? Ustalono przebieg nowej trasy

0

Trwają prace projektowe związane z planowaną budową ścieżki rowerowej, która miałaby połączyć największe świdnickie osiedle ze śródmieściem. Obecnie nie wiadomo jeszcze, kiedy mogłyby ruszyć pierwsze prace, a także ile rowerowa inwestycja mogłaby kosztować. – Mając na uwadze długość drogi rowerowej oraz konieczność przebudowy kilku skrzyżowań należy założyć, że nie uda się zrealizować zadania tylko w oparciu o środki własne – wskazuje prezydent Świdnicy.

O utworzeniu trasy rowerowej łączącej największe świdnickiego osiedle mieszkaniowe ze śródmieściem mówi się już od kilku lat. Temat ten był poruszany między innymi we wrześniu 2015 roku, kiedy to władze miasta przedstawiły radnym plan rozwoju infrastruktury drogowej w Świdnicy na lata 2014-2020. Wśród wielu proponowanych inwestycji znalazła się właśnie budowa nowego połączenia rowerowego prowadzącego z Osiedla Młodych. Według wstępnej koncepcji zakładano, że trasa miałaby swój początek na skrzyżowaniu ulic Ignacego Prądzyńskiego i Stefana Wyszyńskiego, następnie zostałaby poprowadzona wzdłuż ulic Wyszyńskiego, Riedla, Ofiar Oświęcimskich i Komunardów, by zakończyć się na skrzyżowaniu ulic Grodzkiej i Zamkowej.

Przed czterema laty rzecznik świdnickiego magistratu informowała, że budowa ścieżki rowerowej łączącej centrum miasta z Osiedlem Młodych została ujęta w planie rozwoju sieci drogowej Świdnicy na lata 2014-2020. Rok później prezydent Świdnicy sygnalizowała, że zadanie polegające na opracowaniu projektu nowej trasy dla jednośladów mogłoby zostać wpisane do planów budżetowych na 2020 rok. – Planowane jest wykonanie drogi rowerowej wyprowadzającej ruch z osiedla poprzez ul. Wyszyńskiego, Riedla, Ofiar Oświęcimskich do Komunardów i włączenie się do drogi rowerowej wybudowanej wzdłuż ul. Sikorskiego. Takie poprowadzenie drogi rowerowej umożliwi również wjazd rowerzystom do parku Młodzieżowego od strony ul. Spacerowej – wyjaśniała wówczas Beata Moskal-Słaniewska. Ostatecznie prace projektowe zostały zlecone pod koniec września 2021 roku, a na opracowanie dokumentacji przeznaczono blisko 117 tys. złotych.

W sprawozdaniu podsumowującym realizację miejskich inwestycji w roku 2021, które zostało przygotowane przez wydział dróg i infrastruktury miejskiej Urzędu Miejskiego w Świdnicy i zostało zaprezentowane podczas ubiegłotygodniowego posiedzenia Rady Miejskiej, znalazły się materiały pozwalające nieco bliżej określić zakładany przebieg rowerowej trasy. Wynika z nich, że ścieżka miałaby swój początek przy skrzyżowaniu ulic Prądzyńskiego i Wyszyńskiego, biegnąc następnie wzdłuż ulic Wyszyńskiego oraz Riedla po ich zachodniej stronie, na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 35 przecinając ulicę Zamenhofa oraz Ofiar Oświęcimskich obok istniejących przejść dla pieszych. Następnie trasa łączyłaby się z istniejącym obecnie odcinkiem ścieżki rowerowej na ulicy Ofiar Oświęcimskich, prowadząc dalej wzdłuż tej ulicy po stronie północnej. Ścieżka kończyłaby się u zbiegu ulic Ofiar Oświęcimskich, Komunardów i Sikorskiego, prowadząc z jednej strony bezpośrednio ku wejściu do Parku Młodzieżowego, a z drugiej przebiegając obok narożnej kamienicy i przecinając – wraz z nowym przejściem dla pieszych – ulicę Sikorskiego, gdzie połączyłaby się z istniejącą ścieżką rowerową.

Do władz miasta zwrócił się ostatnio radny Krzysztof Grudziński, pytając o możliwość przystąpienia do budowy rowerowej trasy w przyszłym roku oraz o przewidywany koszt inwestycji. – Na pozostałych osiedlach Zawiszów i Zarzecze wybudowaliśmy już ścieżki rowerowe, natomiast nasze największe świdnickie osiedle ich nie ma. Należy zrobić wszystko żeby zmienić ten stan rzeczy, tak aby i mieszkańcy Osiedla Młodych mogli bezpiecznie przemieszczać się na rowerach w kierunku centrum i w kierunku terenów rekreacyjnych – stwierdził radny.

Jak tłumaczy prezydent Świdnicy, trwa przygotowywanie projektu wykonania drogi rowerowej łączącej Osiedle Młodych z siecią dróg rowerowych znajdujących się w centrum miasta. – Obecnie ustalony jest już jego przebieg i dla takich rozwiązań przygotowywany projekt techniczny. Ze względu na to, że droga rowerowa projektowana jest w terenie już zagospodarowanym, pojawiły się kolizje z istniejącą infrastrukturą, co spowodowało, że należało podjąć decyzję o rozszerzeniu zakresu projektu o elementy kolidujące. Najbardziej problematyczne były obszary skrzyżowań z ul. Karola Marcinkowskiego, Lwa Tołstoja, gen. W. Sikorskiego i Komunardów. W wyżej wymienionych lokalizacjach oprócz zaprojektowania drogi rowerowej zaszła konieczność przebudowy również infrastruktury drogowej. Powyższe komplikacje spowodowały, że prace się przedłużyły i obecnie jesteśmy na etapie uzgodnień z właścicielami urządzeń podziemnych – wyjaśnia Moskal-Słaniewska.

Biorąc pod uwagę wczesny etap projektowania oraz brak informacji, co do zakresu przebudowy infrastruktury podziemnej, na obecnym etapie nie jesteśmy w stanie wskazać kosztów realizacji inwestycji. Mając jednak na uwadze długość drogi rowerowej oraz konieczność przebudowy kilku skrzyżowań należy założyć, że nie uda się zrealizować zadania tylko w oparciu o środki własne. Będziemy aktywnie poszukiwać wsparcia środkami zewnętrznymi, tak jak to miało miejsce w przypadku zrealizowanych już inwestycji rowerowych – zaznacza prezydent Świdnicy.

Michał Nadolski
[email protected]

fot. Dariusz Nowaczyński

Poprzedni artykułCo? Gdzie? Kiedy? Weekendowy kalendarz wydarzeń
Następny artykułPotrącenie pieszej na Przemysłowej