Malowniczo położona linia kolejowa łącząca Świdnicę z Jedliną-Zdrojem długo czekała na drugie życie. Ostatni rozkładowy pociąg pasażerski jechał tędy przeszło trzydzieści lat temu. Wznowienie regularnych połączeń ma nastąpić po zakończeniu trwającej właśnie rewitalizacji. Przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe deklarują, że zakończenie wartej około 120 mln złotych inwestycji nastąpi pod koniec 2022 roku.
Linia kolejowa wybudowana wzdłuż doliny rzeki Bystrzycy ma niebanalną historię i uchodzi za jedną z perełek dolnośląskiej techniki. Jej budowa była dla niemieckich inżynierów nie lada wyzwaniem. 24-kilometrowa linia powstała w górskim terenie, co wymagało wzniesienia ośmiu pokaźnych mostów i wiaduktów. Najdłuższy z nich, Rabenstein Brücke, mierzy blisko 144 metry. Z uwagi na coraz gorszy stan infrastruktury, w roku 1989 przystąpiono do prac remontowych, w związku z którymi ruch pociągów na linii został wstrzymany. Składy pasażerskie już tam więcej nie wróciły. Zamknięcie odcinka Świdnica – Jedlina nastąpiło w maju 1992 roku.
Od lat toczyła się dyskusja nad reanimacją całej linii kolejowej nr 285, łączącej Wrocław, Sobótkę, Świdnicę i Jedlinę-Zdrój. Przeprowadzenie remontu dałoby szansę na wznowienie kursowania pociągów pasażerskich na tej trasie. Po długich przygotowaniach, w październiku 2018 roku spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wybrała firmę, której zlecono zaprojektowanie i wykonanie przebudowy odcinka Świdnica Kraszowice – Jedlina-Zdrój. Wartą 110 mln złotych inwestycję powierzono spółce DOLKOM. Pierwotnie planowano, że modernizacja zostanie zrealizowana do końca 2020 roku. Tego terminu nie udało się jednak dotrzymać.
Na jakim etapie są obecnie prace związane z kolejową inwestycją? – Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Świdnica – Jedlina Zdrój sukcesywnie postępuje. Wykonawca wybudował już m.in. nastawnię na stacji Świdnica Kraszowice oraz rozjazd na szlaku Dzierżoniów – Świdnica Miasto, który umożliwi przejazdy pociągów w kierunku Jedliny Zdroju. Dla zwiększenia bezpieczeństwa przebudowano kilkanaście przejazdów kolejowo-drogowych. Zmodernizowane zostały systemy sterowania ruchem, umożliwiające sprawny ruch kolejowy. Łącznie prace obejmą ok. 22 km jednotorowej trasy i ponad 100 mostów, wiaduktów i murów oporowych – mówi Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP PLK.
– Dzięki inwestycji podróżni zyskają dogodny dostęp do kolei z nowych przystanków: Burkatów, Bystrzyca Górna, Lubachów, Zagórze Śląskie, Jugowice i Jedlina Zdrój Centrum oraz wyremontowanego peronu stacji Jedlina Zdrój. Na wysokich peronach, przystosowanych do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się, prowadzone są prace wykończeniowe – przygotowywane są wiaty, ławki, czytelne oznakowanie oraz jasne oświetlenie. Trasa zapewni dogodny i bezpieczny dojazd koleją do atrakcyjnych turystycznie terenów w rejonie Gór Sowich i Wałbrzyskich oraz poprawi komunikację w aglomeracji wałbrzyskiej – dodaje Śledziński.
/mn/