Już od 23 lat trwają starania związane z budową południowej obwodnicy Świdnicy. Dotychczasowe działania w tej sprawie nie wyszły poza fazę projektową. Świdniccy oraz wojewódzcy samorządowcy w dalszym ciągu dążą jednak do utworzenia drogowego obejścia miasta. Właśnie rozpoczęto poszukiwania firmy, która zajmie się opracowaniem koncepcji przebiegu obwodnicy oraz uzyskaniem decyzji środowiskowej dla wybranego wariantu. Dopiero później – w zależności od dostępnych środków – miałby zostać ogłoszony przetarg w formule zaprojektuj i wybuduj.
Pierwsze kroki w sprawie stworzenia drogowego obejścia miasta świdniccy samorządowcy podjęli w 1999 roku. Zlecono wówczas sporządzenie studium techniczno-ekonomicznego, a także koncepcji programowo-przestrzennej. Kolejne lata nie przybliżyły jednak rozpoczęcia budowy wyczekiwanej obwodnicy i wyprowadzenia poza miasto ruchu tranzytowego. Do tematu powrócono w 2010 roku, kiedy to przygotowana została dokumentacja obejścia Świdnicy. Rozpoczęcie budowy uzależnione było jednak od pozyskania środków na ten cel. Bez odzewu pozostały apele parlamentarzystów, samorządowców oraz mieszkańców o uwzględnienie drogowej inwestycji w krajowych planach budowy dróg.
Po przeszło dwudziestu latach starań i wobec braku rządowych planów w tym zakresie, inicjatywę w sprawie drogowej inwestycji ponownie postanowili przejąć samorządowcy. W 2020 roku zarząd województwa dolnośląskiego zaproponował władzom Świdnicy podjęcie wspólnych działań związanych z przygotowaniem nowego projektu obwodnicy. Zgodnie z zawartym porozumieniem, wydatki związane z opracowaniem dokumentacji miałyby zostać pokryte w połowie ze środków województwa i w połowie z budżetu miasta. Założono zarazem, że koszt budowy obwodnicy, która miałaby przebiegać od skrzyżowania z drogą krajową nr 35 w Słotwinie do drogi wojewódzkiej nr 382 w rejonie Boleścina, powinien wynieść około 200 mln złotych. Szacowano przy tym, że drogowe obejście Świdnicy miałoby szansę powstać do 2028 roku.
Pierwsza próba wyłonienia firmy projektowej, która zajęłaby się m.in. opracowaniem koncepcji wielowariantowej przebiegu obwodnicy oraz analizy techniczno-ekonomiczno-środowiskowej, wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla wybranego wariantu drogi, a także sporządzeniem projektów budowlanych oraz wykonawczych, zakończyła się niepowodzeniem. Okazało się, że wszystkie oferty złożone w przetargu znacznie przekroczyły kwotę planowaną na ten cel. W związku z tym postępowanie przetargowe zostało unieważnione.
– W tej sytuacji, zarówno miasto jak i województwo dolnośląskie uznały za właściwe podzielenie prac projektowych na dwa etapy, realizowane przez wykonawców wybieranych w oddzielnych postępowaniach przetargowych – tłumaczył kilka miesięcy temu Maciej Gleba, dyrektor wydziału dróg i infrastruktury miejskiej Urzędu Miejskiego w Świdnicy. Pomysł ten zakłada, że w pierwszym etapie miałaby zostać sporządzona koncepcja wielowariantowa przebiegu obwodnicy, analiza techniczno-ekonomiczna-środowiskowa oraz program funkcjonalno–użytkowy. – Posiadanie takiej dokumentacji, w przypadku pojawienia się możliwości finansowania zewnętrznego inwestycji, umożliwia realizację zadania w formie zaprojektuj i wybuduj – zaznaczał dyrektor.
W środę, 22 czerwca ogłoszono przetarg na realizację pierwszego etapu prac projektowych, obejmującego przygotowanie koncepcji przebiegu obwodnicy oraz uzyskania decyzji środowiskowej. Firmy zainteresowane wykonaniem wymaganej dokumentacji poznamy 25 lipca. Wybrany w przetargu wykonawca będzie musiał uporać się z powierzonym zadaniem w ciągu 24 miesięcy od dnia podpisania umowy. Szacunkowa wartość prac projektowych to ponad 1 mln 332 tys. złotych.
Michał Nadolski
[email protected]