Ponad 448 tys. złotych pochłoną prace projektowe związane z przebudową skrzyżowania drogi krajowej nr 35 z powiatową trasą prowadzącą z Komorowa do Witoszowa Dolnego. W planach jest tam budowa ronda. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad właśnie podpisała umowę z firmą, która zajmie się opracowaniem dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia robót budowlanych.
Ruchliwe skrzyżowanie krajowej „trzydziestki piątki” z drogą powiatową Komorów-Witoszów Dolny jest jednym z najbardziej niebezpiecznych punktów na drogowej mapie powiatu. Na skrzyżowaniu wielokrotnie dochodziło do wypadków i kolizji, dlatego już od kilku lat mówi się o konieczności jego przebudowy. – Biorąc pod uwagę aktualnie niezadowalający poziom bezpieczeństwa oraz znaczne natężenie ruchu występujące na tym skrzyżowaniu, rozbudowę skrzyżowania w formie ronda zaplanowano do wykonania w pierwszej kolejności – wskazywała w sierpniu ubiegłego roku Lidia Markowska, dyrektor wrocławskiego oddziału GDDKiA, zapowiadając przy tym, że inwestycja zostanie ujęta w drogowych planach na 2022 rok.
Na początku marca bieżącego roku GDDKiA wykonała pierwszy krok związany z planowaną przebudową. Ogłoszony został przetarg na wykonanie dokumentacji, dzięki której możliwe będzie rozpisanie właściwego zamówienia na wykonanie robót budowlanych. Chęć realizacji prac projektowych wyraziły ostatecznie dwie firmy, a w miniony piątek poinformowano o podpisaniu umowy ze spółką Multiconsult Polska, która zaoferowała przygotowanie dokumentacji za kwotę ponad 448 tys. złotych. Planowany termin zakończenia prac projektowych wyznaczony został na październik 2023 roku.
Jak miałoby się zmienić skrzyżowanie pod Komorowem? – Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie czterowlotowego ronda, które zastąpi obecne, zwykłe skrzyżowanie z czterema wlotami. Wybór rozwiązań technicznych i parametrów ronda nastąpi na etapie prac projektowych. Zaprojektowane zostaną również dwa przystanki autobusowe, chodniki i przejścia dla pieszych. Planowana rozbudowa obejmie budowę odwodnienia drogi wraz z kanalizacją deszczową, wykonanie urządzeń ochrony środowiska oraz budowę kanału technologicznego. Skrzyżowanie i przejścia dla pieszych zostaną doświetlone – wylicza Magda Szumiata z wrocławskiego oddziału GDDKiA.
– Jednym z głównych celów tej inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Rozbudowa skrzyżowania przyniesie też znaczącą poprawę przepustowości, dzięki ułatwieniu włączenia się do ruchu na drogę krajową z drogi podporządkowanej – zaznacza Szumiata. Jak dodaje, przygotowanie i realizacja inwestycji planowane są w latach 2022-2025.
/mn/