Dziura w jezdni, zdewastowana zieleń, uszkodzona ławka, niedziałająca latarnia lub dzikie wysypisko? Aby ułatwić mieszkańcom zgłaszanie takich oraz podobnych problemów, w wielu miastach w Polsce zdecydowano się stworzyć aplikacje na urządzenia mobilne umożliwiające szybkie zgłoszenie interwencji uzupełnionej o zdjęcie oraz dokładną lokalizację, która następnie zostaje przydzielona właściwej jednostce miejskiej. Zainteresowani takim rozwiązaniem wyrazili również mieszkańcy Świdnicy. Miejscy urzędnicy wskazują, że podobne rozwiązanie już istnieje.
W przypadku napotkania uszkodzonego chodnika, niedziałającego oświetlenia, zaśmieconych terenów, porzuconych pojazdów lub zniszczonej zieleni, teoretycznie najszybszym rozwiązaniem jest telefoniczne zgłoszenie problemu do właściwej jednostki urzędu, czy też do straży miejskiej. Poszukiwanie właściwego numeru telefonu, opisywanie interwencji, a następnie tłumaczenie, w którym miejscu zaistniała dana sytuacja, może być dla wielu zbyt czasochłonne oraz problematyczne. Taka forma kontaktu uniemożliwia również przedstawienia napotkanego problemu poprzez pokazanie zdjęcia, a przy tym trudno liczyć na otrzymanie potwierdzenia o zajęciu się interwencją.
Aby ułatwić mieszkańcom kontakt z właściwymi służbami miejskimi, w wielu miastach zdecydowano się na uruchomienie dedykowanych serwisów internetowych oraz stworzenie aplikacji na smartfony lub inne urządzenia mobilne, za pośrednictwem których można zgłaszać interwencje lub sygnalizować o tzw. usterkach w przestrzeni publicznej. Swoje aplikacje mają m.in. Warszawa, Poznań, czy też Kraków. We Wrocławiu istnieje Mobilny Asystent Mieszkańca, dzięki któremu w łatwy i szybki sposób możemy poinformować odpowiednie służby o wszelkich nieprawidłowościach.
Rozwiązania ułatwiające komunikację pomiędzy mieszkańcami a samorządem nie są wyłącznie domeną największych polskich miast. Ponad 20 miast oraz gmin w kraju, w tym m.in. Wałbrzych, Świnoujście oraz Suwałki, korzysta z platformy Naprawmyto.pl. – Mieszkaniec – poprzez stronę internetową lub aplikację na smartfona – zgłasza problem zaznaczając miejsce zdarzenia na mapie. Wybiera jedną z możliwych kategorii z zakresu: infrastruktury, przyrody i bezpieczeństwa lub kategorię „inne”. Dodaje opis i zdjęcie. Służby miejskie wyjaśniają problem i zajmują się jego rozwiązaniem. Jeśli z jakiegoś powodu się to nie uda, mieszkaniec również zostanie o tym poinformowany – tłumaczyli przedstawiciele Urzędu Miasta Katowice, który również korzysta z serwisu.
Jak sprawa wygląda w przypadku Świdnicy? – Takie możliwości daje Geoportal Świdnicki. To multifunkcyjny i przyjazny dla użytkownika miejski system informacji przestrzennej. Oparty na technologii iMap udostępnia mnóstwo danych cennych z punktu widzenia mieszkańca, przedsiębiorcy i turysty – tłumaczy Magdalena Dzwonkowska ze świdnickiego magistratu. – Dzięki niemu można również zgłaszać przez aplikację mobilną lub przeglądarkę niepokojące, wymagające interwencji zagrożenia lub zjawiska wraz z ich lokalizacją, np. uszkodzenia jezdni, chodnika, elementów małej architektury, oznakowań lub poinformować o nielegalnym wysypisku śmieci czy też barierach dla niepełnosprawnych. Informacje te trafią do weryfikacji, następnie bezpośrednio do odpowiednich służb, które podejmą interwencję i udzielą odpowiedzi na zgłoszenie – wskazuje Dzwonkowska.
Do tej pory w świdnickim serwisie zgłoszeń nie było zbyt wiele. Mieszkańcy interweniowali w sprawie m.in. łamania przepisów drogowych na ulicy Marcinkowskiego, wycinki drzew przy ulicy Sosnowej, braku oświetlenia podwórza w obrębie ulic Pułaskiego-Daleka-Długa-Środkowa, uszkodzonej ławki na skwerze przy ulicy Franciszkańskiej, czy też wysypiska powstałego przy ulicy Wrocławskiej.
Jak korzystać z Geoportalu i zgłosić interwencję? Procedurę opisano na stronie Geoportalu. – Zgłoszenie występowania określonych zdarzeń (nielegalne wysypisko, uwagi do przestrzeni publicznej oraz inne zdarzenia) odbywa się poprzez wskazanie i dokładny opis ich lokalizacji, podanie informacji o charakterze zdarzenia oraz dołączenie zdjęć lub innych załączników. Miejsce wskazujemy po naciśnięciu przycisku 'Rysuj punkt’. Wprowadzenie zgłoszenia skutkuje pojawieniem się na mapie symbolu oraz automatycznym przesłaniem komunikatu o nowym obiekcie do kancelarii Urzędu Miejskiego. Informacje po weryfikacji przekazywane są od odpowiednich komórek organizacyjnych. Autorzy zgłoszeń i administratorzy serwisu mogą edytować i modyfikować ich zawartość. Informacja o kolejnych etapach zgłoszonej sprawy jest udostępniana w serwisie – wyjaśniono.
Michał Nadolski
[email protected]