Wyprawa śladem zabytków w okolicach świdnickiego Rynku, poznawanie historii miejskiego piwowarstwa, a może podróż w czasie ze świdnicką biblioteką? Do poznawania Świdnicy zachęcać mają questy – edukacyjne gry terenowe, które przygotowane zostały przez świdnickie instytucje we współpracy z Fundacją Calamita.
Wraz z początkiem nowego roku Świdnica przygotowała trzy questy o zróżnicowanej tematyce:
- „I małe jest piękne – detale świdnickiej architektury” – wyprawa, której opiekunem jest Urząd Miejski w Świdnicy, przedstawia wybrane zabytki okolic Rynku, a w szczególności detale architektoniczne, które decydują o jego unikatowym charakterze. Trasa rozpoczyna się przed Katedrą Świdnicką pw. św. Stanisława i św. Wacława, na placu św. Jana Pawła II.
- „Świdnica miastem piwowarskich tradycji” – quest przybliża historię piwowarstwa w Świdnicy, którego początki sięgają XIII wieku. Prowadzi w miejsca, w których do dzisiaj widać związek z branżą piwną. Wyprawa zaczyna się na świdnickim Rynku przy fontannie Neptuna. Opiekunem questu jest Muzeum Dawnego Kupiectwa w Świdnicy.
- „Podróż w czasie ze świdnicką Biblioteką” – wyprawa prezentuje historię świdnickiej biblioteki oraz miejsca z nią związane. Start questu na ul. Franciszkańskiej, na skwerze przy świdnickiej bibliotece – przy pomniku z dzikami. Opiekunem questu jest Miejska Biblioteka Publiczna im. Cypriana Kamila Norwida w Świdnicy.
Questy można przemierzać na dwa sposoby:
- z ulotką papierową:
wydrukuj ulotkę z portalu (wpisz nazwę interesującej Cię wyprawy) lub odbierz ulotkę w jednym z punktów: Centrum Informacji Turystycznej i Kulturalnej w Świdnicy (Rynek 39-40), Miejska Biblioteka Publiczna im. Cypriana Kamila Norwida w Świdnicy (ul. Franciszkańska 18), Muzeum Dawnego Kupiectwa w Świdnicy (Rynek 37), Urząd Miejski w Świdnicy (ul. Armii Krajowej 49)
- z bezpłatną aplikacją mobilną „Questy – Wyprawy Odkrywców”, dostępną dla systemu Android i iOS (zainstaluj aplikację, załóż konto użytkownika i wyszukaj interesujący Cię quest).
Aby przejść quest, należy uważnie czytać zawarte w nim wskazówki i rozwiązywać zagadki. Zebrane na trasie wyprawy litery lub cyfry będą niezbędne do uzyskania hasła końcowego i otrzymania questowego skarbu.
Dla 30 osób, które jako pierwsze (licząc od soboty, 22 stycznia br.) ukończą przynajmniej jeden z trzech świdnickich questów, urząd miejski przygotował niespodziankę. Aby ją otrzymać, należy wysłać zdjęcie karty wyprawy z wpisanym hasłem końcowym i przybitą pieczęcią (w przypadku przejścia wyprawy z ulotką papierową) lub uzyskany dyplom (jeśli quest był przemierzany z aplikacją) na adres mailowy: [email protected]. W mailu należy podać swoje imię i nazwisko oraz nick/nazwę użytkownika z systemu www.questy.org.pl. Dodatkowo 30 questowiczów, którzy jako pierwsi przejdą wszystkie trzy wyprawy, otrzyma Paszport Odkrywcy (specjalną książeczkę na pieczęcie questów) oraz ulotki 12 questów z najbliższej okolicy, przekazane przez Fundację Calamita.
/UM Świdnica, opr. mn/