Do marca ma zakończyć się rewitalizacja linii kolejowej łączącej Świdnicę z Sobótką i Wrocławiem, dzięki czemu możliwe będzie wznowienie ruchu pasażerskiego na tej trasie. W ramach kolejowej inwestycji zajęto się również przebudową peronu na stacji Świdnica Przedmieście, a także renowacją zabytkowego, drewnianego zadaszenia.
Przypomnijmy, reaktywacja połączeń pasażerskich na trasie Świdnica-Sobótka-Wrocław ma nastąpić po zakończeniu rewitalizacji linii kolejowej nr 285. – Przywracane połączenie z Wrocławia przez Sobótkę Zachodnią do Świdnicy liczy około 60 km. Zapewni przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 100 km/godz. Na trasie między Wrocławiem a Świdnicą podróżni skorzystają z 14 przystanków z nowymi peronami: Wrocław Wojszyce, Wrocław Partynice, Bielany Wrocławskie, Domasław, Kobierzyce, Wierzbice Wrocławskie, Pustków Żurawski, Rogów Sobócki, Sobótka, Sobótka Zachodnia, Szczepanów, Marcinowice, Pszenno, Świdnica Przedmieście. Przystanki są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Podróżni mogą liczyć na jasne oświetlenie oraz oznakowanie i gabloty informacyjne. Na peronach będą wiaty i ławki. Przewidziano stojaki na rowery – wyliczał wcześniej Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
W ramach rewitalizacji przewidziano również przeprowadzenie generalnego remontu zabytkowej, drewnianej wiaty ze stacji Świdnica Przedmieście. Zadaszenie peronu było w fatalnym stanie. W lipcu 2019 roku interweniowała tam Straż Miejska, bowiem część konstrukcji zaczęła się zapadać, stanowiąc zagrożenie dla osób postronnych. Teren otaczający wiatę został wówczas zagrodzony, a o sytuacji powiadomiono PKP PLK.
– Stara wiata peronowa została rozebrana i przewieziona na halę remontową. Poszczególne elementy zostaną poddane oczyszczeniu i konserwacji. Zniszczone elementy konstrukcyjne będą odtworzone. Wymienione zostanie deskowanie wiaty i ułożone nowe pokrycie z papy wraz z obróbkami blacharskimi. Elementy stalowe zostaną oczyszczone i ponownie wykorzystane. Wiata zostanie odbudowana w pierwotnej lokalizacji na nowych fundamentach betonowych. Historyczny charakter wiaty zostanie w pełni zachowany – informował na początku 2021 roku Bohdan Ząbek z zespołu prasowego PKP PLK. Wykonawca odpowiadający za rewitalizację kolejowej trasy łączącej Świdnicę, Sobótkę oraz Wrocław, przystąpił niedawno do odbudowy zabytkowego zadaszenia.
Zakończenie kolejowej inwestycji wartej blisko 217 mln złotych oraz wznowienie połączeń pasażerskich planowane jest obecnie na marzec 2022 roku. Wcześniej zapowiadano, że przywrócenie przejazdów nastąpi już w połowie grudnia 2021 roku. – Wprowadzenie połączeń na trasie, po której pociągi nie jeździły przez 20 lat wymaga właściwego stanu torów, zapewnienia bezpieczeństwa w łączności służbowej i na przejazdach kolejowo – drogowych oraz jazd zapoznawczych. Wydłużyła się realizacja dodatkowych prac na stacji Kobierzyce. Zakres robót rozszerzono ze względu na przygotowanie połączenia linii Wrocław – Świdnica z planowaną do uruchomienia trasą do Piławy Górnej. Wykonawca potrzebuje także więcej czasu na sprawdzenie radiołączności dla bezpiecznego prowadzenia ruchu na trasie Wrocław – Świdnica i wzmocnienie nasypu na odcinku Sobótka – Świdnica. Dłuższy czas prac realizowanych przez wykonawcę powoduje, że rozpoczęcie jazd próbnych przez przewoźnika będzie w późniejszym terminie. Tym samym możliwość wznowienia regularnych połączeń Wrocław – przez Sobotkę do Świdnicy przewidywana jest w pierwszym kwartale 2022 roku – tłumaczył rzecznik PKP PLK.
/mn/
fot. Dariusz Nowaczyński