Strona główna 0_Slider Polna Droga w remoncie. W planach budowa sygnalizacji wychwytującej kierowców jadących z...

Polna Droga w remoncie. W planach budowa sygnalizacji wychwytującej kierowców jadących z nadmierną prędkością [FOTO]

8

Na początku września ruszyły prace związane z przebudową ulicy Polna Droga. Drogowa inwestycja obejmująca odcinek od skrzyżowania z ulicą Wałbrzyską do wiaduktu kolejowego pochłonie ponad 8,5 mln złotych i potrwa do listopada 2022 roku. Prezydent Świdnicy zapowiada, że w ramach remontu przewidziano wprowadzenie rozwiązań mających na celu spowolnienie i uspokojenie ruchu pojazdów, takich jak m.in. zastosowanie wyniesionych przejść dla pieszych. Rozważana jest również budowa sygnalizacji na jednym ze skrzyżowań.

Przypomnijmy, w ramach przebudowy 755-metrowego odcinka Polnej Drogi przewidziano całkowitą rozbiórkę istniejącej konstrukcji jezdni, zjazdów, chodników i ścieżek rowerowych. Nowa będzie więc nie tylko nawierzchnia jezdni, ale również chodników znajdujących się po obu stronach ulicy. Ścieżka rowerowa poprowadzona zostanie wzdłuż jezdni, dzięki czemu piesi poruszający się promenadą nad zalewem Witoszówka będą mogli korzystać z chodnika o szerokości 4 metrów. Wzdłuż samego ciągu pieszego nad zalewem przybędzie też ławek, których zgodnie z projektem przebudowy będzie w sumie 22.

Drogowa inwestycja zakłada również powiększenie parkingu przy bosmanacie, na którym zmieści się w sumie 129 aut. Kolejnych 40 miejsc postojowych powstanie na nowym parkingu przy skateparku. W planach jest również budowa zatok autobusowych na wysokości skrzyżowania Polnej Drogi z ulicą Stamma, a także wymiana istniejącego oświetlenia na ledowe. Przebudowa Polnej Drogi zakłada też wprowadzenie elementów uspokojenia ruchu – wyniesione przejścia dla pieszych powstaną na wysokości skrzyżowania z ulicą Chopina, a także przy ścieżce dla pieszych prowadzącej w stronę ulicy Paderewskiego.

Właśnie w sprawie działań związanych z uspokojeniem ruchu oraz poprawą bezpieczeństwa na Polnej Drodze do władz miasta zwrócił się radny Wiesław Żurek. – Czy w projekcie remontu ulicy Polnej Drogi oraz parkingu przy tej ulicy, umiejscowionego nieopodal budynku bosmanatu, uwzględnione są rozwiązania mające na celu: 1) takie oznakowanie oraz wykonanie nawierzchni tej ulicy, które spowodują, że rozwinięcie prędkości poruszających się tam pojazdów nie będzie większe niż do 50 km/h; 2) zamontowanie na remontowanym parkingu oświetlenia oraz monitoringu? – pytał radny Żurek w interpelacji skierowanej do prezydent Świdnicy na początku października.

Już od kilku lat parking ten jest miejscem weekendowych spotkań sporej grupy młodych, zmotoryzowanych świdniczan, których zachowanie bywa dla okolicznych mieszkańców bardzo uciążliwe. Szczególnie wtedy gdy w późnych godzinach wieczornych i nocnych włączają ci młodzi ludzie sprzęt audio z bardzo głośną muzyką, ale również włączają silniki swoich często sportowych samochodów, których „ryk” nie daje mieszkańcom spać. Pani Prezydent, czarę goryczy przelewają nocne pseudo wyścigi samochodowe, które urządzają sobie tam ci młodzi ludzie podczas spotkań, które opisuję powyżej. Mieszkańcy ulicy Polna Droga, jak i Sprzymierzeńców wielokrotnie prosili już Policję i Straż Miejską o interwencję w tej sprawie. Zwracali się również o pomoc w rozwiązaniu problemu do Radnych Miejskich, między innymi do mnie, więc czynię to w ich imieniu. Jestem przekonany o tym, że ten remont to najlepszy moment, aby problem rozwiązać. Bo jeżeli to nie zostanie zrobione teraz, to po zakończeniu remontu problem nie zniknie, a wręcz przeciwnie może nastąpić jego eskalacja – wskazał radny.

Rozbudowywany parking przy bosmanacie

Przebudowa ulicy Polna Droga była konieczna ze względu na bardzo zły stan techniczny nawierzchni jezdni i infrastruktury technicznej drogi. (…) W dokumentacji przewidziano również elementy bezpieczeństwa ruchu, które mają na celu spowolnić i uspokoić ruch pojazdów. W pierwszej kolejności zawężono jezdnię do 7 m. Pozostawiono zatoki parkingowe wzdłuż jezdni, mimo iż powiększony zostanie parking przy bosmanacie. To wszystko powoduje, że kierowca ma mniej miejsca na manewry i w naturalny sposób wymusza to zdjęcie nogi z gazu. Dodatkowo zastosowano wyniesione przejścia dla pieszych w postaci progów sinusoidalnych. Wykonanie w taki sposób przejść dla pieszych pozwoli pieszym na pokonywanie jezdni w sposób wygodny i bezpieczny oraz zredukuje prędkość poruszających się po drodze aut. Aby samochody nie rozpędzały się po pokonaniu takiego przejścia przewidziano trzy lokalizacje równomiernie rozłożone na całej długości ul. Polna Droga – informowała w odpowiedzi prezydent Beata Moskal-Słaniewska.

Oprócz wymienionych powyżej elementów wybudowana zostanie sygnalizacja piesza wzbudzana przy skrzyżowaniu z ul. F. Chopina, która nie była ujęta w projekcie przebudowy drogi. W chwili obecnej projekt budowy sygnalizacji jest w przygotowaniu. Rozważamy zastosowanie sygnalizacji z detekcją prędkości. W tej sygnalizacji piesi korzystają z przycisku, dzięki któremu wyzwalają sekwencję zmiany koloru lamp (jak na zwykłym przejściu), natomiast ponad lampami zamontowany jest specjalny detektor radarowy, dzięki któremu samochody z obu kierunków, jadące z prędkością większą niż 50 km/h na odcinku 200 m – zostają wychwycone i system samoczynnie przełącza im kolor świateł na czerwony, jednocześnie światłem czerwonym zabraniając wejścia pieszym na ulicę wprost pod koła samochodu. Proces kontroli prędkości ma na celu zwolnienie pojazdów, których prędkość poruszania się w tym miejscu szczególnym jest ponad dopuszczalną. Zastosowanie jednak takiego rozwiązania będzie uzależnione od kosztów jakie zostaną określone przez projektanta – wyjaśniała prezydent Świdnicy.

Odniosła się również do kwestii zamontowania kamer monitoringu miejskiego na parkingu przy bosmanacie. – W projekcie uwzględniono wybudowanie miejskiego kanału technologicznego. Kanał ten zostanie wybudowany, aby móc umieścić w nim kable m.in. doprowadzające sygnał do kamer monitoringu. W przebudowie drogi nie uwzględniono jednak zamontowania kamer, jednak w przyszłości będzie to możliwe bez konieczności wykonania prac ziemnych – wskazała Moskal-Słaniewska.

Michał Nadolski
[email protected]

fot. Artur Ciachowski

Poprzedni artykułŚwidniczanie wyróżnieni podczas Święta Województwa Dolnośląskiego. Honorowy obywatel miasta z nagrodą marszałka [FOTO]
Następny artykułUtrzymać twierdzę Świdnica