Strona główna 0_Slider Kolej dużych prędkości połączy Świdnicę z Warszawą? Wybrano wykonawcę prac przygotowawczych

Kolej dużych prędkości połączy Świdnicę z Warszawą? Wybrano wykonawcę prac przygotowawczych

13

Ponad 18,5 miliona złotych pochłonie przygotowanie opracowania związanego z planowaną budową nowej linii kolejowej prowadzącej z Żarowa, przez Świdnicę i Wałbrzych, w kierunku granicy polsko-czeskiej, która ma być elementem przyszłej sieci kolei dużych prędkości. Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała firmę, która zajmie się m.in. wyznaczeniem przebiegu nowej trasy, oszacowaniem kosztów inwestycji, a także rozważeniem zasadności budowy podziemnej stacji kolejowej w Świdnicy.

Modernizacja istniejących i budowa nowych linii kolejowych dla potrzeb kolei szybkich prędkości związana jest z planowaną budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wstępne założenia dotyczące przebiegu kolei dużych prędkości na Dolnym Śląsku przewidują, że na odcinku od Wrocławia do Żarowa linia będzie przebiegać w tym samym miejscu co obecnie. Od Żarowa linia miałaby jednak zostać poprowadzona przez Świdnicę, Wałbrzych, a następnie w kierunku Lubawki i granicy państwa, gdzie połączyłaby się z odpowiednikiem szybkich kolei po stronie czeskiej.

Pod koniec grudnia ubiegłego roku ogłoszony został przetarg na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego obejmującego budowę nowych linii kolejowych prowadzących z Żarowa do Świdnicy – z pominięciem Jaworzyny Śląskiej, a także ze Świdnicy w kierunku Lubawki oraz dalej do granicy polsko-czeskiej w okolicy miejscowości Královec. Pod koniec marca ogłoszono, że wykonaniem prac planistycznych zainteresowanych jest sześć firm. Ostatnio spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała najkorzystniejszą ze złożonych ofert. Przygotowaniem studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), czyli kluczowej dokumentacji przedprojektowej, zajmie się spółka BBF z Poznania, która zaoferowała realizację tego zadania za 18 mln 548 tys. złotych brutto.

Wybrana w przetargu firma zajmie się przygotowaniem kilku wariantów przebiegu nowych linii, analizując przy tym szereg czynników, takich jak m.in. czas podróży, wpływ na środowisko przyrodnicze, poprawa mobilności i dostęp społeczeństwa do transportu kolejowego. Zgodnie z założeniami projektowymi prędkość pociągów na nowych liniach ma wynosić do 250 km/h, dzięki czemu pokonanie trasy ze Świdnicy do Warszawy miałoby zająć 2 godziny 25 minut. Wykonawca studium będzie też musiał uwzględnić kwestię budowy niezbędnej infrastruktury. – Dla przejścia przez obszar śródmieścia Świdnicy będzie się to wiązało z koniecznością przeanalizowania wariantów podziemnej stacji kolejowej i odcinków tunelowych linii kolejowych na obu podejściach do niej. Również na odcinku Wałbrzych – Lubawka przewidywane są odcinki tunelowe – we wszystkich wariantach – zaznaczono w dokumentacji przetargowej.

W ostatnim czasie rozstrzygnięto również inny przetarg dotyczący prac przygotowawczych przy planowanej nowej linii kolejowej łączącej Łódź, Sieradz oraz Wrocław. – To łącznie ponad 260-kilometrowy kluczowy element tzw. szprychy nr 9, który połączy Łódź z Sieradzem, Wrocławiem, Wałbrzychem i Lubawką w rejonie granicy polsko-czeskiej. To istotna linia z punktu widzenia obsługi Portu Solidarność. Przede wszystkim jednak jest ona jedną z najbardziej oczekiwanych tras kolejowych w Polsce. Realizowana inwestycja docelowo połączy się z inwestycją przygotowywaną przez Czechów. Razem stworzymy nowe połączenie kolejowe z Pragą – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK. Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 roku.

Michał Nadolski
[email protected]