Strona główna Artykuł sponsorowany Dieta przy zespole jelita drażliwego: czy wolno pić kawę i napoje gazowane?

Dieta przy zespole jelita drażliwego: czy wolno pić kawę i napoje gazowane?

0

Czy wiesz, że tylko 25% osób mających objawy zespołu jelita drażliwego (IBS) zgłasza się do lekarza? Jeśli więc postanowiłeś coś z tym zrobić, to punkt dla Ciebie! Chorobie sprzyja nie tylko stres, nieprawidłowa flora jelitowa i infekcje, ale przede wszystkim zła dieta. Wygląda więc na to, że produkty żywnościowe potrafią mocno skomplikować życie. Są też takie, które potrafią pomóc! Jakie to produkty?

Zaburzona flora bakteryjna
Dyplomowany dietetyk kliniczny Michał Wrzosek w swoim wpisie Dieta w zespole jelita drażliwego (IBS) zauważa:

– zespół jelita drażliwego (IBS) jest schorzeniem przewodu pokarmowego, objawiającym się biegunkami, zaparciami lub zaburzeniami trybu wypróżnień. Każdy z nas miał w życiu sytuacje silnie stresujące (np. ważny egzamin), które wywołały problemy jelitowe, jednak nie u każdej osoby prowadzi to do rozwinięcia się IBS.

Co można jeść przy jelicie drażliwym? Wrzosek zauważa, że dieta przy nadwrażliwości jelit jest bardzo istotna:

– w ostatnim czasie zwraca się także większą uwagę na udział diety oraz mikroflory jelitowej w rozwoju zespołu jelita drażliwego. Coraz częściej pojawia się też hasło poinfekcyjnego zespołu jelita drażliwego, którego początek związany jest z różnego rodzaju infekcjami, najczęściej bakteryjnymi lub pasożytniczymi. Dlatego dominującym suplementem stosowanym w IBS są probiotyki. Ze względu na zaburzenia flory bakteryjnej, które są zarówno skutkiem IBS, jak i mogą być jedną z przyczyn, probiotykoterapia znalazła duże zastosowanie w leczeniu IBS.

Wyklucz z planu dietetycznego napoje gazowane
Ku niezadowoleniu wielu, dieta w zespole jelita drażliwego definitywnie wyklucza napoje gazowane, szczególnie słodzone (wywołują wzdęcia!). Wyklucza też alkohol, słodycze, produkty cukiernicze, a także żywność typu fast-food i produkty zawierające sorbitol, ksylitol i maltitol. Zamiennikiem (modnej niegdyś) Coca-Coli niech będzie (modna ostatnio) woda smakowa własnej roboty z owocami. W internecie kupisz nawet specjalne butelki z miejscem na truskawki czy inne owoce. Uważaj jednak na fermentujące jabłka i gruszki, o czym jeszcze wspomnimy w kilku słowach.

Czy Twój jadłospis jelitowy toleruje kawę?
Zawierająca kofeinę kawa należy do produktów newralgicznych w diecie IBS. Newralgicznych, czyli takich, które powodują objawy u większości osób. Lecz to, czy wywołają objawy u Ciebie, zależy tylko i wyłącznie od osobistej tolerancji. Inne produkty “podejrzane” to jedzenie wysokotłuszczowe, owoce, warzywa i nasiona roślin strączkowych. Aby jednak sprawdzić, czy tolerujesz kofeinę (oraz inne produkty z kategorii spornych), kilkakrotnie przetestuj samopoczucie po wypiciu kawy. Koniecznie zapisuj wyniki!

Mleko? Na jelito drażliwe tylko migdałowe
Do kawy nie wybieraj śmietanki, bo dieta przy zespole jelita drażliwego nie toleruje nadmiaru tłuszczu. Poza tym śmietana zawiera węglowodany (FODMAP) powodujące zwiększoną fermentację w jelitach. Wysoką zawartością FODMAP wyróżniają się też: mleko krowie, skondensowane i sojowe. Zastąp je mlekiem ryżowym lub migdałowym.

Czym słodzić kawę? – słodziki  FODMAP
Dobrze jest też na okres 6 tygodni wprowadzić do diety wyłącznie produkty FODMAP – czyli na przykład serek mascarpone zastąpić żółtym serem, a jabłka jagodami. Ze względu na wysoką zawartość wspomnianych fermentujących węglowodanów, nie słodź kawy miodem, syropem z agawy, syropem glukozowo-fruktozowym i innymi słodzikami. Śmiało jednak dodaj do kofeinowego napoju  stewię lub syrop klonowy. Ewentualnie cukier kryształ lub aspartam.

Co do kawy? Dobra dieta IBS obfituje w błonnik rozpuszczalny
Reszta diety zależy od obecnych w Twoim jelicie bakterii. Jako osoba z IBS wykazujesz zapewne zaniżoną ilość tzw. “dobrych” bakterii, a zawyżoną ilość “złych”. Aby odżywić “dobre” bakterie i pobudzić je do życia jedz do porannej kawy owsiankę na bazie otrębów owsianych, które – podobnie jak świeże warzywa i owoce – zawierają błonnik rozpuszczalny metabolizujący w jelicie i odżywiający “dobre” bakterie. Nie dodawaj jednak otrębów pszennych ani orzechów, gdyż zawierają błonnik nierozpuszczalny, generujący wzdęcia.

/Artykuł sponsorowany/