Strona główna 0_Slider Powstanie „Cyklostrada Dolnośląska”? Nowe trasy rowerowe mają połączyć Świdnicę z Wrocławiem i Sudetami

Powstanie „Cyklostrada Dolnośląska”? Nowe trasy rowerowe mają połączyć Świdnicę z Wrocławiem i Sudetami

17

Ponad 1800 kilometrów długości będzie miała Cyklostrada Dolnośląska – warty około 850 milionów złotych projekt sieci rowerowej obejmującej swoim zasięgiem cały region. – Chcemy zrównoważonego rozwoju wszystkich części województwa i uważamy, że każda jego część ma wiele do zaoferowania, zarówno mieszkańcom, jak i licznie przybywającym turystom. Stąd rozszerzenie dotychczas istniejących planów o trasy położone na południu województwa, w subregionach wałbrzyskim i jeleniogórskim – zaznacza wicemarszałek Grzegorz Macko.

Projekt „Cyklostrady Dolnośląskiej” oparty jest o sieć głównych tras rowerowych obejmujących swoim zasięgiem cały region, łącząc się również z trasami rowerowymi po stronie czeskiej i niemieckiej. Projekt tworzony jest w oparciu o obiektywne kryteria i zapewnia między innymi obsługę atrakcji turystycznych, połączenie z najważniejszymi ośrodkami regionu i jest zintegrowany z komunikacją zbiorową.

Cyklostrada Dolnośląska w swoim założeniu ma jednak pełnić nie tylko funkcję rekreacyjną, ale również stanowić ważny element lokalnej sieci transportowej. – Rower jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu, a obecny rozwój techniki pozwala na użytkowanie rowerów na znacznie dłuższe odległości. Dzięki temu rower staje się realną alternatywą w codziennych dojazdach do pracy, do szkoły czy do sklepu. Dzięki temu główne trasy rowerowe regionu mogą służyć zarówno rekreacji, turystyce, jak i komunikacji. Dlatego Cyklostrada Dolnośląska zdecydowanie poprawi dostępność transportową regionu poprzez połączenie ich z regionalnym transportem kolejowym – wskazują przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego.

Dolny Śląsk, jako jeden z pierwszych regionów w Polsce, podjął temat dróg rowerowych w sposób tak kompleksowy. Wspólnie z ekspertami i przedstawicielami środowiska miłośników turystyki rowerowej tworzymy strategię budowy sieci dróg rowerowych w całym regionie. Zadbaliśmy również o wypracowanie standardów projektowych, dzięki którym nowo budowane drogi będą bezpieczne, funkcjonalne, przyjazne dla użytkowników i środowiska – wskazuje Cezary Przybylski, marszałek województwa. – Jako zarząd województwa dolnośląskiego podjęliśmy działania w celu pozyskania środków zewnętrznych na Sudecką Cyklostradę, która połączy nasze województwo siecią tras, pozwalających na sprawną komunikację rowerową w całym regionie. Cyklostrada to jeden z flagowych projektów województwa dolnośląskiego – będzie to przełomowy produkt turystyczny, który umożliwi zwiedzanie na rowerze całego województwa – ze wschodu na zachód i z północy na południe – zapewnia z kolei wicemarszałek Grzegorz Macko.

Projekt Cyklostrady Dolnośląskiej jest efektem prac planistycznych, które trwały przez ostatnie cztery lata. Główne trasy rowerowe regionu tworzyć będą sieć o długości prawie 1800 km. Na rowerową sieć ma się składać jedenaście głównych tras, w tym pięć tras krajowych: trasa krajowa nr 9 – EV 9 (Adriatyk – Bałtyk), trasa krajowa nr 3 – Blue Velo (Ołomuniec – Bałtyk), trasa krajowa nr 12 Słubice – Katowice, trasa krajowa nr 6 – Trasa Via Regia (Drezno – Kijów), trasa krajowa nr 8 (Wrocław – Warszawa).

Projekt ma zostać sfinansowany z wykorzystaniem m.in. środków z Unii Europejskiej. – Biorąc pod uwagę fakt, że część tras rowerowych jest już gotowa, szacowany koszt realizacji Cyklostrady Dolnośląskiej wyniesie około 850 mln zł. Pewne inwestycje są jednak konieczne, aby sieć mogła spełniać standardy bezpieczeństwa, wygody i atrakcyjności – była dostępna dla wszystkich rowerzystów, bez względu na wiek, sprzęt, sprawność czy zasobność portfela – zaznaczają wojewódzcy samorządowcy.

/UMWD, opr. mn/

Poprzedni artykułŚwietny start w stolicy Małopolski [FOTO]
Następny artykułZlikwidowano nielegalną wytwórnię alkoholu [FOTO]