Strona główna 0_Slider W miejscu „skrzyżowania śmierci” ma powstać rondo. Jest decyzja ministerstwa

W miejscu „skrzyżowania śmierci” ma powstać rondo. Jest decyzja ministerstwa

2

Skrzyżowanie drogi krajowej nr 5 oraz nazywanej łącznikiem autostradowym drogi powiatowej D3396 w Mielęcinie uchodzi za jedno z najniebezpieczniejszych na terenie powiatu świdnickiego. W ostatnich latach dochodziło tam do kilkudziesięciu kolizji i wypadków, także śmiertelnych. Już kilka lat temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewniała, że w miejscu feralnego skrzyżowania powstanie rondo. Do tej zapowiedzi powrócono przy okazji ogłaszania listy inwestycji drogowych związanych z poprawą bezpieczeństwa.

Wypadek z 2 stycznia 2021 (fot. Ochotnicza Straż Pożarna w Jaroszowie)

Kierowcy nie owijają w bawełnę i skrzyżowanie krajowej „piątki” z łącznikiem autostradowym nazywają skrzyżowaniem śmierci. Z uwagi na spore natężenie ruchu, włączenie się do ruchu z drogi powiatowej często graniczy z cudem. Wiele osób, zniecierpliwionych długim oczekiwaniem, decyduje się na ryzykowne manewry. Bilans z każdym rokiem jest coraz bardziej tragiczny. Już w 2017 roku droga krajowa nr 5 w obrębie skrzyżowania w Mielęcinie zaliczana była do kategorii E2 – najbardziej niebezpiecznych dróg w kraju.

W połowie lipca 2017 roku starosta świdnicki Piotr Fedorowicz zwrócił się do dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad o jak najszybszą budowę ronda na skrzyżowaniu w Mielęcinie. W wystosowanej odpowiedzi GDDKiA podzieliła troskę starosty i zapewniła, że skrzyżowanie zostanie uwzględnione w planach i programach bezpieczeństwa ruchu drogowego, jednak realizacja jest uzależniona od decyzji ministra infrastruktury i pieniędzy. O konieczności poprawy bezpieczeństwa i przebudowy skrzyżowania mówiono również w 2019 roku. – Rozbudowa przedmiotowego skrzyżowania na skrzyżowanie typu rondo została zgłoszona do planów w ramach potrzeb z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Z chwilą zapewnienia środków finansowych, GDDKiA oddział we Wrocławiu niezwłocznie przystąpi do realizacji zadania – zapewniała Lidia Markowska, dyrektor wrocławskiego oddziału Dyrekcji, odpowiadając na zapytanie złożone przez Barbarę Zatoń, radną Rady Miejskiej w Żarowie.

Szansa na realizację zapowiadanej przebudowy pojawiła się na początku lutego 2021 roku. – Minister Infrastruktury zatwierdził do realizacji programy inwestycji dla zadań drogowych w województwach dolnośląskim, łódzkim, podkarpackim, podlaskim, warmińsko–mazurskim i wielkopolskim. Łączny koszt tych zadań to ponad 308 mln zł. Inwestycje te są związane z poprawą bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego poprzez rozbudowę skrzyżowań, montaż sygnalizacji świetlnej, budowę chodników i ścieżek pieszo–rowerowych, budowę zatok autobusowych, budowę kładki dla pieszych, doświetlenie przejść dla pieszych czy budowę obwodnicy – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wśród planowanych zadań wymieniono również przebudowę krzyżówki w Mielęcinie.

Inwestycja obejmuje przebudowę czterowlotowego ronda w ciągu DK5. W ramach zadania zaplanowano również budowę odwodnienia drogi wraz z kanalizacją deszczową, wykonanie urządzeń ochrony środowiska i budowę kanału technologicznego. Projekt przewidziano do realizacji w 2023 roku – przekazano w komunikacie.

mat. GDDKiA

Michał Nadolski
[email protected]

Poprzedni artykułBędą badać jakość powietrza. Uruchomiono nową stację pomiarową w gminie Strzegom
Następny artykułRuszył nabór wniosków na nagrody sportowe w Świdnicy