Strona główna 0_Slider Nie zgadzamy się na haracz. Media bez wyboru

Nie zgadzamy się na haracz. Media bez wyboru

24

Oświadczenie Redakcji i Wydawcy portalu Swidnica24.pl

Art. 14 Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r. gwarantuje prasie w Polsce wolność. Wolne media nie mają być wygodne dla rządzących, mają kontrolować, upominać się o najsłabszych, o przestrzeganie prawa, zasad, etyki, równości. A przede wszystkim o prawdę.

Rządzącym, bez względu na przynależność partyjną i szczebel władzy, nie wystarczy już utrzymywanie za pieniądze podatników własnych przekaźników sterowanej informacji. Prawo i Sprawiedliwość przejęło w bezprecedensowy w demokratycznych państwach sposób telewizję i radio publiczne, a także ponad setkę mediów lokalnych i regionalnych. Na poziomie lokalnym samorządy utrzymują własne gazety, które nie były i nigdy nie będą uczciwą konkurencją dla mediów niezależnych. Apelujemy do prezydent Świdnicy Beaty Moskal-Słaniewskiej o zaprzestanie wydawania „biuletynu informacyjnego” „Moja Świdnica”.

Kolejnym zamachem na wolność jest zamiar obciążenia mediów dodatkowym podatkiem. Dla redakcji utrzymujących się wyłącznie z reklam będzie to cios. Za informacją, którą otrzymują Państwo bez żadnej opłaty po jednym kliknięciu, stoją ogromne koszty utrzymania serwera, pracowników, redakcji, transportu. Jak każda firma płacimy podatek VAT, podatki od dochodu. Kolejna danina jest nieuczciwa i niesprawiedliwa.

Swidnica24. popiera list, wystosowany do władz Rzeczpospolitej Polskiej i polityków oraz akcję „Media bez wyboru”.

Redaktor naczelna Agnieszka Szymkiewicz
Wydawca Marek Kowalski

List otwarty do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych:

„Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego „składką”, wprowadzaną pod pretekstem Covid-19.

Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media.

Wprowadzenie go będzie oznaczać:

1. osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,

2. ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,

3. pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,

4. faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków, firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 – 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.

Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.

Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.

Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19.”

Sygnatariusze listu

Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura, Agora S.A., AMS S.A., Bonnier Business, Burda Media Polska, Canal +, Dziennik Trybuna, Dziennik Wschodni, Edipresse Polska, Eleven Sports Network sp. z o.o., Gazeta Radomszczańska, Green Content Sp. z o.o., Gremi Media S.A., Grupa Eurozet, Grupa Interia.pl sp. z. o.o., Grupa Radiowa Agory Sp. z o.o., Grupa RMF, Grupa ZPR, Helios S.A., Infor Biznes, Kino Polska TV S.A., Lemon Records sp. z o.o., Marshal Academy, Music TV sp. z o.o., Muzo.fm sp. z o.o., naTemat.pl, Polityka, Polska Press, Grupa Ringier Axel Springer Polska, STAVKA Sp. z o.o., Superstacja sp. z o.o., Telewizja Polsat sp. z o.o., Telewizja Puls Sp. z o.o., TIME S.A., TV Spektrum sp. z o.o., TVN S.A., Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin, Tygodnik Powszechny, Wydawnictwo Bauer, Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan, Wydawnictwo Magraf, Wydawnictwo Nowiny, Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze – Tygodnik Podhalański.

Poprzedni artykułOddaj krew za pączka. Tłusty czwartek z Regionalnym Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa
Następny artykułWalentynkowe prezenty – pomysły i inspiracje