Strona główna 0_Slider Kolej dużych prędkości połączy Świdnicę z Warszawą? Podczas prac planistycznych rozpatrywana będzie...

Kolej dużych prędkości połączy Świdnicę z Warszawą? Podczas prac planistycznych rozpatrywana będzie budowa podziemnej stacji

23

Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła przetarg na wykonanie opracowania planistycznego dotyczącego budowy kolei dużych prędkości na Dolnym Śląsku. Wybrany w postępowaniu przetargowym wykonawca zajmie się przygotowaniem studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla odcinka prowadzącego z Żarowa, przez Świdnicę i Wałbrzych, w kierunku granicy polsko-czeskiej. Wyznaczenie przebiegu nowej linii kolejowej oraz oszacowanie kosztów inwestycji będzie jednak zaledwie pierwszym krokiem na długiej drodze prowadzącej do rozpoczęcia jakichkolwiek prac budowlanych.

Modernizacja istniejących i budowa nowych linii kolejowych dla potrzeb kolei szybkich prędkości związana jest z planowaną budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wstępne założenia dotyczące przebiegu kolei dużych prędkości na Dolnym Śląsku przewidują, że na odcinku od Wrocławia do Żarowa linia będzie przebiegać w tym samym miejscu co obecnie. Od Żarowa linia miałaby jednak zostać poprowadzona przez Świdnicę, Wałbrzych, a następnie w kierunku Lubawki i granicy państwa, gdzie połączyłaby się z odpowiednikiem szybkich kolei po stronie czeskiej.

Pod koniec grudnia ubiegłego roku ogłoszony został przetarg na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe obejmującego budowę nowych linii kolejowych prowadzących z Żarowa do Świdnicy – z pominięciem Jaworzyny Śląskiej, a także ze Świdnicy w kierunku Lubawki oraz dalej do granicy polsko-czeskiej w okolicy miejscowości Královec. Zakłada się, że  prace planistyczne potrwają około 19 miesięcy. – Studium to ważny element prac planistycznych, które poprzedzają etap projektowania. Naszym celem jest rozpoczęcie pierwszych robot budowlanych przed końcem 2023 roku – tłumaczy i zapowiada Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Wybrana w przetargu firma zajmie się przygotowaniem kilku wariantów przebiegu nowych linii, analizując przy tym szereg czynników, takich jak m.in. czas podróży, wpływ na środowisko przyrodnicze, poprawa mobilności i dostęp społeczeństwa do transportu kolejowego. Zgodnie z założeniami projektowymi prędkość pociągów na nowych liniach ma wynosić do 250 km/h, dzięki czemu pokonanie trasy ze Świdnicy do Warszawy miałoby zająć 2 godziny 25 minut. Wykonawca studium będzie też musiał uwzględnić kwestię budowy niezbędnej infrastruktury. – Dla przejścia przez obszar śródmieścia Świdnicy będzie się to wiązało z koniecznością przeanalizowania wariantów podziemnej stacji kolejowej i odcinków tunelowych linii kolejowych na obu podejściach do niej. Również na odcinku Wałbrzych – Lubawka przewidywane są odcinki tunelowe – we wszystkich wariantach – zaznaczono w dokumentacji przetargowej.

Pomysł budowy podziemnej stacji Świdnica Miasto nie jest nowy. Podobne rozwiązanie rozważano już kilkanaście lat temu. Pod koniec grudnia 2020 roku przedstawiono nową koncepcję, której autorem jest były wiceprezydent Świdnicy, Waldemar Skórski.  – Przedstawimy koncepcję, którą przekazaliśmy do PKP PLK i do CPK dzięki pomocy Ministra Wojciecha Murdzka. Pierwsza jej mutacja powstała w 2008 roku, gdy Wojciech Murdzek był Prezydentem Miasta Świdnicy, obecnie, po 12 latach przekazaliśmy materiały analityczne dla przyszłych projektantów wyłonionych w rozpisanym przetargu CPK – przekazali za pośrednictwem mediów społecznościowych przedstawiciele spółki ZPBiP CEDOS.

Przedstawiona przez firmę koncepcja zakłada:

  • zagłębienie linii kolejowej pomiędzy wiaduktem nad ulicą Polna Droga a wiaduktem nad ulicą Kanonierską,
  • budowę podziemnych peronów kolejowych z wejściem i zjazdem dźwigami osobowymi z Centrum Przesiadkowego,
  • utworzenie dużych rond w przebiegu ulic Wałbrzyskiej i Komunardów,
  • włączenie do tych rond całego lokalnego systemu komunikacyjnego ulic Pionierów Ziemi Świdnickiej, Romualda Traugutta, Dworcowej, Kolejowej, Stefana Żeromskiego, Ofiar Oświęcimskich i Bolka II Świdnickiego,
  • przedłużenie ulicy Wałowej do skrzyżowania ulic Brackiej i Bocznej,
  • uzupełnienie pierzei zabudowy i wykorzystanie pozyskanych gruntów pod budowę nowych budynków mieszkalno – usługowych,
  • przekrycie tunelu między rondami płytą i utworzenie nowego parku śródmiejskiego, łączącego park Władysława Sikorskiego z terenami rekreacyjnymi przy Zalewie Witoszówka oraz łączącego w poziomie terenu obecny dworzec PKP z dworcem autobusowym,
  • uzupełnienie obszaru dworca o nowe powierzchnie parkingowe, tereny rekreacyjne, ogródki restauracyjne itd.

Opracowanie ma zdaniem jego autorów stanowić podstawę do dyskusji nad rozwiązaniami, które w przyszłości będą omawiane podczas konsultacji społecznych związanych z budową kolei dużych prędkości. Konsultacjami tymi, które mają być prowadzone z samorządami, społecznością lokalną oraz organizacjami pozarządowymi, zajmie się firma odpowiedzialna za przygotowanie studium.

mat. CEDOS Nieruchomości

Michał Nadolski
nadolski@swidnica24.pl