Strona główna 0_Slider Świdnica zyska bezpośrednie połączenie kolejowe z Krakowem i Katowicami

Świdnica zyska bezpośrednie połączenie kolejowe z Krakowem i Katowicami

3

Od nowego rozkładu jazdy pociągów 2020/2021 w Świdnicy będą zatrzymywać się pociągi dalekobieżne TLK Sudety relacji Jelenia Góra-Kraków – poinformowała spółka PKP Intercity.

fot. PKP Intercity

Starania dotyczące przywrócenia pociągów dalekobieżnych na linię kolejową nr 137, nazywaną magistralą podsudecką i przebiegającą przez m.in. Świdnicę, Dzierżoniów, Ząbkowice Śląskie, Kamieniec Ząbkowicki i Nysę, trwały od kilku lat. Zwolennicy takiego rozwiązania wskazywali, że zlikwidowałoby to lukę w połączeniach międzywojewódzkich dla miast południowego Dolnego Śląska i Opolszczyzny, a także umożliwiłoby bezpośredni dojazd do ośrodków akademickich, takich jak Katowice i Kraków. Za takim rozwiązaniem optował Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych, który już w maju 2020 roku informował o planowanym przez Ministerstwo Infrastruktury przywróceniu bezpośredniego połączenia.

Wcześniejsze zapowiedzi zyskały właśnie formalne potwierdzenie ze strony spółki PKP Intercity, której przedstawiciele poinformowali o najważniejszych nowościach w nowym, rocznym rozkładzie jazdy pociągów, który wejdzie w życie w niedzielę 13 grudnia 2020 roku. – Nowością na torach będzie skład TLK Sudety, który skomunikuje południową część województwa dolnośląskiego – Jelenią Górę, Wałbrzych, Dzierżoniów i Świdnicę z Katowicami i Krakowem – potwierdziła Katarzyna Grzduk, rzecznik prasowy PKP Intercity.

Jakich jeszcze zmian mogą się spodziewać podróżni? – W nowym rozkładzie mieszkańcy Wrocławia będą mogli korzystać z ponad 45 pociągów PKP Intercity. Zwiększy się liczba połączeń między Krakowem a Wrocławiem. Obydwa miasta połączy już nie 9, a 14 par pociągów. Co więcej, skróci się czas przejazdu na tej trasie. Niektóre pociągi pokonają ją w niecałe 3 godziny. Z 11 do 15 zwiększy się liczba połączeń między Wrocławiem a Poznaniem. Krótsze staną się podróże między tymi dwoma miastami – z około 2 godzin i 20 minut do 1 godziny i 44 minut dla najszybszego pociągu. W nowym rozkładzie jazdy mieszkańcy Wrocławia, Legnicy oraz Lubina zyskają drugie połączenie z Berlinem. Jadący z Krakowa przez Katowice i Opole pociąg IC Wawel zapewni dojazd w trakcie dnia do stolicy Niemiec w ciągu nieco ponad 4 godzin – wylicza rzecznik.

Mieszkańcom Wrocławia dojazd do stolicy Małopolski ułatwią składy IC Piast i TLK Artus, które do Krakowa będą mieć wydłużone dotychczasowe relacje odpowiednio Gdynia – Wrocław i Gdynia – Katowice, jak również IC Ślązak, który do Przemyśla przez Kraków będzie mieć wydłużoną dotychczasową relację Poznań – Katowice. Wydłuży się relacja składu IC Jeziorak, dzięki czemu Wrocław uzyska nowe połączenie z Olsztynem i Toruniem. W nowym rozkładzie wrocławianie zyskają nowe możliwości dojazdu nad morze. Nowy pociąg IC Chełmoński zapewni dojazd do Świnoujścia, a w drugim kierunku do Krakowa. Do Świnoujścia i Słupska będzie kursować pociąg IC Przemyślanin z Przemyśla, który zacznie kursować przez Wrocław. Nową trasę przez stolicę województwa dolnośląskiego otrzyma skład IC Gwarek relacji Katowice – Słupsk, a w sezonie do Ustki. Z Wrocławia do Szczecina, a zarazem do Przemyśla, łatwiej będzie dotrzeć dzięki zmienionej relacji składu IC Matejko (zmieni się kategoria z TLK). W nowym rozkładzie podróże do Lublina staną się krótsze o około 75 minut, czas przejazdu najszybszego pociągu między Wrocławiem a stolicą Lubelszczyzny wyniesie poniżej 6 godzin. Także do Gdańska pociągi będą jeździć krócej – część z nich w czasie poniżej 5 godzin – dodaje.

/PKP Intercity, opr. mn/