Strona główna 0_Slider Elektroniczna rezerwacja terminów w wydziale komunikacji od listopada? Starostwo wyjaśnia także, jak...

Elektroniczna rezerwacja terminów w wydziale komunikacji od listopada? Starostwo wyjaśnia także, jak skorzystać z e-puap

4

Przed tygodniem informowaliśmy, że usługa elektronicznej rezerwacji terminu rejestracji pojazdów w wydziale komunikacji Starostwa Powiatowego została wstrzymana, bo – jak tłumaczył rzecznik – generowała jeszcze większy tłok. Jest zapowiedź uruchomienia nowej platformy od listopada. Po interwencji czytelnika starostwo wyjaśnia także, jak samochód zarejestrować przez internet.

Na brak możliwości zarezerwowania terminu wizyty w wydziale komunikacji poskarżył się jeden z mieszkańców powiatu świdnickiego. Po wyjaśnieniach rzecznika starostwa Piotra Dębka, zamieszczonych 12 października w artykule „Rejestracja internetowa wstrzymana, bo… wydłuża czas i kolejkę”, czytelnik nadesłał list, wskazując na kolejny problem, tym razem z rejestracją przez internet:

„Dziękuję za interwencję w sprawie internetowego umawiania się na wizytę w wydziale komunikacji Starostwa Powiatowego w Świdnicy.
 
Chciałbym dodać, że jestem osobą znajdującą się w szczególnej grupie ryzyka śmierci przy potencjalnej infekcji koronawirusem (astma, problemy z płucami itp) i od wiosny unikam skupisk ludzi, włącznie z zakupami spożywczymi, które robię przez internet w Intermarche odbierając tylko osobiście. A teraz nagle okazuje się, że muszę iść pośród tłum ludzi i czekać z godzinę w WK aby zarejestrować pojazd, co może przy obecnym wzroście zachorowań na COVID-19 być dla mnie śmiertelnym niebezpieczeństwem. Dodam też, że nie mam kogo wyznaczyć na pełnomocnika, który mógłby to załatwić za mnie.
 
Skoro nie można umówić się na wizytę przez internet jak to było wcześniej możliwe, postanowiłem sprawdzić jak to jest z internetową rejestracją pojazdów.
 
Zaczynając od ogólników:
1. https://www.gov.pl/web/gov/zarejestruj-pojazd tutaj po wybraniu pojazdu używanego widnieje informacja:
 
„złożyć przez internet – jeśli w urzędzie jest taka możliwość. Sprawdź na stronie internetowej urzędu, czy ma elektroniczną skrzynkę podawczą i jakie ma wymagania, żeby złożyć wniosek o rejestrację pojazdu przez internet.” (jak w załączniku)
 
2. Szukam więc czy nasze starostwo powiatowe ma taką skrzynkę podawczą i o dziwo, znajduję informację na państwa (swidnica24) stronach https://swidnica24.pl/2020/03/swidnickie-starostwo-odradza-wizyt-w-wydziale-komunikacji/ że w marcu gdy zaczęła się epidemia to SP pisze, że:
 
Sprawy te można również załatwić korzystając ze skrzynki podawczej urzędu E-URZĄD lub z platformy E-PUAP
 
Analogiczną informację z marca, z początku epidemii znalazłem na stronie samego SP:
 
 
Przypominamy także o możliwości korzystania ze skrzynki podawczej urzędu E-URZĄD lub z platformy E-PUAP (warunkiem jest posiadanie podpisu elektronicznego: certyfikowanego lub profilu zaufanego, pz.gov.pl).
 
3. Ucieszyłem się. Skoro więc rządowa strona gov.pl mówi, że urząd musi mieć tą skrzynkę podawczą i samo nasze SP wskazuje aby korzystać ze skrzynki podawczej urzędu to znaczy, że ją ma i można zarejestrować pojazd przez internet. Jednak szukam i szukam na stronach SP gdzie jest ten mityczny „E-URZĄD” I NIGDZIE NIC TAKIEGO NIE MA.
 
Więc tu pierwsze pytanie do Pana Rzecznika Starostwa Powiatowego w Świdnicy – gdzie znajduje się ten cały 'E-URZĄD’ o którym sami pisali bo nic takiego znaleźć nie można?
 
4. Loguję się więc na moje konto E-PUAP, myślę sobie – może tam coś znajdę. Wyszukuję nasze Starostwo, wybieram rejestracja pojazdów i… nic – nie można tego dokonać (załącznik).
 
 
Więc wynika z tego, że pomimo tego, że SP chwali się i sugeruje korzystać z mitycznego „E-URZĘDU”, to nigdzie tego znaleźć nie można. Gdy wejdzie się na e-puap to nie można zarejestrować pojazdu w naszym SP.
 
I teraz kolejne, kluczowe pytania do Pana Rzecznika Starostwa Powiatowego:
 
1. Co w obecnej sytuacji, czyli drastycznego rozwoju epidemii w Polsce i wzrostu zachorowań na COVID-19, ma zrobić osoba ze szczególnej grupy ryzyka śmierci przy infekcji COVID-19, która musi zarejestrować swój nowy pojazd w Wydziale Komunikacji?
 
2. Jeśli nic nie da rady zrobić przez internet w tym temacie, a zawsze w WK oczekuje tłum ludzi na korytarzu przez nawet godzinę lub dwie, to czy może starostwo planuje w trybie pilnym wprowadzić jakieś środki zaradcze, np. ograniczenie osób czekających na korytarzu, nakaz oczekiwania na zewnątrz, umawianie się na planowe wizyty jak to było na początku epidemii, lub, wreszcie, uruchomienie jak było do tej pory wizyty online w istniejącym systemie numerkowym?
 
Osobiście uważam, że w obecnej sytuacji epidemiologicznej jest to skrajna nieodpowiedzialność urzędników aby ograniczyć wszelkie możliwości załatwienia rejestracji pojazdu w WK przez internet, włącznie z istniejącą przez wiele lat możliwością umówienia wizyty na określoną godzinę przez internet i stawia to pod ścianą osoby szczególnie narażone na infekcje COVID-19. Dodam też, że nie odpuszczę tej sprawy i jeśli SP nie wprowadzi jakiejś możliwości ułatwienia tego lub ostrych restrykcji w przyjmowaniu interesantów, będę interweniował w tej sprawie u władz Wojewódzkich.
 
Pozdrawiam
Antoni”
 
Starostwo Powiatowe odpowiada:

Wydział Komunikacji obsługuje złożone drogą elektroniczną wnioski dotyczące m. in. rejestracji pojazdów zgodnie z § 22 – 25 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych (Dz.U. z 2017 r., poz. 2355 z późn. zm.). Wniosek powinien być złożony przez dedykowaną do tego celu skrzynkę Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych SA: https://www.esp.pwpw.pl/

Wniosek może także zostać przesłany za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej Starostwa Powiatowego w Świdnicy przez epuap.gov.pl – jako ogólny wniosek do urzędu.

Przebieg procedury po otrzymaniu wniosku w formie elektronicznej i po jego pozytywnej weryfikacji określa Załącznik Nr 1A do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz.U. z 2019 r., poz. 2130 z późn. zm.).

Procedura polega na wezwaniu właściciela do dostarczenia oryginałów wymaganych dokumentów oraz tablic rejestracyjnych w wyznaczonym terminie i wyznaczeniu terminu odbioru w urzędzie pozwolenia czasowego, zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych i nalepki kontrolnej. Właściciel może również przesłać te dokumenty pocztą lub przesyłką kurierską na swój koszt, a także otrzymać nowe dokumenty tą samą drogą.

Wniosek i załączniki muszą spełniać wymagania opisane w instrukcjach na stronach https://www.esp.pwpw.pl/ oraz epuap.gov.pl, dotyczące np. rozmiarów i formatów dołączanych plików.

Nadmieniam, że obecnie w Starostwie Powiatowym w Świdnicy trwają prace w zakresie zakupu i uruchomienia nowej strony rezerwacyjnej umożliwiającej umawianie wizyt w Wydziale Komunikacji przez Internet. Uruchomienie nowej platformy powinno nastąpić z początkiem listopada bieżącego roku.

/opr. asz/

Poprzedni artykułZłotówka miesięcznie za pracę radnego?
Następny artykułZagrają o czwarty triumf z rzędu